Uyuni

A short but fine adventure by Maaike Read more
  • 158kilometers
  • On the road again

July 22, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

Vandaag een reisdag achter de rug. We hadden de bus van Sucre naar Uyuni, van ongeveer zeven uur. Gelukkig konden we weg, want de afgelopen dagen was Sucre van de wereld afgesloten vanwege stakingen. Het was zelfs zo dat een chauffeur met dynamiet heeft lopen zwaaien richting de politie en zo z'n hand is kwijt geraakt.

De busrit was deze keer wat minder comfortabel. Er werd ook maar een keer gestopt. Niet bij een restaurant maar in the middle of nowhere waar mannen en vrouwen gewoon naast de bus gingen plassen. Ook bijzonder om mee te maken. Toen we verder gingen verstopte een man zich in de laadruimte. Heb hem er niet uit zien komen maar zag wel een doodskist in diezelfde ruimte, dus hoop maar dat alles goed is gegaan.

Ons hotel is niet heel fantastisch. Daniella heeft het nachtlampje opgeblazen! Best knap, want dat is haar ook al gelukt in Sucre 🙄. Het was een bijzonder lampje dus hoop dat ze er niet al te rouwig om zijn..

We hebben vanavond pizza gegeten, want kennelijk is dat wat hier voornamelijk wordt gegeten. Het is ook echt koud hier, het vriest 's nachts. Morgen gaan we ein-de-lijk naar de zoutvlakten. Mega veel zin in! Goed weekend allemaal 💋

Salar de Uyuni

July 24, 2016 in Bolivia ⋅ ☀️ 30 °C

Gister gingen we met een gezellige groep van totaal zeven mensen (Colombianen en Nederlanders) de zoutvlakte op. Salar de Uyuni is de grootste zoutvlakte ter wereld. Lang geleden was dit een meer, dat inmiddels is opgedroogd. Gemiddeld is de zoutlaag zo'n 8 meter diep, maar op sommige plekken zelfs 200! Het is een gigantisch groot gebied en je kunt mijlenver kijken.

We hebben verschillende plekken gezien, o.a. het kerkhof van treinen. Hier zijn kennelijk treinen gedumpt die niet meer nodig waren. Daarna kwamen we flamingo's tegen. Die lieten zich niet door ons wegjagen dus we konden mooie foto's schieten.

Vervolgens reden we naar een plek midden op de zoutvlakte. Bizar om daar zo in het midden te staan en zo ver te kunnen kijken. Zoals elke andere toerist hebben we gekke perspectief foto's gemaakt. We waren er niet heel goed in maar we hebben wel veel gelachen 😆.

Daarna gingen we naar het 'eiland' met enorme cactussen. Van bovenop was de zoutvlakte nog beter te zien. Eigenlijk zou de tour duren tot 17 uur, maar Iris en Tim (de andere Nederlanders in onze auto) hadden een tour geboekt inclusief de zonsondergang. In eerste instantie wilde onze gids niet langer blijven maar na wat telefoontjes en op ons aandringen konden we tot na de zonsondergang blijven. Vervelend voor z'n vrouw die hem steeds belde. Heel gaaf voor ons, want wij wisten niet eens dat die optie er ook was. De zonsondergang hebben we van bovenop de auto bekeken. Een mooie ervaring! Deze dag was echt indrukwekkend.