Wild Uganda 2021.

September 2021
Groeps-rondreis met Beyond Borders door Oeganda op zoek naar gorilla's en ander wildlife. Read more
  • And so it begins!

September 1, 2021 in Belgium ⋅ ⛅ 18 °C

Laaaaaang naar uitgekeken, zo een 15 tal jaar en na de annulatie van vorig jaar al helemaal.Gepakt en gezakt. En met een dubbel gevoel,( zelf al 2 maand thuis door overspannenheid,spierpijnen en angstaanvallen,...Plus maandag men vader moeten afzetten op spoed en gister nog snel naar dierenarts door problemen met ons Missy, ) vertrek ik morgenvroeg richting mijnen droom... Een face to face ontmoeting met de gorilla's in de jungle van Oeganda! Bij deze kunnen jullie mij, mits ik wifi vind in de brousse, volgen op de voet. GENIET! Zoals ook ik ga proberen doen...Read more

Rwanda, so far so good.

September 2, 2021 in Rwanda ⋅ ⛅ 19 °C

Allé al 8,5 uur erop zitten. Nu nog een uurke wachten op de vlieger en dan een stukske terug vliegen naar Oeganda!

Finally there!

September 2, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 21 °C

We zijn er geraakt! Jawel! En na een nog wat trage incheck met ons visa stonden de vannekes ons rond middernacht op te wachten om ons naar de lodge te brengen. We krijgen er nog een korte briefing van onze gids Yasmin en krijgen zelfs nog een croqueske met friet. Daarna snel naar bed want over 5u loopt de wekker! 😴 Ik lig alleen in een lekker groot bed dus da zit al mee...Read more

The road to Sipi...

September 3, 2021 in Uganda ⋅ 🌧 15 °C

4 uurkes geslapen dus het pikt! Wel leuk wakker worden met allemaal dierengeluidjes. Ontbijt staat al klaar en onze drivers puzzelen alvast om onze bagage in de vannekes te krijgen. Nog even geld gaan wisselen voor een paar miljoentjes oegandeese shilling en dan een lange rit richting Sipi Falls. Het zou een 250km moeten zijn maar we doen er alles bij elkaar een 7 uur over! Heel veel stadjes en dorpkes op de weg en het valt op hoeveel mensen hier leven en vooral hoe arm ze zijn. Het is echt overleven en iedereen probeert iets te verkopen of te maken om toch wat inkomen te hebben. Nog maar eens een reality check hoe goed we het wel niet hebben. We komen ook thee, suikerriet, bananen en rijstplantages tegen. Aangekomen bij onze lodge met prachtig zicht op de waterval. Savonds nog even aan het kampvuur zitten maar helaas al de ganse dag wisselvallig met regenbuien dus kruipen we op tijd ons bed in.Read more

Sipi Falls and some coffee

September 4, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 14 °C

Om 7 uur worden we aan het ontbijt verwacht en dit met een prachtig uitzicht op de hoogste waterval van de sipi falls,100m. We gaan hiken naar de voet van de waterval en daarna helemaal terug naar de top om de tocht verder te zetten naar nog 2 overige watervallen. Dit allemaal door een super mooi groen kleurrijk gebied met bananenplanten, eucalyptusbomen, koffiebomen, avocadobomen,... Prachtig gewoon! Ook al is het soms echt wel super pittig en zwaar. We krijgen wel vaak een helpende hand van lokale kids. Zot hoeveel moeite wij hebben om grip te houden op de natte en slijkerige paden met onze dure wandelschoenen terwijl die kinderen ons op hun crocs of blote voeten naar boven trekken. Ik heb ook men drone bij welke veel bewondering krijgt hier. We hebben ook echt wel prachtig weer vandaag en het zonnetje steekt soms fel. Na een 5 tal uurtjes hiken tijd voor wat lunch om daarna nog een koffieplantageke te bezoeken. We leren er vanwaar de koffiebonen komen en doorlopen het ganse proces tot we zelf onze eigen koffie mogen proeven en deze is echt wel lekker! Verser kan niet. Eens terug aan de lodge nog een Waragi (uganda gin) drinken op de mooie dag!Read more

Karimojong-stam

September 5, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag weer een ritje voor de boeg van ongeveer 5 uurtjes richting Moroto. Aangekomen in onze lodge staat er een lekker buffetje klaar. Daarna trekken we naar de Karimojong-stam. Nog een echte traditionele bush-men stam waar we hun gewoonten en huizen mogen beleven en bezoeken. Echt zot dat dit überhaupt nog bestaat. Meer basic kan echt niet. We zien hun hutjes, hun leef en eetgewoonten waaronder het aftappen van bloed van een rund en het rechtstreeks drinken van de uier van een koe. Alsook hun traditionele dans mocht niet ontbreken. Ik liet nog even men drone op en in een mum van tijd stonden er 10-tallen karimojongetjes rond mij. Ze hadden dit duidelijk nog nooit gezien. Een groepsfoto mocht niet ontbreken! Savonds in het hotel terug buffet en wou ik een rum colaatje drinken maar dit mocht enkel per fles dus maar een flesje captain morgan genomen samen met Carl. Gaan we goed slapen!Read more

Road to Kidepo

September 6, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag weer een lang ritje richting Kidepo valley national park, een 8 tal uurtjes bollen. Maar de tijd gaat best snel vooruit omdat je onderweg heel wat mooie vergezichten te zien krijgt en de ene speciale vogel na de andere de revue passeren. Onderweg nog een stopje voor onze schoofzak op te eten en daarna richting eindbestemming, Kidepo Savannah Lodge. Prachtige locatie op een heuvel en onze tent biedt een super mooi uitzicht op de uitgestrekte savanne... We krijgen hier nog een 4 gangen menuutje en kruipen dan op tijd ons bed in want om 6uur moeten we al aan de ontbijttafel zitten voor de early morning game drive.Read more

Kidepo Valley National Park

September 7, 2021 in Uganda ⋅ ⛅ 20 °C

Vandaag loopt de wekker al af om half zes want tegen zeven uur staan we al aan de gate om het Kidepo Valley National Park binnen te rijden. Volgens CNN het 3de mooiste park van Afrika. En het moet gezegd het is hier prachtig! Zo een mooi uitgestrekt landschap onder de opgaande en ondergaande zon... Je wordt er stil van. Het dak gaat er af en het zoeken naar wildlife kan beginnen. Helaas spotten we geen grotere gekendere dieren zoals de leeuw, olifant, giraf, cheetah,... Die zitten door het hoge gras op de savanne goed verscholen. Maar wel heel veel vogels, buffels, waterbokken, rendiertjes, wrattenzwijnen, elanden, zebras, hartebeesten,... Dus al bij al mogen we niet klagen en is het weer een fijne dag met veel gelach. We logeren nog steeds in de Savannah lodge waar het lekker eten is en het zicht vanuit onze tent nooit zal vervelen. Morgen richting Murchison Falls National Park.Read more

The road to Murchison...

September 8, 2021 in Uganda ⋅ 🌧 21 °C

Vandaag weer voor zonsopgang op want er staat weer een lange rit op het programma richting Murchison Falls National Park. Het weer zit vandaag ook niet mee,zo goed als heel de tijd regen, regen en nog eens regen maar op zich beter bij een dagrit dan bij een uitstapje ofzo... Door de regen zijn de wegen ook bijzonder slipperig en modderig en als we dan al eens een asfaltweg tegenkomen zit deze vol diepe putten en moeten wagens alles en elkaar ontwijken en zelfs spookrijden... Maw het gaat traag en op de koop toe schiet de koffer los en vallen onze rugzakken er uit! In de namiddag krijgen we nog een lekker buffetje onderweg en tegen 17u30 komen we aan in onze Park View Lodge. Ondanks de regen zoeken Yasmin en ik al snel het zwembad op. Nu er eens één is besluiten we maar gewoon in de regen te gaan plonsen. Al snel volgen de anderen want het water is lekker warm. En niet lang daarna stopt het met regenen en kan ik nog een droneshotje maken. 's Avonds nog lekker eten en de briefing horen voor morgen, game drive en bootsafari. Yasmin gaat ook proberen om voor overmorgen nog de Rhino Sanctuary te boeken zodat we toch nog neushoorns kunnen zien op de enige plek in Oeganda. Slaapwel.Read more

Murchison Falls National Park

September 9, 2021 in Uganda ⋅ 🌧 18 °C

Vandaag pikt het weer want om 6u zitten we al aan het ontbijt. Tegen 7u rijden we Murchison Falls National Park binnen en al meteen worden we getrakteerd op olifanten. Even later ook nog op een hoop giraffen. Het is een immens mooi park zo ver het oog reikt... We gaan op zoek naar leeuwen! En gaan wat off-road. Niet de beste beslissing want één van onze busjes rijdt volledig vast in de modder. Het duurt even voor we hem loskrijgen maar het lukt ons toch na wat zwoegen en zweten. We krijgen nog een tip binnen en rijden recht 3 leeuwen tegemoet. Kers op de taart! Helaas kunnen we er niet lang blijven want rond de middag gaan we op bootsafari richting de waterval. Hier worden we getrakteerd op nijlpaarden, krokodillen, olifant, aapjes,... Ik probeer de drone nog op te laten maar helaas, teveel wind en eigenlijk mag het ook niet maar mits een kleine tip aan de kapitein kan alles. We rijden nog even naar de top van de waterval maar net op dat moment krijgen we een serieuze bui over ons heen. Eens aangekomen in onze lodge is het al donker maar besluit ik toch nog als enige een plonsje te doen in het zwembad met een rummeke erbij. Nog even avondeten en naar bed. Het wordt weer een korte nacht, what else...Read more