first stop: Lima

October 14, 2016 in Peru ⋅ 🌙 17 °C

Een jongen van een jaar of 10 komt, al radslagen makend, door het extreem drukke verkeer van Lima. Zijn leven op t spel voor een paar centen. We hebben Europa achter ons gelaten, dat is meteen duidelijk.
    Na, zoals het eigenlijk hoort, een enerverende taxirit richting Miraflores, proosten we op de start van ons avontuur in ons Hostel. We proberen de avond een beetje te rekken, om de jetlag tegen te gaan, maar dat is best een opgave als je bijna 24 uur wakker bent.

De volgende ochtend genieten we van ons ontbijt in een 'authentieke peruaanse', parijse bistro en verzamelen daarna op het plein voor een free walking tour. Een wat zenuwachtige jongen probeert een groep mensen bij elkaar te sprokkelen, waarmee hij genoeg fooitjes kan verzamelen om zijn gratis tour toch een beetje rendabel te maken.

Continu achterom kijkend, of we er allemaal nog wel zijn, leidt hij ons richting het centrum van Lima, terwijl wij druk kakelend achter hem aan lopen. Hoewel we tijdens de tour soms meer oor hebben naar elkaars verhalen, dan die van de tourguide, probeert hij zijn zenuwen opzij te zetten en praat hij vol passie over zijn stad.

Na een kennismaking met Lima en de interessante architectuur, lunchen we bij Domus. Simpel, maar goed eten en zoals het hier gebruikelijk is krijg je ook nog eens een drie gangen menu.

Terug in Miraflores lopen we nog even richting de zee en kijken naar de surfers. Een van de eigenaren van de surfscholen spreekt ons aan en geeft ons gelijk het 'geheime recept' voor een pisco sour. Wij zijn tenslotte zijn nieuwe vrienden.

De toon in gezet en de eerste indrukken gemaakt. Peruanen zijn een trots en spraakzaam volk!