Stage 12 Makarska - Zadar 226 km

August 30, 2021 in Croatia ⋅ ☀️ 22 °C

Vanuit Makarska, waar we een korte stop van een uur gehouden hebben zijn we verder in Noordwestelijke richting gereden richting Split voor de 2e en eigenlijke etappe van vandaag. Split is met zo’n 300.000 inwoners de op één na grootste stad van Kroatie, na de hoofdstad Zagreb. De oude binnenstad maakt deel uit van het UNESCO wereld erfgoed. Na Split zijn we langs de kust verder gereden richting Sibenik, het oudste stadje van Kroatië, gesticht door de Kroaten in de 11 eeuw. Sibenik ligt in de monding van de rivier de Krka en verbind deze met de Adriatische zee. De plaats waar de Krka ontspringt is thans een nationaal park met schitterende watervallen en kristalsuiker water, zeer geschikt voor een verfrissende duik.
    Vanuit Sibenik zijn we verder gereden naar Zadar, de oudste continu bewoonde stad van Kroatië. Heden ten dage is Zadar het historische centrum van Kroatië en het politieke, culturele, commerciële, industriële, educatieve en logistieke centrum van Dalmatie en zeer geliefd bij de toeristen.

Dagafstand: 226 km (stage 12)
    Rijtijd: 3,5 uur
    Brandstofverbruik: 33 liter