Noord Patagonië

January 14, 2016 in Chile ⋅ 🌧 7 °C

In Puerto Montt begint het avontuur met een middagje wachten. Er is een markt met allerlei toeristen souvenirs en eettentjes met verse visschotels. We zien zeeleeuwen in de baai zwemmen die de restjes opeten van de vismarkt. Wel even wikipedia geraadpleegd over het verschil tussen een zeehond en een zeeleeuw.

Via een nachtelijke ferry (is even oncomfortabel als een nachtbus) komen we aan in Chaiten waar we de bus pakken naar het kleine dorpje Futaleufu. De tijd lijkt hier te hebben stil gestaan. Ons hostel ligt op een heuvel even buiten het dorpje en is heerlijk om te relaxen. Ze hebben zelfs een oven en met een cake bakblik zetten we een creatieve lasagne in elkaar, want groente en fruit zijn hier schaars (1x per week komt er een vrachtwagen met verse voorraden). De andere backpackers zijn jaloers op ons, zeker als ze zien dat we ook een ananas hebben gescoord.

Dit dorpje staat bekend om het kayakken en raften op de Futa rivier. Mike was in dubio mbt wel of niet raften, maar onze tijd blijkt hier te kort, we moeten op zondag de enigste bus van de week naar het zuiden pakken. We hebben nog wel tijd om naar de top van de berg te lopen en hier te genieten van het uitzicht.

Na een heftige rit op Ruta 7 oftewel de Carretera Austral (een pad met wat kiezelsteentjes erop is hier vergelijkbaar met de A7 in Nederland...) komen we aan in Coyhaique, een grotere stad in de middle of nowhere. We maken een dayhike naar het nationale park waar het lekker rustig is en we het meer met springende vissen voor onszelf hebben. Verder is er niet veel te doen en pakken we al snel de bus en ferry naar Chile Chico waar we de grens met Argentinië oversteken.