Azië Rondreis

• 32,8kkilometer
  • Dag 41

Komodo trip

11. oktober 2016, Indonesia ⋅ ⛅ 30 °C

De laatste dagen in Indonesië hebben we een boottrip gedaan. We zijn in 4 dagen van Lombok naar Flores gevaren. We waren met 25 mensen en sliepen op het dek. Tijdens de reis hebben we de mooiste snorkel plekken die we tot nu toe hebben gezien gehad, met prachtig koraal en heel veel mooie vissen. Daarnaast hebben we wat bergen beklommen, watervallen en meren bezocht. Op de laatste dag hebben we met Manta's gezwommen, enorme roggen met een doorsnee van meer dan 4 meter, en we hebben de Komodo varaan gespot. De Komodo trip was echt heel vet, met een gezellige groep en op een van de mooiste plekken in Indonesië.

We hebben te veel mooie foto's van deze trip, daarnaast moeten we nog foto's ontvangen van andere mensen op de boot. Ook is onze camera kapot gegaan dus de goede foto's komen later

• Dag 45

Maleisië - Kuala Lumpur

15. oktober 2016, Malaysia ⋅ ⛅ 31 °C

De volgende bestemming op onze reis was Maleisië. Aangezien we via KL moesten om naar de Filipijnen te komen, besloten we om een overstap tijd van een paar dagen te nemen. Na alle chaotische steden in Indonesië was KL echt een heerlijke stad om te verblijven. KL is schoon, gestructureerd en heeft goed openbaar vervoer. We hadden een mooi hostel in Chinatown en hebben vanuit daar de stad bezichtigd: de Petronas Towers, de Batu Caves, het Nationaal park, de oude Engelse gebouwen, de mega Moskee(mét erg uitgebreide rondleiding, zie foto). Daarnaast zijn we ook nog twee avonden op pad geweest met bekende gezichten: met Simon, een klasgenoot van het Merlet en Marnix, een collega uit Oosterhout!Les mer

• Dag 48

Cameron Highlands

18. oktober 2016, Malaysia ⋅ ⛅ 23 °C

Tijdens ons verblijf in KL zijn we ook naar de Cameron Highlands geweest. Dit is een berggebied wat bekend staat om de theeplantages. Het dorp leek echt op een Engels bergdorpje, met bijbehorende temperaturen: 15 graden. We hebben hier een tour gedaan langs de theeplantages en de theefabriek. Verder ook nog een 'Mossey Forest' en wat andere dingen bekeken. Na alle drukte en warmte van Indonesië was het relaxt om even twee dagen in 'Engeland' te zijn, haha! En nu weer op naar de volgende bestemming: de Filipijnen!

Door het kapot gaan van onze camera hebben we nu alleen een paar foto's van mijn telefoon! We hebben de foto's nog wel maar kunnen deze niet bekijken. Vanaf nu zullen we dus alles alle foto's maken met onze telefoons.

• Dag 49

Cebu - Filipijnen

19. oktober 2016, Filippinene ⋅ ☀️ 13 °C

Vanuit Kuala Lumpur zijn we naar Cebu gevlogen. We kwamen aan in Cebu City, een ouderwetse Aziatische stink stad. We zijn de volgende dag snel naar Moalboal vertrokken. Vanuit daar hebben we de Walvishaaien in Oslob bezocht. Super vet om met zo'n mega grote beesten te zwemmen. Daarnaast zijn we ook naar de super blauwe Kawasan watervallen geweest om te zwemmen en beetje van watervallen te springen, haha! Moalboal heeft een prachtig koraalrif en we besloten om te gaan duiken. Lyanne heeft haar duikbrevet gehaald en ik ben twee keer tijdens de cursus mee gaan duiken. We hebben de Sardientjes trek gezien,stuk of 1000000 tegelijk in een school, mega schildpadden en nog veel meer moois uit de onderwater wereld. Vanaf nu kunnen we dus mooi samen gaan duiken. We zaten in een super leuk hostel, de eigenaar/eigenaresse (we weten het nog steeds niet) maakte er samen met alle Engelsen (Geordies, precies zoals uit Geordie Shore) die ook in ons hostel zaten een paar dolle avonden van.Les mer

• Dag 54

Bohol

24. oktober 2016, Filippinene ⋅ ⛅ 30 °C

We zijn met een boot van Cebu naar Bohol gevaren. We verbleven in een erg mooi jungle resort van een Belgische eigenaar. Bamboo huisjes naast een riviertje in een jungle vallei: top! Op de scooter hebben we Bohol verkend. We hebben de Tarsiers gezien, zeldzame beestjes die afstammen van de apen. Verder hebben we (natuurlijk) watervallen bezocht en we hebben door de mooie omgeving en langs de kust getourd! En we zijn bij de Chocolate Hills geweest, een erg mooi maar ook apart gezicht. Een landschap vol met honderden kleine heuvels, die voorheen in het droogseizoen helemaal bruin werden, vandaar de naam!Les mer

• Dag 57

Puerto Princesa - Palawan

27. oktober 2016, Filippinene ⋅ ☁️ 30 °C

Puerto Princesa is de hoofdstad van Palawan. We hebben een excursie gedaan naar de ondergrondse rivier, één van de zeven wereldwonderen. We zijn met een roeibootje 2 km de grot/rivier op gevaren. Heel mooi en apart om te zien hoe alleen water dit enorme gangenstelsel heeft gemaakt, op sommige plekken was de grot 60 meter hoog en overal had het water de rotsen apart gevormd. De gids had voor alles een naam: de ene rots was Jezus, de ander een leeuw, etc. We zijn ook nog bij de Iwahig gevangenis geweest. Deze gevangenis staat bekend om de vrijheid van de gevangenen. Het is een groot dorp, waar ze zelf groente en rijst verbouwen en een boerderij hebben. We hebben een rondleiding gehad van een gevangene en met een paar gevangenen gesproken, sommige zaten al 32 jaar vast...geen fijne jongens dus, al zagen ze er nog zo aardig uit. Uiteindelijk zelfs nog gebiljart met een paar gevangenen. Kan niet anders zeggen dan dat het indrukwekkend was. Zoek anders 'Iwahig prison' even op op Google, dan wordt het wat duidelijker.

Helaas bijna geen foto's van de ondergrondse rivier aangezien het te donker was voor de camera. In de gevangenis helaas ook geen foto's kunnen/mogen maken.

• Dag 62

El Nido

1. november 2016, Filippinene ⋅ ⛅ 25 °C

De volgende stop op Palawan was El Nido. Vanuit El Nido hebben we met boottrips en op de scooter de Bacuit Archipel bekeken. We zijn op prachtige stranden geweest, we hebben de van postkaarten bekende blauwe lagoons gezien en we hebben bij super mooie koraal riffen gesnorkeld. Het is gewoon een vette omgeving met heel veel verschillende dingen waar je heen kan.Daarnaast verbleven we in een heel gezellig hostel en hebben we top dagen gehad met onze groep.Les mer

• Dag 68

Coron

7. november 2016, Filippinene ⋅ ⛅ 25 °C

Een boottripje van 7 uur langs eilanden en stranden bracht ons in Coron. Coron is weer een iets ander gebied dan El Nido maar heeft ook alle mooie lagoons, stranden etc. Deze hebben we bezocht per boot en scooter. Daarnaast zijn we ook naar het mega grote Kayangan Lake geweest. Maar waar iedereen eigenlijk voor naar Coron gaat is het wrakduiken. In dit gebied zijn in 1944 meerdere Japanse oorlogsschepen gebombardeerd door de Amerikanen. Deze schepen, sommige 100+ meter lang, liggen niet heel erg diep(15-30 m) waardoor je er naar toe kan duiken. De schepen zijn natuurlijk begroeid met koraal en andere waterplanten, maar buiten dat zijn ze nog zoals ze ooit waren toen ze nog dreven. Samen met onze duikgids zijn we de schepen in gedoken, heel erg apart, omdat je gewoon nog alle ruimtes kan zien, de deuren zitten er nog in, keuken, ramen, etc(natuurlijk wel alles geroest en begroeid). We hebben uiteindelijk 3 duiken gedaan en ik kan niet anders zeggen dan dat het echt heel vet was! Helaas hield de gopro er bij de eerste duik mee op, dus geen foto's van de wrakken. Op onze laatste dag zijn we nog naar natuurlijke hotsprings geweest en naar het Coron viewdeck...slechts 750 traptreden om daar te komen!Les mer

• Dag 70

Manila

9. november 2016, Filippinene ⋅ ⛅ 30 °C

Onze laatste drie dagen in de Filippijnen hebben we in Manila doorgebracht. Vanuit Coron hebben we een ferry gepakt op zondagmiddag en maandagmorgen waren we in Manila(een ferry met bedden). Hier sliepen we in een geweldig mooi appartement, wat was aangeboden door mijn werk! Manila staat bekend als een gevaarlijke en vieze stad, maar de wijk waar wij verbleven was echt vet. Het Manhattan van de Filippijnen! Alles netjes en schoon, mooie winkels, veel restaurants, een heerlijke foodmarket, echt een aanrader. We zijn ook nog op bezoek geweest bij ITSM, een zusterbedrijf van mijn werk. Erg leuk om iedereen een keer in het echt te zien, want deze collega's sprak ik normaal alleen per mail of telefoon. Al met al was Manila een (onverwachte) heerlijke afsluiter van geweldige weken in de Filippijnen! Wil je zon, zee, strand, lagoons, watervallen, prachtige omgevingen en top duiken? Dan moet je hier zeker naar toe!Les mer

• Dag 73

Taiwan - Taipei, Jiufen en Shifen

12. november 2016, Taiwan ⋅ ⛅ 28 °C

Na overleg met Simon in KL hadden we besloten om naar Taiwan te gaan. We zijn een paar dagen in Taipei geweest en hebben uitstapjes gemaakt naar Jiufen en Shifen. Taipei is een hele leuke stad, modern, netjes, schoon en de infrastructuur is top. Daarnaast kun je er ook heel goed stappen. We hebben Dumplings gegeten bij een sterren restaurant, heel veel heerlijk streetfood, de elephant mountain beklommen voor een uitzicht over de stad en we hebben wat historische plekken en gebouwen bezocht. In Shifen hebben we de watervallen bezocht, deze keer wél de moeite waard en we hebben een wensballon opgelaten op het spoor (cliché). In Jiufen is een authentiek Chinees/Taiwanees dorp, erg leuk om een keer heen te gaan. Samen met Simon en zijn huisgenoten hebben we echt een top week gehad. We hadden het niet verwacht maar Taiwan is super vet.Les mer