It's alive!

January 15, 2017 in Argentina ⋅ 🌙 0 °C

Om 8:00 uur werd ik opgehaald voor een dagtrip naar de Perito Moreno gletsjer. Deze gletsjer ligt op zo'n 80 kilometer van El Calafate.

Het hostel bood een alternatieve tour aan met voornamelijk een andere route er naar toe dan de 'normale' weg. Dit bleek wel de moeite waard. Onderweg zagen we namelijk wat van de schitterende omgeving maar ook wat wildlife. We kwamen o.a. een aantal Darwin Rhea's (enorme snelle rennende vogels), Condors (met een spanwijdte van 3 meter) en Carra Carra's (een soort haviken) tegen. De Condors kon ik niet goed op de foto krijgen, maar daar krijg ik in Peru nog wel de kans voor.

Op 8 kilometer afstand hadden we het eerste fotomoment. Zelfs van deze afstand zag de gletsjer er al erg mooi uit. Maar even later werd het pas echt indrukwekkend. Toen zagen we de gletsjer vanaf een boot op een paar honderd meter. Een enorme muur van ijs! Wel 60 meter hoog en dan te bedenken dat hij nog eens 120 meter onder water verder ging en 30 kilometer lang is!

De gletsjer beweegt iedere dag twee meter naar voren. Aan de voorkant brokkelt hij echter af en aan de achterkant komt er ook weer twee meter bij. Dus blijft hij redelijk stabiel op dezelfde plek. Maar het lijkt wel alsof het een levend ding is. Het afbrokkelen van de stukken ijs gaat gepaard met een enorm gedonder.

We zagen ook wat afgebroken ijsschotsen in het water drijven. Het blijkt dat, door de dichtheid van ijs ten opzichte van water, van iedere drijvende ijsschots slechts 10% boven water zichtbaar is.

Na de boottocht hadden we nog zo'n 2 uur de tijd om een aantal tracks rond de gletsjer te lopen. We zagen wat stukken afbreken en met veel geweld in het water terecht komen. Erg spectaculair om te zien.

In de bus zaten ook drie Nederlanders waar ik de rest van de dag mee optrok. Terug in El Calafate met z'n vieren een terrasje opgezocht en 's avonds boodschappen gedaan en een pasta salade met kip in elkaar gezet. Gezellig, lekker en gezond.