Machu Picchu

March 31, 2017 in Peru ⋅ 🌫 14 °C

Na jaren hoog op het lijstje te hebben gestaan, was het vandaag eindelijk zo ver. Naar Machu Picchu.

In Cusco ben je redelijk in de buurt, maar het is toch nog wel een reis om er te komen. Ik werd om 3:30 uur met een busje opgehaald. Vervolgens een dikke 2 uur rijden naar het treinstation. Hier ging de trein om 6:10 uur. Na weer een anderhalf uur kwamen we aan bij het treinstation Machu Picchu. De omgeving waar de trein door heen reed, was al erg spectaculair. Enorme bergen met veel vegetatie. Erg mooi, maar betekend dus ook veel regen. Gelukkig was het voorlopig droog. We waren er echter nog steeds niet. Pas na een half uur met een andere bus over een kronkelweg naar boven, kwamen we bij de ingang.

Met hetzelfde kaartje kun je drie keer naar binnen (zodat je bijv. buiten het terrein iets kan eten in het veel te dure restaurant). Ik moest tot 9 uur wachten op de gids, dus ging ik alvast een half uurtje naar binnen. Toch wel indrukwekkend om dan voor het eerst Machu Picchu in het echt te zien!

Om 9:00 uur begon de rondleiding met een Engels sprekende gids. De stad is zo'n 500 jaar geleden verlaten zodat de Spanjaarden het niet zouden ontdekken en vernietigen. Uiteindelijk is het volledig overgroeid door een Amerikaan herontdekt in 1911. De lokale bevolking wist uiteraard wel van het bestaan af, maar de rest van de wereld tot dat moment niet.

Ik kwam vandaag ook een aantal bekenden tegen, waaronder het Duitse stel dat had gezegd dat Machu Picchu niet bereikbaar was. Zij hadden het er dus toch ook op gewaagd. Er liepen verder ook veel lama's rond, wat wel leuke foto's oplevert. Gelukkig bleef het vrijwel de hele dag droog en zonnig.

Na een wandeling van zo'n twee uur naar een mooi uitkijkpunt (tempel van de zon) heb ik rond 17:00 uur weer de bus naar het treinstation gepakt. 22:30 uur eindelijk weer terug in het hostel.