Impressive Hiroshima

December 9, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 14 °C

Rond 12:00 uur was ik vandaag in Hiroshima. Ik kon nog niet inchecken, maar gelukkig kon ik al wel mijn tas in het hostel zetten.

Hiroshima is een van de bekendste steden ter wereld. De reden is uiteraard dat deze stad de twijfelachtige eer heeft om als eerste getroffen te zijn door een atoombom. 'Little boy', de bijnaam van de bom, werd op 6 augustus 1945 vanuit een vliegtuig naar beneden gegooid. Met de bommen op Hiroshima en Nagasaki kwam er vrijwel direct een einde aan WOII.

Midden in de stad, dichtbij de plek waar de bom terecht kwam, ligt nu het Peace Memorial Park. Als je door het park loopt merk je dat iedereen toch wat stiller is, je voelt dat het een bijzondere locatie is.

Als eerste naar het Peace Memorial museum geweest. Hier staat o.a. een maquette van de stad met daarboven de bom. Te zien is wat er na de inslag nog over was van Hiroshima, bijzonder weinig! In een grote straal van 2 kilometer rondom de bom stonden nog slechts enkele gebouwen overeind. Ten tijde van de bom waren er ongeveer 350.000 mensen in de stad, aan het einde van 1945 waren er zo'n 140.000 mensen overleden.

Verder zijn er in het park een aantal monumenten gebouwd ter nagedachtenis. Het Childrens Peace monument (omdat er ook veel kinderen getroffen waren), een Peace bell en een vlag. Het meest bekende monument is het Vredesmonument, de Atoombom koepel. Dit is een gedeeltelijk gerestaureerd gebouw dat nog enigszins overeind stond. Toch wel erg apart om op deze plek te lopen!

Op loopafstand van het Peace Memorial park staat het Hiroshima castle, ook daar nog even een paar foto's gemaakt.