Uganda

Top 10 Travel Destinations Western Region

Gorilla Trekking in Bwindi

October 1 in Uganda ⋅ ⛅ 21 °C

Gestern war unser Gorilla Trekking Tag 🦍🦍
    Wir haben es eventuell wieder etwas zu ernst genommen mit unserem Trekking Outfit, dafür war es aber sehr funktionell 👍🏼

Der Nationalpark ist 331 km2 und ist Zuhause für über 600 Gorillas. 18 Familien sind überwacht und an Menschen gewöhnt. Wir haben die Familie Habinyanja besucht, die aus 12 Gorillas besteht. Zu ihr gehören zwei männliche Silberrücken und viele Jungtiere. Berggorillas gibt es nur noch in Uganda, Rwanda und Kongo. Die DNA von Menschen und Gorillas stimmt zu 98,4% überein, deswegen ist es zu ihrem Schutz wichtig ihnen nicht zu nahe zu kommen. Sie können die selben Krankheiten kriegen wie wir und da ihr Immunsystem nicht darauf vorbereitet ist, kann das sehr gefährlich für die Population sein. Wahrscheinlich wird das Maske tragen bei dem Besuch der Gorillas auch nach Covid beibehalten. Berggorillas schlafen nie zwei Nächte im gleichen „Nest“ deswegen müssen sie jeden Tag aufs Neue gesucht werden.

Wenn die Gorillas gut gelaunt und entspannt sind darf man ihnen in die Augen schauen, falls sie Moody sind, weil ihnen in der Nacht zum Beispiel ein Elefant oder eine andere Gorilla Familie begegnet ist, sollte man darauf lieber verzichten und mehr Abstand halten. Uns wurde gesagt dass man eine Gorillafaust nicht so schnell wieder vergisst.

Bei unserem Besuch gab es eine Situation wo der jüngere Silberrücken ganz nah an uns vorbei gelaufen ist und für einen kurzen Moment bleibt einem echt das Herz stehen vor Aufregung. Beim beobachten der Tiere merkt man wie ähnlich sie uns, bzw. wir ihnen, sind. Insgesamt war es ein Erlebnis, das wir niemals vergessen werden. ❤️

Carmen Brill

Wahnsinn!!

Sigrid Riemer

Ein Traum!

Oma Irene

Hallo Ihr Lieben,das war ja einunglaubliches Erlebnis mir den Gorillas.Das werdet Ihr Euer Leben lang nicht vergessen.Super,toll Euch liebe Grüße 🤗

Gorilla's!!!

September 14 in Uganda ⋅ ⛅ 15 °C

Om 5 uur loopt de wekker af. Het pikt weeral maar het is voor een goed doel. Tegen 8 uur komen we aan in het Bwindi National Park voor de briefing. Er zijn ongeveer een 70 tal mensen en vooral ouderen aanwezig. We worden ingedeeld in groepjes van zeven op basis van conditie zodat de "zwakkere" een familie gorilla's toegewezen krijgen dichter bij het vertrekpunt en de "sterkere" een familie die verder weg zit. Ik zit bij de sterke groep met wederom Joke,Carl,Yasmin,Magali,Sylvie en Robin. Het wordt onderhand een vast klikje, leuk. We beginnen aan de hike en bereiden ons voor op het ergste maar het weer zit gelukkig al mee. Na een 15tal min stoppen we al. De ranger heeft contact met de trackers en we besluiten om even halt te houden in functie hoe de familie zich zal verplaatsen. Na iets meer dan een uur worden we al ongerust maar zetten we onze wandeling eindelijk verder. Geloof het of niet maar na weer een 15tal minuten stappen staan we op ons pad recht oog in oog met een gorilla. Het lijkt niet echt maar het is uitzonderlijk dat we ze zo snel en zo goed zichtbaar tegenkomen. De silverback zit nog in de bosjes en is moeilijker zichtbaar tot hij plots op staat en naar ons toe stapt om het pad verder te zetten met de rest van zijn familie. Normaal moet je 10 meter afstand houden maar op dit moment staan wij op een meterke van zo een imposant beest, ongezien! We volgen de familie nog recht door de wildernis met de macheté om nog wat mooie foto's te maken en te genieten van hun gezelschap. In totaal zien we een 7 tal gorilla's waaronder ook nog een heel klein babytje en een iets groter. Het uur vliegt voorbij en we zetten onze terugweg voldaan terug in. Once in a lifetime! Eens terug aan het hotel zien we onze andere groep weer. Ook zij hebben geluk gehad en snel hun familie gevonden. Allemaal dolblije gezichten dus. Na de middag, avond gaan we terug naar het restaurantje van gisteren waar het zo lekker en goedkoop was. We vieren er de verjaardag van Marijke & Juan met taart. Waarna Noa nog een kampvuurtje heeft gefixt met de baas van het hotel. We doen nog een vreugdedansje rond het kampvuur met zen allen en sluiten de lange maar vreugdevolle dag af.Read more

Vicky Jacobs

Wow, super en zo indrukwekkend 😱

Prachtig! [Ome]

Ellen Van Santvoort

Amai, graaf! En weer mooie foto’s Koentje!

Queen Elizabeth Nationalpark

September 30 in Uganda ⋅ ⛅ 30 °C

Von Mittwoch auf Donnerstag haben wir am Nyamiteza See geschlafen und konnten von der Terrasse um 6:30 Uhr den Sonnenaufgang beobachten. Von dort ging es mittags weiter in die Bush Lodge im Queen Elizabeth National Park. Die Lodge liegt direkt am Kazinga Channel, der die Seen Edward und Georg miteinander verbindet. In dem Kanal leben über 6000 Hippos, die nachts aus dem Wasser kommen um Gras zu fressen und die man von unserem Zimmer sowohl tagsüber als auch nachts laut hören konnte. Abends haben wir einen ersten Game drive im Queen Elizabeth Nationalpark gemacht. Quraish und die Rangerin haben einen Leoparden gesehen aber aufgrund Lukas und meiner ausgeprägten Sehschwäche und weil wir unsere Ferngläser vergessen haben, konnten wir das von uns nicht wirklich behaupten.

Für den nächsten Morgen haben wir eine experiential Safari gebucht, das heißt Kenneth, ein Ranger der einige der Katzen in dem Park überwacht, ist mit uns mit gefahren und hat uns den Weg geführt. Dadurch durften wir dieses Mal auch off Road fahren. Auf einmal waren wir mitten in einer großen Löwenherde. Es gab ein Alphamännchen und ein Männchen, das ständig versucht Alphamännchen der Herde zu werden. Außerdem zwei ausgewachsene Weibchen, mehrere Teenager und zwei ganz kleine Löwen, die erst ca. drei Monate alt waren. Man konnte noch die Beute von der vergangenen Nacht sehen, bis ein großes Schwarm Geier kam um sich über die Reste her zu machen.

Danach haben wir uns auf die Suche nach Leoparden gemacht. Wir waren insgesamt zwei Autos. Gerade als Kenneth ein stärkeres Signal für den Leoparden empfangen hat, ist das andere Auto hinter uns im Matsch stecken geblieben und konnten nicht weiter fahren. Alle mussten raus und anschieben aber auch das hat nichts gebracht. Erst mit der Hilfe eines anderen Vans konnte das Auto befreit werden. Ohne ihn zu sehen, haben wir uns die ganze Zeit vom Leoparden beobachtet gefühlt. Danach haben wir ihn in einiger Entfernung in einen Busch rennen gesehen und sind dort hingefahren. Um den Busch standen Kobs und Waterbucks, zwei Antilopenarten, und haben laut und böse den Busch angepfiffen. Sie wollten der schwangeren Leopardendame zeigen, dass sie keine Angst vor ihr haben und sie gehen soll. Da sie wahrscheinlich noch sehr lange und geduldig in dem Busch warten wird, bis ihre perfekte Chance zum jagen aufkommt, sind wir weiter gefahren und haben noch einen andere Leopardin gesucht. Da sie gerade auf einem Baum geschlafen hat, konnten wir sie ganz aus der Nähe sehen.

Danach haben wir eine Bootstour auf dem Kazinga Channel gemacht und dabei viele schöne Vögel, Nilpferde und Elefanten am Ufer gesehen. Anschließen hat uns Quraish zu seinem gemieteten Riesen Grundstück gefahren und uns stolz die Pläne für seine zukünftige Luxus Lodge gezeigt. In der Region gibt es große Salzseen voller Flamingos. Der Ort ist wirklich schön.

Nach einer weiteren Nacht in der Bush Lodge ging es morgens Richtung Bwindi National Park.

Oma Irene

Hallo Ihr Lieben wieder tolle Bilder und wunderschöne Stimmungsbilder.Bleibt gesund und schaut den wilden Tieren nur von weitem zu.Ich denke an Euch.Liebe Grüße 🤗

Feline O

😍

Mount Sabinyo & Lake Bunyonyi

October 3 in Uganda ⋅ ☁️ 11 °C

Am Sonntag haben wir uns vorgenommen Mount Sabinyo zu besteigen. Wir sind auf 2364 Metern gestartet, das erste Peak erreicht man bei 3423 Metern und das dritte Peak bei 3634 Metern. Beim ersten Peak ist die Grenze zu Rwanda, unser Antrieb war es also uns einen weiteren Länderpunkt zu holen! Beim dritten Peak liegt sogar die Grenze zum Kongo was auch sehr verlockend für uns klang. Das der Berg nur etwas für Profis mit viel Bergsteiger- und Dschungelerfahrung ist, hat man uns leider verschwiegen. Für die ersten hundert Meter bergauf, durch Sumpf-, Gras-, und Bambuslandschaft haben wir ca. zwei Stunden gebraucht. Danach wurde uns gesagt, dass jetzt erst der „Hike“ startet und wenn wir weiter in der Geschwindigkeit laufen wir noch vier Stunden zur ersten Spitze brauchen 😳
    Nach 2,5 Stunden kann es dann zum Scheidepunkt und die Gruppe musste sich aufteilen. Quraish wollte (oder konnte) nicht mehr weiter hat sich entschieden mit einem der Ranger umzudrehen. Sophie wollte sich noch ein bisschen weiter hoch kämpfen aber langsamer, wodurch wir uns nochmal aufgespalten haben. Lukas ist also mit zwei Rangern vorgelaufen. Da der Berg direkt an den Kongo grenzt und es wilde (und manchmal aggressive) Waldelefanten und Büffel gibt wurden wir von Beginn an von insgesamt vier Rangern mit AK47s begleitet.
    Der Berg wurde immer steiler und die Wege immer schwieriger. Dafür war der Blick und die Landschaft magisch. Sophie hat sich bis über die 3000 Meter Marke gekämpft - war dann aber so erschöpft dass sie erstmal einen powernap im nassen Gras gemacht hat. Lukas hat es bis zum ersten Peak geschafft! Eigentlich wollte er bis auf‘s dritte Peak aber bei dem Blick wie steil es zwischen den drei Gipfeln hoch und runter geht musste er auch einsehen, dass das eher unrealistisch ist. Nachdem die ersten Minuten die Enttäuschung überwogen hat, dominierte mit der Zeit immer mehr das Glück über das erreichte. Der unglaubliche Ausblick hat da natürlich dann auch einen erheblichen Teil dazu beigetragen.

Am Tag darauf haben wir mit unsere müden Knochen eine kleine Bootsfahrt auf dem dritt tiefsten See der Welt (900m) - Lake Bunyonyi - gemacht. Auf dem See gibt es 29 Inseln. Die kleinste, unbewohnte, Insel heißt „punishment Island“. Hier wurden bis 1945 Frauen ausgesetzt, die Sex hatten bevor sie verheiratet waren. Die Insel ist weniger als 5 mal 5 Meter groß.

Damals und auch heute noch zahlen Männer eine relativ hohe Summe an die Familie der Frau, wenn sie sie heiraten möchten. Quraish hat zum Beispiel 10 Kühe und 10 Ziegen an seine Schwiegereltern gezahlt. Umgerechnet sind das ca. 8.000 Euro. Nach seinen Worten war es jedoch „jeden Cent wert“. Auch der Guide der unser Boot gefahren ist, hat erzählt, dass er insgesamt 6 Kühe für seine Frau zahlen muss bevor er offiziell den Ehering tragen darf. Er hat bis jetzt erst zwei Kühe abgezahlt und spart jedes Jahr für eine weitere.

Ziwa Rhino Sanctuary & Fort Portal

September 10 in Uganda ⋅ ⛅ 16 °C

Hoe kan het ook anders na 5 uurtjes loopt de wekker weer af en zitten we om 6u15 al aan het ontbijt. Moet zeggen het ontbijt is wel op de duur eentonig. Eitjes en fruit, het magalis iets anders zijn. We rijden richting Ziwa Rhino Sanctuary. Iets wat normaal niet op het programma staat wegens iets te omslachtig maar ik had dit 2 jaar geleden al gevraagd aan Beyond Borders dus ben super blij dat ons Yasmin en de drivers dit hebben kunnen fixen want dit is de enige plek in Oeganda om neushoorns te zien. Ze zijn hier ooit begonnen met 6 en zitten nu aan 32 neushoorns. Als we geluk hebben krijgen we er een tweetal te zien. En geloof het of niet maar na een 10tal minuutjes rijden en 15 minuutjes wandelen komen we op minder dan 10 meter oog in oog te staan met 10 neushoorns. Machtig! Na de middag is het een lange rit richting een stadje Fort Portal. We passeren nog theeplantages en verfrissen ons in het hotel voor we pizza's gaan eten. Ze zijn verrassend lekker. Hier geldt nog de avondklok vanaf 19u dus we worden een beetje snel buitengesmeten maar op straat steekt het zo nauw niet en is het best nog druk. We drinken er nog eentje of twee op het terras van het hotel voor we deze lange maar fijne dag weer afsluiten.Read more

Ellen Van Santvoort

Amai, ik ken er ene die jaloers ga zijn! Alé, ik ook zenne! 😉

Wat een avontuur. Genieten maar 👍 [Tmj]

Katwe Salt Lake & Queen Elizabeth

September 11 in Uganda ⋅ ⛅ 21 °C

Vandaag eens iets langer kunnen slapen... Half acht aan de ontbijttafel. Daarna richting het enige zoutmeer van Oeganda. Een wandelingske gedaan met de nodige uitleg. Wel een indrukwekkend zicht. Daarna doorgereden richting Queen Elizabeth National Park. We trekken al naar onze lodge voor middagbuffet maar dienen de rivier over te steken met de boot want de brug is kapot. Na de lunch varen we nog even de rivier af op zoek naar hippos en krokodillen. Om daarna nog even een late night game drive te doen in Queen Elizabeth National Park. We hebben geluk want krijgen nog een hoop leeuwen te zien, ook al is het in de verte. Op de terugweg moeten we de overzet nemen met onze vannekes maar deze laat lang op zich wachten dus blijven de vans achter en gaan we terug met de boot en te voet door het donker met hippos rondom ons. Voor sommigen een bange ervaring. Ik vind het reuze!Read more

Ellen Van Santvoort

Zal idd wel spannend zijn geweest! 😬

Goed dat je het kan navertellen 😉 [Seb]

Golden monkey.

September 16 in Uganda ⋅ ☁️ 15 °C

Weer vroeg de bergen in vandaag via de slechtste weg van de reis denk ik, en de wegen zijn al zo slecht. Uiteindelijk aangekomen in Mgahinga national park. Hier gaan we op zoek naar de Golden Monkey. Blijkbaar de enige plek waar ze voorkomen. Het is een pittige klim van ongeveer 1,5 uur tot op een hoogte van 2720m. Vanaf hier begint Virgin Forest, een bos van bamboe, de habitat van de Golden Monkey. Niet veel later hebben we ze gevonden en hebben we ruim de tijd om ze te volgen en te fotograferen. Het zijn er een hele hoop. Echt heel mooie, schattige aapjes. We eten onze packed lunch en zetten de daling terug in. Net op tijd zitten we in onze van want het begint heel hard te regenen. Wat het weer betreft mogen we van geluk spreken want we hebben altijd al goed weer gehad. In de namiddag rijden we langs een weeshuis. Hier worden kindjes opgevangen die 1 van hun ouders zijn verloren en die het moeilijk hebben. We geven al onze spulletjes af die we bij hadden zoals schriftjes, balpennen, kleurpotloden, speelgoed, eten,... Ze ontvangen ons met open armen en verwelkomen ons met dans en gezangen. Waarna we onze weg verder zetten naar Lake Bunyonyi Eco Resort. We overnachten vandaag op een eiland in een luxueuzere lodge dan gewoonlijk met prachtig zicht. Een heel contrast met een uurtje geleden. Vanaf ik de eerste keer naar Afrika kwam in 2004 zei ik dat iedereen hier eens zou moeten passeren om te beseffen hoe goed wij het wel niet hebben thuis en geen enkele reden hebben om te klagen en te zagen want de meeste mensen hier hebben totaal niets. Het zet je met beide voeten op de grond. We krijgen nog een lekker 3 gangen menuutje, keuvelen nog wat gezellig na en op naar bed.Read more

Laïla Aberkan

Man man...wat een prachtige foto's altijd! Het klinkt afgezaagd omdat we dit vaak zeggen maar tis zo Koentje 🤩

9/16/21Reply

Top actie! [Ome]

9/17/21Reply

Murchison Falls National Park

September 9 in Uganda ⋅ 🌧 18 °C

Vandaag pikt het weer want om 6u zitten we al aan het ontbijt. Tegen 7u rijden we Murchison Falls National Park binnen en al meteen worden we getrakteerd op olifanten. Even later ook nog op een hoop giraffen. Het is een immens mooi park zo ver het oog reikt... We gaan op zoek naar leeuwen! En gaan wat off-road. Niet de beste beslissing want één van onze busjes rijdt volledig vast in de modder. Het duurt even voor we hem loskrijgen maar het lukt ons toch na wat zwoegen en zweten. We krijgen nog een tip binnen en rijden recht 3 leeuwen tegemoet. Kers op de taart! Helaas kunnen we er niet lang blijven want rond de middag gaan we op bootsafari richting de waterval. Hier worden we getrakteerd op nijlpaarden, krokodillen, olifant, aapjes,... Ik probeer de drone nog op te laten maar helaas, teveel wind en eigenlijk mag het ook niet maar mits een kleine tip aan de kapitein kan alles. We rijden nog even naar de top van de waterval maar net op dat moment krijgen we een serieuze bui over ons heen. Eens aangekomen in onze lodge is het al donker maar besluit ik toch nog als enige een plonsje te doen in het zwembad met een rummeke erbij. Nog even avondeten en naar bed. Het wordt weer een korte nacht, what else...Read more

Ellen Van Santvoort

Alé, gij hebt toch wel wa ervaring met vastzitten? 😁

9/9/21Reply
    Koen Jacobs

Hehe jaja flashback ni normaal! 😉

9/9/21Reply
    Laïla Aberkan

Hey Koentje, wat een leuke foto's en verhalen. Die drone is gene krot. Top dat we je op deze manier kunnen volgen. Wat me toch ook opvalt, is het vroeg opstaan 🥴 Ik hoop dat je wat verlof hebt na je verlof 😀 Wat grappig dat er zoveel vrouwen in jullie gezelschap zitten 🙊 Of niet zo grappig...? 😬☺ Dikke 😘 Laïla

9/11/21Reply

Kalinzu Forest part 2!

September 13 in Uganda ⋅ ⛅ 16 °C

We starten vandaag dus weer vroeg met een halve groep richting chimpansees terwijl de andere groep nog een game drive doet naar de leeuwen. Ik zit in team chimp samen met Yasmin, Magali, Robin, Sylvie, Joke en Carl. Mijn gevoel zegt dat we ze vandaag binnen het uur gaan spotten en jawel na net een uurtje komen we een eerste chimpansee tegen. De ontlading en vreugde is groot want dit is één van de weinige plaatsen ter wereld waar je ze in het wild kan waarnemen. We spotten nog een kleintje ver in de bomen maar een volwassen mannetje zit op 20 meter voor ons op het pad. We volgen hem letterlijk door de jungle met de macheté tot hij begint te brullen en contact maakt met zijn andere groep. Uiteindelijk krijgen we 4 volwassenen en 1 "babytje " in ons vizier en houden we ze voor bijna 2 uur in het oog terwijl het eigenlijk maar een uurtje mag. Iedereen is door het dolle heen! Tegen de middag lunchen we nog even on site en zetten onze weg verder richting Kisoro. Aziz heeft ons na een goei 5 uur weer veilig afgezet en we zien de rest vd groep weer terug. Ze hebben jammer genoeg geen leeuwen gezien maar wel ander wildlife. We eten vandaag Chili con carne met een driedubbele gin - soda water (tonic was blijkbaar weer op. #africanstyle) De rekening 6,5 euro. We gaan nogal verschieten als we terug thuis komen. Nog even briefing en tegen 22u naar bed want morgen is het D-day! Gorilla-time. Spannend op zen minst want het gaat heel pittig worden dus hoop dat men rugje enzo het uit houdt want heb nog altijd wat last. Good night!Read more

For export only

February 8 in Uganda ⋅ ⛅ 29 °C

On my way I find a Robusta coffee plantation (CEED) which is an interesting community project set-up by US Aid in conjunction with a religious conspiracy around 20 years ago. They are not expecting any tourists but I get a brief tour anyway. The coffee beans are harvested in dark colour and classically sun-dried where they turn brownish-black. Further processing is done in Hoima and main selling in Kampala. Other than Arabica coffee plants which are imported from Ethiopia, Robusta grows natively in Uganda – especially around Kibale forest – and has a long tradition. It seems that every farmer has always some of these coffee bushes growing between his bananas etc.Read more

Western Region