Tour de Oisans

• Cesta tam

June 30, 2019 in France ⋅ ☀️ 23 °C

Začíná dovolená!
    Dnešním cílem je dostat se do výchozího bodu trasy GR 54 - údajně nejtěžšího treku v Alpách.
    Adam s námi nebude po celou dobu treku. Přesune se na ledovec do střediska Les 2 Alpes, kde bude lyžovat.. Proto bereme obě auta a potřebujeme vymyslet, kde a kdy se odpojí, aby se dostal lehce k autu.

Plán:
    Sbalit, počkat na Adama, který se vrací ze Sázavy, koupit něco k jídlu a kolem poledne vyrazit směr Grenoble - Le Bourg d´Oisans (nedaleko našeho oblíbeného lyžařského středika Alpe de Huez) a před trekem se pořádně vyspat.

Skutečnost:
    Vše probíhalo podle plánu, až na to, že Adam přijel ve 14.00 a zlehka se začal balit a odjíždíme až v 16.30, takže ze spaní nebylo nic.

Praha - Rozvadov - Německo - Švýcarsko - Francie: Grenoble

Vítkovi se při balení připletl košík s ponožkami a kolenem nakopl hranu dveří. Trochu mu to nateklo a od té doby kulhá. Snad bude zítra líp.

• 1. Le Bourg d'Oisans - Clavans le Bas

July 1, 2019 in France ⋅ ☀️ 25 °C

Z Čech jsme jeli nonstop až na hodinovou pauzu krátce před svítáním, kdy jsme usnuli na parkovišti.

V 8.30 jsme dojeli oběma auty do vesničky Valjouffrey, která je na trase. Zde jsme se rozloučili s Běloušem. V něm má Adam věci na zbytek prázdnin (surf, lyže a tak). Necháme ho na pospas povětrnostním vlivům a zvědavcům. Snad vydrží v nezměněné stavu. Pak jsme se už jedním autem přesunuli do jiného městečka - Bourg d'Oisans, kde druhé auto také opustime.

Na trek jsme vyrazili relativně pozdě - až v 11.00 a začali stoupat lesem podél velkého vodopádu, pak jsme sklesali na nejdelší sjezdovku Sarrenne, která měří 24km. Část jsme ji prošli a vystoupali do sedla Sarrenne. Bylo strašné vedro a začalo se projevovat, že jsme v noci nespali. V sedle jsme dali delší odpočinek a občerstvení, bohužel jen z vlastních zásob. Zbývalo asi jen 5km do cíle. Dorazili jsme akorát k večeři. Večeřeli jsme venku na terase, a když jsme dojedli a skoro dopili, přihnal se vichr a zahnal náš spát.

11.00 - 19.30
    20 km
    Stoupání 1500m
    Klesání 800m

Le Bourg d' Oisans - sjezdovka Sarrenne - sedlo Col de Sarrenne (1999 m) - Clavas de Bas ubytování v Auberge de Savel (salát s ovčím sýrem a domácím chlebem, vepřové maso se smetanovými bramborami a pepřovou omáčkou, dezert borůvkový koláč s mákem a šlehačkou)

• 2. Clavans - Villar-d' Arêne

July 2, 2019 in France ⋅ ☁️ 15 °C

9.00 - ,20.45
    21,8 km
    Stoupání 1550m
    Klesání 1260m

Clavans - městečko Besse en Oisans 1550 m (nanuk, voda v krámku) - sedlo Col Nazié (1902 m)- sedlo Col Saint-Georges (2250 m) - Col du Souchet (2365 m) - měs. Le Chazelet - měs. Les Terrasses - měs. La Grave 1683 m (večeře) - Villar-d'Arène (1683 m)

Z La Grave (20.00- 20.45) jsme šli za deště a silného větru. Cesta vedla podél rozbouřené řeky, na které se raftuje.
    V hotelu Le Faranchin jsme nešli ani na pivo a hned po vysprchovani jsme zalehli.

• 3. Villar-d' Arêne - Monêtier les Bains

July 3, 2019 in France ⋅ ⛅ 19 °C

8.30 - 17.30
    21,4 km
    Stoupání 829 m
    Klesání 991 m

Villar-d´Arene (1683 m) - nákup oběda v krámku - Col d'Arsine (2350m) - měs. Le Casset - Le Monêtier les-Bains (hotel Les Colchiques)

Dnes byla zatím nejkrásnější túra. Šli jsme celou dobu podél prudké řeky, na které se prý raftuje, ale nikoho jsme neviděli. Bylo tu více turistů než předchozí dny.
    Už třetí den po celý den praží slunce. Všichni se poctivě mažou krémem. Co je to ale platné, když kritérium pro výběr opalovaciho krému nebyl UV faktor, ale velikost a plnost krabičky, co jsme našli doma. Naše desítka na tolik slunce nestačí.
    Vítek dokonce nasadil triko s dlouhým rukávem, aby se víc nespálil.

• 4. Monêtier les Bans - Vallouise

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 22 °C

9.00 - 17.30
    19,3 km
    Stoupání 1040 m
    Klesání 1367 m

Monêtier - lyž. středisko Le Bachas - Col de l'Eychauda (2425 m) - vesnička Chambran - Vallouise (hotel Les Vallois)

Adam nám předvedl super číslo při sjezdu po sněhovém poli. Když skončil sníh, pokračovalo bahýnko, na kterém chtěl zastavit. To se nepovedlo a místo toho běh přešel v kotouly a přemety. Na to, jak to vypadalo, dopadl docela dobře, jen pár odřenin.Read more

• 5. Vallois - Refuge Chaumette

July 5, 2019 in France ⋅ ☀️ 18 °C

9.00 - 18.00
    18 km
    Stoupání 1634 m
    Klesání 994 m

Vallouise - parkoviště - údolí potoka Toreat - sedlo Col de l´Aup Martin (2761 m) - sedlo Pas de la Cavale (2735 m) - Ref. du Pré de la Chaumette (1790 m)

Dneska měla být nejdelší trasa - 24 km, z toho prvních 8 km po silnici, která končí parkovištěm, výchozím bodem túr. Cestou jsme si stopli taxi, čímž jsme si ušetřili síly a cestu zkrátili asi o 6 km.
    Z parkoviště jsme stoupali podél potoka krásným údolím. Do sedla to bylo dost daleko a stoupání bylo hodně příkré.

Potkali jsme 2 Čechy. Poznali jsme to tak, že ta žena zakopla a řekla "ty brďo". Šli ke stejné chatě, akorát v ní nespali jako my, ale postavili si stan. Večer jsme strávili s nimi. Byli to hospodáři z Příbramska.

• 6. Chaumette - Chabourneou

July 6, 2019 in France ⋅ ☀️ 17 °C

8.10 - 16.45
    14,9 km
    Stoupání 1357 m
    Klesání 1135 m

chata Chaumette (1790 m) - sedlo Col de la Vallette (2668 m) - sedlo Col de Gouiran (2597 m) - sedlo Col de Vallonpierre (2607 m) - ch. Vallonpierre - ch. Chabourneou (2020m)

Původní plán byl spát v chatě Vallonpierre, ale nevešli jsme se. Nocleh jsme sehnali v ch. Chabourneou, která není na trase GR 54. Tím jsme trochu prodloužili dnešní trasu a naopak zítřejší trošičku zkrátili.

Na chatu jsme přišli relativně brzo, tak jsme si stihli zahrát prší a místní hlavolamy. Za jeden obzvlášť těžký dostal Adam pivo zdarma.
    Sprcha byla zdarma, ale studená. Spát jsme šli chvíli po 21 h. Na horách je to zvykem, že se chodí spát s vypnutím elektřiny. V noci se přihnala hrozná bouřka a vítr.

• 7. Chabourneou - Ref. Les Souffles

July 7, 2019 in France ⋅ ⛅ 16 °C

8.10 - 17.30
    23,2 km
    Stoupání 1089 m
    Klesání 1135 m

Chabourneou - Le Casset - La Chapelle en-Valgaudémaur (1050 m) - Les Souffles (1970 m)

Ráno ještě trochu pršelo, tak jsme vyráželi v bundách. Za chvíli se ale vyjasnilo a bylo sluníčko. První část trasy vedla s kopce, jak jinak než podél potoka. Na jedné křižovatce se nám ztratil Pavlíček, ale brzy se zas našel. Naštěstí se jeho cesta zanedlouho spojila s tou naší správnou. Prošli jsme ves. Le Casset a pak ves. La Chapelle en-Valgaudémaur.
    Tady jsme zapadli do prvního baru-restaurace a dali si oběd včetně dezertu. Po chvíli se tam objevili naši známí Příbramáci.
    Po obědě jsme šli ještě asi 5 km po rovině a pak začali stoupat cca 1000m k chatě. Byla to dost dřina. Mě došly síly a musela jsem do sebe rvát tyčinku za tyčinkou.
    Dneska musíme jít spát hodně brzy, protože Adam chce vyrazit v 5.00, zítra se od nás totiž odpojuje.

• 8. Ref. Les Souffles - Valsenestre

July 8, 2019 in France ⋅ ⛅ 16 °C

5.10 - 19.00
    21 km
    Stoupání 1795 m
    Klesání 2464 m

Ref. Les Souffles (1970 m) - Col de la Vaurze (2500 m) - Le Desert en Valjouffrey (1250 m) - sedlo - Col de Cote Belle (2290 m) - Valsenestre (1310 m)

Dneska jsme museli vstávat brzo, protože Adam potřeboval být co nejdříve u auta, aby dojel vyzvednout kamarádku na letiště v Grenoblu a pak odjet do Les 2 Alpes koupit permice.
    Snídani jsme měli objednanou na 4.30 a v 5.10 jsme už šlapali do sedla Col de la Vaurze ( 2500 m). Adam s Vítkem šli svižným tempem a já s Pavlíkem jsme šli, co nám síly stačily, za nimi. V sedle byli o půl hodiny dříve než my, zamávali nám a byli v trapu. Ze sedla následoval drsný sestup. S Vítkem jsme se potkali až na parkovišti, kde si Adam vyzvedl auto, předal Víťovi naše věci (kus stanu, jídlo a vaření). Všichni jsme byli tak unavení, že jsme si hned uvařili slepičí polévku s kuskusem (specialita, kterou jsme vynalezli v Pyrenejích). V místním sýrovém krámku jsme si koupili sýry, jeden tvrdý a jeden čerstvý, ze kterého se vyklubal tvaroh. Stále jsme nebyli svěží, proto jsme se vydali za vesnici a plácli tam sebou do trávy, snědli sýry, abychom je netáhli, a asi hodinu spali.
    Pak jsme opět stoupali do dalšího sedla (2290m) a znovu klesali do cíle. Původní plán byl spát v kempu. V reálu byl kemp přitlučená cedule "bivouac" na stromě v lese. Nečekali jsme bůhví co, ale nebyla tu ani voda. Sešli jsme tedy do vesnice Valsenestre, kde jsme sehnali nocleh v chatě, se sprchou, postelí a snídaní. Přišli jsme akorát, když podávali večeři, tak nám odmítli dát něco k jídlu a nechali nás uvařit si na zahrádce. Pivo a víno neodmítli vydat. To nám stačilo.

• 9. Valsenestre - Ref. de la Muzelle

July 9, 2019 in France ⋅ ☁️ 11 °C

8.15 - 14.30
    9,1 km
    Stoupání 1305 m
    Klesání 508 m

Valsenestre (1310 m ) - Col de la Muzelle (2600 m) - Lac de la Muzelle - Ref. de la Muzelle (2115 m)

Dneska jsme měli dvakrát štěstí. Poprvé hned ráno, ,když jsme se chystali vyrazit, spustil se prudký déšť. Tak jsme rychle zalezli zpět do chaty a počkali, až se déšť přežene. Pak jsme už pěkně za sucha a tepla stoupali do sedla Muzelle (2650?m). Výstup po drolivém suťovisku byl dost exponovaný. Ze sedla jsme sestupovali také prudce často po sněhových polích. U jezera Lac de la Muzelle jsme uvařili těstoviny. Máme krátký výlet, a nechtělo se nám tak brzy do chaty a taky jsme měli hlad. Nad hlavami se nám stále honily mraky, jen sprchnout. Sotva jsme dovařili, sbalili a došli do chaty, kde spíme, spustil se pořádný liják. To bylo to druhé dnešní štěstí :-)
    Těstoviny z vlastních zásob zřejmě nestačily, protože si Víťa s Pavlem objednali omeletku, já jen víno.