Terug naar Tokyo

October 31, 2018 in Japan ⋅ 🌙 14 °C

Na een rustiek nachtje in het bergachtige en derhalve koelere deel van Japan, eten we op ons gemak ons ontbijtje in het hostel. We hoeven pas om 09:54u. de trein richting Nagoya te hebben, maar het ontbijt is van 07:00u. tot 08:00u., dus we hebben alle tijd. We nemen afscheid van ons gastgezin (vader, moeder, kind, hond, kat en keukenhulp - niet in hiërarchisch volgorde) en worden gedropt bij de trein. Het blijft zeer relaxt om met de trein te reizen en de tijd vliegt. Voor we het weten - inclusief overstap - zijn we in Nagoya. Hier hebben we wat meer tijd en willen wat lunchen. (Ongevraagd) wijst een aardige Amerikaanse meneer ons naar een Starbucks op de 15e verdieping boven het station; prima lunch spot! Onderweg met de shikansen naar Tokyo zien we 'm dan echt in volle glorie: mt. Fuji!! Wederom gooien wolken een klein beetje roet in het eten, want als we een foto kunnen maken heeft mt. Fuji weer een rokje om. Ons hotel zit vlakbij Tokyo Station. Na wat opgefrist te zijn gaan we weer op pad. Ook onder Tokyo Station blijkt een compleet winkelcentrum te zitten - stel je voor dat je 20 seconden niet iets kan kopen! We pakken de trein naar station Otsuka omdat daar in de buurt een noodle restaurant met een Michelin-ster zit. We zijn er een uur voordat het restaurant open gaat, maar toch kunnen we als nr. 13 en 14 in de rij aansluiten. Na anderhalf uur mogen we - inmiddels met zeer hoge verwachtingen - naar binnen. Kundig worden de maaltijden door de chefs voor ons neus in elkaar gedraaid. Het is smakelijk, maar of het een ster waard is, we weten het niet. Het is geen avondje uit (we zijn er na 30 minuten weer uit), maar het kost ook ongeveer zoveel als een amuse bij Ron Blaauw. Omdat het vandaag Halloween is, gaan we nog even langs Shinjuku. Het blijft een bonte verzameling neon en mensen, dit keer aangevuld met bloederige zustertjes en zombie-eske mensen. Bij toeval struikelen we over een braderie bij een verstopte tempel, uiteraard met allerlei eetwaren, maar ook met - bij gebrek aan een betere omschrijving of het Japanse woord - gelukswaaiers. Ons idee is dat de handige markthandelaar de mazzelpik is, want deze knutselwerkjes blijken erg duur. Als we weer in de trein richting het hotel zitten zijn we omringd met halloweenvierders. Als deze op een station uitstappen besluiten we even mee te gaan. Foutje... we komen op een extreem druk plein uit, waar niet echt iets gebeurd, anders dan dat politiemensen heel druk zijn om de (verdwijnende) orde te handhaven. We smeren 'm snel weer terug naar ons hotel.Read more