Gorilla's!!!

September 14, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 15 °C

Om 5 uur loopt de wekker af. Het pikt weeral maar het is voor een goed doel. Tegen 8 uur komen we aan in het Bwindi National Park voor de briefing. Er zijn ongeveer een 70 tal mensen en vooral ouderen aanwezig. We worden ingedeeld in groepjes van zeven op basis van conditie zodat de "zwakkere" een familie gorilla's toegewezen krijgen dichter bij het vertrekpunt en de "sterkere" een familie die verder weg zit. Ik zit bij de sterke groep met wederom Joke,Carl,Yasmin,Magali,Sylvie en Robin. Het wordt onderhand een vast klikje, leuk. We beginnen aan de hike en bereiden ons voor op het ergste maar het weer zit gelukkig al mee. Na een 15tal min stoppen we al. De ranger heeft contact met de trackers en we besluiten om even halt te houden in functie hoe de familie zich zal verplaatsen. Na iets meer dan een uur worden we al ongerust maar zetten we onze wandeling eindelijk verder. Geloof het of niet maar na weer een 15tal minuten stappen staan we op ons pad recht oog in oog met een gorilla. Het lijkt niet echt maar het is uitzonderlijk dat we ze zo snel en zo goed zichtbaar tegenkomen. De silverback zit nog in de bosjes en is moeilijker zichtbaar tot hij plots op staat en naar ons toe stapt om het pad verder te zetten met de rest van zijn familie. Normaal moet je 10 meter afstand houden maar op dit moment staan wij op een meterke van zo een imposant beest, ongezien! We volgen de familie nog recht door de wildernis met de macheté om nog wat mooie foto's te maken en te genieten van hun gezelschap. In totaal zien we een 7 tal gorilla's waaronder ook nog een heel klein babytje en een iets groter. Het uur vliegt voorbij en we zetten onze terugweg voldaan terug in. Once in a lifetime! Eens terug aan het hotel zien we onze andere groep weer. Ook zij hebben geluk gehad en snel hun familie gevonden. Allemaal dolblije gezichten dus. Na de middag, avond gaan we terug naar het restaurantje van gisteren waar het zo lekker en goedkoop was. We vieren er de verjaardag van Marijke & Juan met taart. Waarna Noa nog een kampvuurtje heeft gefixt met de baas van het hotel. We doen nog een vreugdedansje rond het kampvuur met zen allen en sluiten de lange maar vreugdevolle dag af.Read more