Masada

July 6, 2019 in Israel ⋅ ☀️ 35 °C

Na een korte nacht vertrokken we voor een lange dag met veel activiteiten. We vertrokken alleen iets later omdat Bart zich had verslapen 😁.

We zitten nu op de Westelijke Jordaan oever. Dit gebied is door Israël gecontroleerd gebied. Er is na het verdrag van Oslo een systeem bedacht van A, B en C gebieden: A is totaal door Palestijnen gecontroleerd gebied, C is totaal door Israël gecontroleerd gebied en B zit er tussen in. De bedoeling van het verdrag was dat alle gebieden geleidelijk A zouden worden. Maar na de moord op Rabin is dat verdrag niet verder uitgevoerd. De Gazastrook ligt aan de andere kant van het land. Hier heeft de extremere Hamas beweging het voor het zeggen en is eigenlijk altijd onrustig. De Westelijke Jordaan oever is relatief veilig gebied.

We reden eerst naar Masada. Hier staan de ruïnes van een kasteel hoog op een berg. Deze ruïnes zijn lopend te bereiken, maar wij gingen met de kabelbaan. Het was rond de 37 graden, dus de trail was ook dicht. Van de ruïnes zelf is niet heel veel over maar sommige delen zijn een stukje gerestaureerd en vanaf boven heb je een geweldig uitzicht over de Dode Zee.

Na een bezoek aan de oase van Ein Gedi met wat kleine watervallen gingen we naar een vreetschuur om te lunchen. Het is de enige plek waar dat kan, dus ze hebben een monopoly waar ze graag gebruik van maken. Zo snel mogelijk de klanten er weer uit was voor hun het doel!