El Chaltén, hiken in Argentinië!

January 22, 2016 in Argentina ⋅ ⛅ 18 °C

Na een bus, boot en weer een bus steken we dan eindelijk de grens over. In het dorpje waar we belanden moeten we een uur of zeven wachten op onze volgende nachtbus. De prijs is maar liefst $80 per persoon, maar dan zal het vast super de luxe en goed geregeld zijn. Vol goede moed proberen we in de bus in slaap te komen, maar na een paar uur gaat het al mis, letterlijk in 'the middle of nowhere'. Motor oververhit en geen bereik met de telefoon, dus rijden we met een slakkengangetje terug de paar uur weer terug. Geen repareren meer aan en na zo'n 1,5u wachten is er vervangend vervoer. Een minibus wel te verstaan, dus bye bye nachtrust. Gelukkig weet Mike de enige plek met beenruimte te fixen en kan Anika op twee stoelen gaan liggen. Op naar El Chaltén!

Het is bij aankomst zonnig en volledig helder, wow dit is echt Patagonië. Een ideale dag voor een hike, maar fysiek lukt het ons gewoon niet meer. Gelukkig is het de volgende dag ook nog goed en trekken we erop uit in het ruige landschap dat ons doet denken aan een kruising tussen het 'niemandsland' in Mongolië en het bergachtige zuidereiland in NZ. Hierna staat er nog een lange hike op het programma, maar na een dagje rust besluiten we er maar een halve 4 uurse wandeling uit te persen. Anika haar knieën, heupen en eigenlijk alles doet pijn en Mike kan Anika in deze staat niet eens meer bijhouden. Het is bijna 'total loss' na alle nachtbussen en hikes de afgelopen periode en we zijn volledig op. De laatste energie besluiten we te spenderen aan een relletje bij de busmastschappij, $80 voor een kapotte bus en vervanging door minibus vonden wij te gortig. Nadat we naar 3 locaties waren gestuurd en ze bij de 3e aangaven dat we bij de 2e moesten zijn, werd de baliemedewerker op meteen bang van onze (ietwat) getergde reactie en kregen we onze volgende busrit van $30pp naar El Calafate gratis ter compensatie.

Aangezien we werkelijk tot niets meer in staat zijn is uitrusten daar het devies. Binnen een week worden we namelijk geacht te starten met de bekende 5-daagse W-trekking in Torres del Paine, pff :)