Satellite
Show on map
  • Day 2

    Dag 2 van Lunn naar Dune

    September 22, 2017 in Germany ⋅ 🌙 15 °C

    Helgoland bestaat uit twee eilanden. Het hoofdeiland Lunn van rode Buntzandsteen rijst 61 meter boven de zeespiegel uit. Het kleine zandeiland Dune is met een veer binnen tien minuten te bereiken.
    Vanochtend werden we gewekt door de roep van een Bladkoning. Tijdens het ontbijt in de tuin vn het appartement vloog een Bonte Vliegenvanger heen en weer. Vandaag zouden we kort de Kringel doorzoeken en vanmiddag naar Dune. De Kringel is een bomkrater zoals er zeer velen zijn op Lunn. In 1947 heeft de RAF het eiland met 1000 vliegtuigen 7000 bommen bestookt om te voorkomen dat het ooit nog een militaire basis voor de Duitsers zou kunnen worden.

    We vonden weinig in de Kringel. Pas in een plasje aan de kust stuitten we op wat Bonte Strandlopers en twee Kleine Strandlopers. De Kleine laten zich mooi fotograferen.
    Casper vogelt met vooral zijn oren en dan pas zijn ogen. Uit een enkel roepje weet hij een IJsgors te halen. Ik hoor het roepje maar geen idee wat het was. Ik moet het van mijn ogen hebben en mijn duidelijk mindere kennis.

    Na de lunch in het appartment even snel een tandenborstel gescoord en dan naar Dune. Op het strand liggen groepen zeehonden. Zowel Gewone als Grijze. In een klein inhammetje zoeken Drieteenstrandlopers en een Bonte Strandloper gedreven naar voedsel. Ik lig op mijn buik in het zand en ze naderen tot enkele meters. De camera ratelt erop los.

    De laatste stop is bij een klein begroeid duinplasje. Om ons heen schreeuwen diverse Waterrallen als speenvarkens. Op de oever zitten enkele Smienten zonder enige vrees. Ik schiet mijn rolletje vol en mijn batterij leeg.

    Vanavond in bad maar even bijkomen van dit vogelslenteren.
    Read more