Ile de Brehat

November 1, 2021 in France ⋅ 🌧 12 °C

Vi tog den lille færge i morges. 10 minutter mellem skær og små øer ud til Ile de Brehat. Det var tæt på lavvande, og vi lagde til ved kajen/tidevandstrappen længst ude, hvor man så går på en lang snoet vej, begroet med sneglehuse, ind til byen på øen. Øen har tre steder, hvor båden ligger til. Et til lavvande, et til højvande, og et til midt i mellem. Og der står på billetten, at man skal være opmærksom på tidspunktet og vandstanden, da der er 20 minutters gang imellem hver kaj! Det er måske lidt overdrevent, men der er pænt langt. Og der kører en lille togvogn trukket af en traktor, til dem der har meget bagage, eller ikke er så godt gående!

Øen er ikke særlig stor. 3,5 km lang og delt i en sydø, hvor byen ligger, og en nordø med mere vild natur, men også spredt beboelse. Der er en lille bro imellem de to, som næsten altid er farbar. Der bor ca 300 indbyggere i dag og der er ingen biler, men traktorer og et par gårde med får og køer.

Vi var endnu engang utrolig heldige med vejret. Vejrudsigten havde lovet mere eller mindre regn hele dagen, men vi havde hele formiddagen tør og med sol, og nåede ud til fyrtårnet på nordspidsen; Phare de Paon, og derfra rundt langs kysten, og på små veje mellem stenhuse, der ligger godt gemt bag mure, haver med gamle æbletræer og store hortensiabuske. Regnen kom først rigtig på vej tilbage til fastlandet, hvor det var blevet højvande, og vi kunne gå ombord helt inde ved den inderste kaj.
    Endnu en fin dag og en fin solnedgang i Bretagne.