Paimpol

November 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Vi overnattede på parkeringspladsen ved færgen til Ile de Brehat, hvor parkeringsbilletten gjaldt for 24 timer. Om morgenen kørte vi så det lille stykke ind til byen Paimpol, hvor vi havde hørt der skulle være marked. Paimpol er en rigtig typisk havneby her i Bretagne med caféer og restauranter ved havnefronten, butikker med farvestrålende regntøj og skibsprovianter. På markederne i Alperne og Sydfrankrig er vi vant til ost, pølser, grøntsager, honning og oliven. Her var det fiskeboder med alle mulige slags skaldyr; muslinger, østers, hummere, krabber. Og grønsagsboderne bugnede af kål og rodfrugter i alle former og farver. Vi er kommet op på de nordlige breddegrader!

Havnen i Paimpol er lukket med en port og en sluse, så vandet ikke forsvinder ud af havnebassinet ved lavvande, og bådene kan blive liggende fint flydende. Til gengæld kan de kun komme ud og ind 2 1/2 time på hver side af højvande. Der er nogle dage endnu, til det er springtid (allerstørste forskel mellem høj- og lavvande), men selv i dag var der virkelig stor forskel, nok 9-10 meter, og vandet steg forbløffende hurtigt, da det begyndte at gå mod højvande.

Det blev til en del vandring i dag, rundt mellem både og skibe i vand og på land og langs kysten. Vi fik også vasket og tørret tøj på et lille vaskeri ved havnen. Købt blåmuslinger til aftenmåltidet, og så fandt vi et fyrtårn i en skibsproviant, som skal med til Møn!