Stage 8 Lake Ohrid - Albanie 236 km

August 26, 2021 in Albania ⋅ ⛅ 23 °C

Hallo allemaal. Na bijna 3 dagen min of meer uit de lucht te zijn geweest, zijn we er letterlijk weer.

Dag 8 was een wat mindere dag, maar om met het goede nieuws te beginnen: we rijden weer!

Na ca. 10 km na ons vertrek uit Ohrid ging het mis. Bij de dagelijkse tankstop constateerden we dat er onder de Jeep een flinke plas koelvloeistof lag. In eerste instantie leek het erop dat er een slang was losgesprongen of gescheurd, maar al gauw bleek dat de lekkage bij de waterpomp vandaan kwam. Dat is meestal geen goed teken. Dit kon wel eens einde oefening zijn. En dat terwijl we net op het meest zuidelijkste punt van de hele Rally aangekomen waren.

Maar uiteraard geven we ons niet zo snel gewonnen. Maar eens beginnen om contact op te nemen met de technische assistentie. Aiii, dat is lastig zonder mobiel internet. Tot en met Bulgarije was dat geen probleem, maar zodra je uit de EU bent: vergeet het maar! Gelukkig nog wel telefoon, maar de technische assistentie was niet bereikbaar (die reed - zo bleek achteraf - hoog in de bergen niet allen zonder mobiel internet maar ook zonder telefonisch bereik). Dan de KNAC maar bellen: of we onze locatie door konden geven via een internet link: nee dus!

Na enige tijd kwamen onze Duitse vrienden Nico en Freddie langs, die gelukkig stopten en op het idee kwamen om naar het hotel te gaan, waar zij overnacht hadden, slechts 2 km van de plaats waar we gestrand waren. Daar was immers WiFi, waarmee we wellicht wel hulp konden bereiken, plus een groot parkeerterrein, wat rustiger is dan langs een drukke uitgaande verkeersweg. Die 2 km moest nog wel lukken: Koelwater erin (dat hadden we genoeg bij ons) en op hoop van zegen!

Bij het hotel aangekomen het besluit genomen om de waterpomp alvast te demonteren, immers als ie kapot is, moet ie er toch uit en misschien was het wel de pakking …. Maar ja, dat is niet zomaar gedaan. De Jeep heeft een grote motor en dat betekent weinig ruimte en veel zaken onder de motorkap die in de weg zitten. Demonteren dus maar. De extra lampen eraf, grill eruit, onderste gedeelte van de bumper eraf, slangen loskoppelen, radiateur loskoppelen en verwijderen (oeps daar zat best nog veel koelvloeistof in), oliekoeler eruit, ventilator behuizing eruit, multiriem eraf om uiteindelijk bij de waterpomp te komen. Hé geen speling op de poelie, zou het dan toch de pakking zijn? De waterpomp eraf en ja hoor, daar zat nog iets wat ooit een gedeelte van een pakking was geweest, totaal vergaan en ooit al eens met silliconenkit dicht gesmeerd. Zo far so good, maar waar halen we een nieuwe pakking vandaan, want ondanks dat we twee kratten met onderdelen bij ons hebben, een pakking voor de waterpomp, die hebben we natuurlijk net niet bij ons.
    Inmiddels was het mij gelukt om contact te leggen met Hardy, de man van de technische assistentie. Hij had een tube met vloeibare pakking bij zich en zou met een klein uurtje bij ons zijn.
    In de tussentijd hadden Nico, Freddy en Marco m.b.v. een oude tandenborstel al de restanten van de oude pakking en de kit verwijderd, zo dat Hardy direct de vloeibare pakking kon aanbrengen. Vervolgens alles weer in elkaar schroeven, aansluiten en het koelsysteem weer afvullen, totdat bleek dat er toch nog wat water langs de as van de waterpomp druppelde. Zou de waterpomp dan toch overleden zijn …
    Gelukkig had ik voor ons vertrek voor alle zekerheid nog een flesje dichtingsmiddel voor het koelsysteem gekocht. Flesje erin, motor goed warm laten worden en … gelukkig geen lekkage meer. Na totaal 4,5 uur sleutelen (het was inmiddels half vier ‘s middags konden we aanvangen met de route van vandaag.

Vanuit Lake Ohrid zijn we in westelijke richting gereden. Na het passeren van.de grens met Albanië, zijn we van Bradashesh naar Krraba gereden. Hardy en Nico en Freddy zijn voor resp. achter ons blijven rijden voor het geval we wederom problemen zouden krijgen met de koeling.
    Vanaf Krraba zijn we verder gereden naar Tirana, de hoofdstad van Albanië. Inmiddels was het al acht uur en dan is het op de Balkan al pikkedonker. Voor wie nog nooit in Tirana is geweest: Neem Parijs op een drukke zomeravond, tel daar New York op een doordeweekse dag bij op en combineer dat met luid toeterende Turkse voetbalfans als Galasateray heeft gewonnen. Doe er vervolgens een straatrace van de Fast & Furious bij en je hebt een redelijk beeld van het verkeer in Tirana op een donderdagavond. Absolute chaos dus. Auto’ s passeren je links en rechts, zigzaggen door het verkeer, rijden over de stoep en door de berm, steken dwars tussen andere auto’s over en verder geldt er een verkeersregel: de brutaalste gaat voor. Gelukkig is de Jeep een imposante verschijning, zodat we nog redelijk onze weg konden vinden.
    Nadat we de chaos in Tirana achter ons hadden gelaten, zijn we doorgereden naar Lezhe aan de adriatische kust. Dat is opeens een heel ander Albanië. Ons hotel lag bijna letterlijk in het water op een landtong met slecht een off road weggetje met aan de ene kant de blauwe zee, en aan de andere kant een groen meer.

Reisinformatie:

Dagafstand: 236 km