Van West naar Zuid-Oost

October 2022 - March 2023
A 156-day adventure by Jochem & Sam Read more
  • Check, check, dubbelcheck!

October 5, 2022 in the Netherlands ⋅ ⛅ 14 °C

De laatste ochtend voor een (lange) tijd in mijn eigen kamer zit er weer op. Met een vol bepakte backpack en rugzak in de hoek werken we de laatste to-do'tjes af voor ons vertrek naar Amerika morgenvroeg. Het is onwerkelijk hoe dichtbij het moment nu is wat voor een lange tijd ver weg leek. Zijn we wel voorbereid op wat komen gaat? Vergeten we niet iets belangrijks? Vandaag nog goed alles checken, maar ook nog een beetje ontspannen voor de lange reis die ons te wachten staat.

🎼Go West🎵

October 6, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 17 °C

Na een korte nacht (2 uur slaap per persoon) werden we om 2:30 uur naar Schiphol gebracht (shoutout naar Jesse en Japke). Hier hadden wij gelukkig geen lange wachtrijen en zaten wij ruim 2 uur voor vertrek op ons gemak bij de gate te wachten. Na een korte vlucht hadden we een lange transit op Barcelona (met een biertje, spelletje en een random drugscontrole) met daarna de nog veel langere vlucht naar San Francisco.

Na een lange zit en een klein uur in de rij bij border control zijn we dan toch eindelijk op American soil. Een Uber-rit (en in totaal 26 uur reizen) verder vallen we dan ook snel in slaap na een 'Burrito Supreme' en een verfrissende douche. We zijn gesloopt, maar erg excited dat we er zijn!

- Jochem en Sam

San Fran Citytrip

October 8, 2022 in the United States ⋅ ⛅ 12 °C

De tweede nacht in San Francisco zit er op, gisteren hebben we te voet en met een dagkaart voor het OV bijna alle must-see bezienswaardigheden gezien. Van Alcatraz tot Chinatown met Coit Tower en van Fishermans Wharf (met zeeleeuwen) tot de Golden Gate Bridge (alhoewel deze helaas wel voor het grootste deel schuil ging in de mist). Uiteindelijk sloten we de dag af met een prijzige pizza en later nog een burrito bij dezelfde tent als die van gisteren (want die was erg goed).

Vanochtend gaan we nog een parkje, kerk en museum bezoeken waarna we moeten uitchecken bij het hotel. Hierna zullen we nog een paar uurtjes rondslenteren voordat we met de trein richting Santa Cruz gaan om vrienden van Sam te bezoeken waar we een aantal nachten mogen logeren.

Redwoods en Whales

October 9, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 15 °C

Gisteravond zijn we aangekomen in Santa Cruz, waar Joosje en Cameron ons op hebben gepikt van het busstation. Het was een prachtige busrit van San Fran naar SC, alleen kregen we later van Cam te horen dat het een van de dodelijkste highways van Californië is. Goed dat we dat pas wisten na de busrit 🙈.
    Vanochtend werden we verwend door Joosje met American pancakes als ontbijt en daarna gingen we langs Cam’s werk: Seymour Marine Discovery centre, waar we een Swell Shark hebben geaaid en andere mooie vissen hebben bewonderd. Daarna zijn we naar de Redwoods gereden en hebben daar een mooie wandeling gemaakt. Je hebt hier bomen die richting de 100 meter lang zijn en sommigen meer dan 2000 jaar oud. Het rook er heerlijk naar dennenbos en laurierbladeren. Na wat boodschapjes in een mega supermarkt en een plaspauze bij hun thuis zijn we gaan lopen naar de kust. Hier hebben we een heerlijke late lunch gehad en zijn we gaan kijken naar de surfers die aan het surfen waren op een van de beste surfspots van heel Californië. Ik kon er uren blijven kijken, maar ik ben blij dat we op gegeven moment verder gelopen zijn aangezien we daarna Humpback Whales in de verte hebben gezien!!
    Nu even chillen op de bank, kijkend naar hoe Jochem en Cam een videogame aan het spelen zijn. Zo lekker in de hottub, met een biertje…

Life’s good 🤙🏼

- Sam

Docu’s en Monarchs

October 11, 2022 in the United States ⋅ ☀️ 32 °C

Gisteren hebben we een chilldagje gehad bij Joosje en Cam thuis. We hebben op Netflix een docu gekeken over de Monterey Bay, ingesproken door Obama (echt een aanrader!!). Dit (oceaan)gebied is zo ongeveer de achtertuin van Joosje en Cam, het was dus erg leerzaam om te kijken! Hier kwamen ook de Monarchs aan bod, dit zijn vlinders die in de winter migreren naar Californië. Zo ook heel dicht bij het appartement. Na de docu zijn Jochem en ik gaan wandelen langs de kust en daarna ook de Monarchs trail en we hadden heel veel geluk want er waren al super veel vlinders te zien. Heel erg bijzonder en rustgevend. Na nog wat potjes Mario Kart en nog een docu gingen we slapen, ons laatste nachtje hier.

Vandaag zijn we on the road! We rijden van Santa Cruz richting Yosemite Valley, hier zullen we vanavond overnachten. We moeten nog wat wennen aan de Amerikaanse verkeersregels, maar alles gaat tot nu toe soepel. We rijden op het moment door de middle of nowhere en de uitzichten zijn fantastisch. We zijn benieuwd hoe Yosemite National Park morgen zal zijn!

Yosemite Park & Mammoth Lakes

October 13, 2022 in the United States ⋅ 🌙 12 °C

Eergisteren hebben we afscheid genomen van Cameron en Joosje waarna we onze huurauto gingen ophalen. We namen een Uber (met een aardige anti-vax chauffeur) en kregen uiteindelijk een hybride-auto in plaats van de geplande benzine-auto.

Het was 4 uur rijden naar de Yosemite Paradise Inn waardoor ik goed kon oefenen met het rijden in Amerika (en kennis maken alle snufjes op onze high-tech auto). De Inn bevond zich midden in een bos waarbij we echt even tot rust konden komen. Wel betekende dit dat we nog een half uur terug moesten rijden naar het dichtstbijzijnde restaurant. Een goed belegde pizza later was het heel donker op de weg en zagen we nog een hert en (waarschijnlijk) een vos. Ondanks dat het Californische zonnetje overdag schijnt, koelt het hier in de bergen na zonsondergang tot bijna 0 graden af!

De volgende dag gingen we semi-vroeg richting Yosemite Valley. Dit park is bizar groot met reusachtige bergen en veel groen. We bekeken de Yosemite Falls (wat helaas slechts een klein stroompje was) en reden hierna meerdere meren af. Na wat hiken reden we verder door het park naar Mammoth Lakes om daar 2 nachten te verblijven. We zijn gewaarschuwd geen eten in de auto achter te laten aangezien beren dan de ruit kapotmaken om het eten te pakken. We hebben hier goed gehoor aan gegeven, en daarom helaas geen beren gezien (nog)…

Mammoth Lakes is in de wintermaanden een groot ski- en snowboardgebied voor menig Amerikaan en andere toeristen. Het hele dorp heeft dan ook een (après-)ski vibe ondanks dat er nu geen sneeuw ligt. Hier hebben we meerdere lokale biertjes geproefd vanuit de lokale brouwerij. Op de tweede dag zijn we naar de hot springs gegaan waar we in fijn heet water konden ontspannen terwijl de zon pas net begonnen was met het wegwerken van de nachtkou. Na in de middag een New-York bagel gegeten te hebben aten we in de avond herkenbare Amerikaanse (denk Poptarts) magnetron maaltijden/snacks in het hotel.

Morgenochtend willen we de hot spring nog een keer ervaren met zonsopgang dus is het plan om, na een klein bierproeverij’tje vroeg onder de wol te gaan.

- Jochem en Sam

Vaarwel westen 👋

October 16, 2022 in the United States ⋅ 🌙 17 °C

Vrijdagochtend waren we een van de eerste om voor zonsopgang de hotspring in te plonzen (de grond en lucht waren ijskoud maar de hotspring was gelukkig hot). Daarna pakten we onze spullen en reden we de 395 south af richting Lone Pine, een prachtige en rustige weg door woestijnachtige landschappen met bergen op de achtergrond. Onderweg maakten we een stop bij Manzanar, dit is een plek met een tragisch verleden. Eerst werden de Native Americans er verdreven en later een relocation center/Jappenkamp waar meer dan honderdduizend Amerikaanse-Japanners werden opgesloten tijdens de tweede wereldoorlog en de keuze kregen om hun loyaliteit aan Amerika te bewijzen of (met geluk) terug naar Japan te keren (alhoewel er velen jaren hebben vastgezeten tot een latere president de verordening ongedaan maakte).

Lone Pine deed ons denken aan een cowboy stadje. Dit is ook waar het om bekend staat aangezien vele klassieke Westerns hier (en in de aangrenzende Alabama Hills) zijn opgenomen. Helaas was het filmmuseum dicht dus zijn we maar bier gaan drinken en verkoeling gaan zoeken in Jake's Saloon nadat we de bergen bezocht hadden.

Zaterdag reden we verder de 395 af en onderweg bekeken we Golden Cactus Ghost Town en wilden we wat drinken halen bij een stadje verderop. Dit (b)leek echter ook een Ghost Town maar hier hadden we heel erg het gevoel alsof er elk moment iemand naar buiten kon komen, alsof het pas net achtergelaten was. Hierna veranderde de 395 drastisch; we naderde Los Angeles met een vijfbaans-weg die te pas en te onpas wisselde naar vier of zeven banen. Des te dichter we bij LA kwamen des te drukker het werd en des te gekker mensen gingen rijden. Gelukkig zijn wij en de auto er zonder krassen van af gekomen. Na een lange dag rijden sloten we af met een In-N-Out burger (aanrader!).

Vanochtend trotseerde we nogmaals het ellendige LA verkeer om de Walk of Fame te bewandelen. Na een farmers-market en het Hollywood bord gezien te hebben vonden we dat we LA wel uitgespeeld hadden en vertrokken we met een donut en een tevreden gevoel richting het vliegveld.

Nu zitten we voor de gate te wachten op onze vlucht naar Ho Chi Minh City (Saigon) - Vietnam. Waarschijnlijk een wereld van verschil, maar we hebben er zin in!

Transit Hong Kong

October 18, 2022 in Hong Kong ⋅ 🌧 22 °C

Ruim 14 uur later zijn we geland in Hong Kong. Na een poos in de rij staan voor security komen we een klein uur voor vertrek naar Saigon aan bij de gate. Grappig om te zien hoe Covid hier nog wel leeft onder de mensen; er is bijna niets open, mensen lopen daadwerkelijk met mondkapjes op en er lopen van die mannetjes in alien-pakken. Gelukkig hoeven we hier niet lang te blijven (ook met de vele videocamera's die overal hangen).

Jetlag error

October 19, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 23 °C

Na een lange reis van LA naar Vietnam zijn we aangekomen in Ho Chi Minh-stad. De muur van benauwde warmte die ons tegemoet kwam toen we het vliegveld afliepen, deed ons meteen terugdenken aan de Filipijnen en Thailand. We voelen ons moe en verward, aangezien we door de verschillende tijdzones heel 17 oktober hebben overgeslagen. Voor de goede orde: het is bij ons nu 5 uur later dan in Nederland ;). Zoekend naar een ATM en eten maakten we kennis met het drukke verkeer van de stad, waarbij een zebrapad niet betekent dat je zomaar kan oversteken en je constant om je heen moet kijken. Rond 16 uur wilden we even een middagdutje doen, aangezien we onze ogen echt niet meer open konden houden. Helaas werd dit middagdutje 9 uur lang slapen, omdat we de wekker niet hadden gehoord 🙈. Nu waren we klaarwakker om 00.30 uur ‘s nachts, waardoor onze lichamen nog meer in de war zijn geraakt! Na wat dubben zijn we er toch maar uitgegaan om het nachtleven van Ho Chi Minh te ontdekken. Na wat drankjes en vage gesprekken met al dronken mensen zijn we om 05.30 uur ons bed weer ingedoken. Na vier uur slapen zijn we wel wakker geworden van onze wekker en gaan we de stad verder ontdekken.

- Sam

De drukke stad uit

October 21, 2022 in Vietnam ⋅ ⛅ 30 °C

We zijn, na het slapen tot in de nacht, nu gelukkig gewend aan onze nieuwe tijdzone. Eergisteren zijn we Ho Chi Mingh City gaan verkennen te voet omdat het verkeer in de stad veel te chaotisch is om zelf op een scooter te stappen. Als echte Nederlanders zijn we blij met de 'Bahn Mi' (belegde sandwiches) als ontbijt maar ook met 'Com Chay', een type restaurant waar je heel lekker vega(n) kan eten. Na een stuk wandelen (langs o.a. de Notre Dame, post-office en opera gebouw) dronken we een craft biertje bij 'Heart of Darkness' waar we tevens onze vervolgstap voor de reis uitstippelde. Na een andere Com Chay gingen we nog een drankje doen bij de Thi Bar Saigon, een "LGBTQ+-vriendelijk" café met live muziek. Omdat Oktober nog regenseizoen is en dit vrijwel allemaal in de nacht valt waren we doorweekt na 10 minuutjes teruglopen naar het hotel.

De volgende dag gingen we naar het War Remnant Museum, een groot museum vol foto's en info over de Franse bezetting van Vietnam en de oorlog met de Verenigde Staten. Dit was een erg indrukwekkend, groot museum en shockeerde ons enorm. Omdat de USA graag grondstoffen uit Vietnam wilde hebben en ze een strijd tegen het Communisme voerden werd de lokale bevolking, zowel door Amerikaanse soldaten als door de Vietnamese regering (met geld vanuit Frankrijk en Amerika), opgesloten in concentratiekampen en daar gemarteld en mishandeld. De beschrijvingen van de martelmethoden waren misselijkmakend en de foto's van doodgeschoten mannen, vrouwen en kinderen vonden we zo heftig dat we er stil en verdrietig van werden. Vervolgens bezochten we nog de Jade Emperor Pagoda; een rustgevende tempel en een ware oase in het midden van het drukste punt in HCMC wat we gezien hebben. We sloten af met een heerlijke noedelsoep en koude thee met uitzicht op een bruisende straat en pakten onze tas in voor vertrek de volgende dag.

Vanochtend ging de wekker vroeg, we hadden een busrit gepland naar Phan Thiêt (hehe tiet) vlak naast Mui Né, een dorpje richting het oosten aan de kust wat een goede plek schijnt te zijn voor beginnende surfers en wat bekent staat om haar zandduinen. De busrit duurt zo'n 5 uur en blijkt een "sleeper-bus" te zijn wat top is want nu kan ik al liggend deze footprint schrijven. We zijn benieuwd wat we in de nieuwe omgeving zullen beleven, maar we houden jullie hier uiteraard van op de hoogte.