Vaarwel westen 👋

October 16, 2022 in the United States ⋅ 🌙 17 °C

Vrijdagochtend waren we een van de eerste om voor zonsopgang de hotspring in te plonzen (de grond en lucht waren ijskoud maar de hotspring was gelukkig hot). Daarna pakten we onze spullen en reden we de 395 south af richting Lone Pine, een prachtige en rustige weg door woestijnachtige landschappen met bergen op de achtergrond. Onderweg maakten we een stop bij Manzanar, dit is een plek met een tragisch verleden. Eerst werden de Native Americans er verdreven en later een relocation center/Jappenkamp waar meer dan honderdduizend Amerikaanse-Japanners werden opgesloten tijdens de tweede wereldoorlog en de keuze kregen om hun loyaliteit aan Amerika te bewijzen of (met geluk) terug naar Japan te keren (alhoewel er velen jaren hebben vastgezeten tot een latere president de verordening ongedaan maakte).

Lone Pine deed ons denken aan een cowboy stadje. Dit is ook waar het om bekend staat aangezien vele klassieke Westerns hier (en in de aangrenzende Alabama Hills) zijn opgenomen. Helaas was het filmmuseum dicht dus zijn we maar bier gaan drinken en verkoeling gaan zoeken in Jake's Saloon nadat we de bergen bezocht hadden.

Zaterdag reden we verder de 395 af en onderweg bekeken we Golden Cactus Ghost Town en wilden we wat drinken halen bij een stadje verderop. Dit (b)leek echter ook een Ghost Town maar hier hadden we heel erg het gevoel alsof er elk moment iemand naar buiten kon komen, alsof het pas net achtergelaten was. Hierna veranderde de 395 drastisch; we naderde Los Angeles met een vijfbaans-weg die te pas en te onpas wisselde naar vier of zeven banen. Des te dichter we bij LA kwamen des te drukker het werd en des te gekker mensen gingen rijden. Gelukkig zijn wij en de auto er zonder krassen van af gekomen. Na een lange dag rijden sloten we af met een In-N-Out burger (aanrader!).

Vanochtend trotseerde we nogmaals het ellendige LA verkeer om de Walk of Fame te bewandelen. Na een farmers-market en het Hollywood bord gezien te hebben vonden we dat we LA wel uitgespeeld hadden en vertrokken we met een donut en een tevreden gevoel richting het vliegveld.

Nu zitten we voor de gate te wachten op onze vlucht naar Ho Chi Minh City (Saigon) - Vietnam. Waarschijnlijk een wereld van verschil, maar we hebben er zin in!

- Sam en Jochem