Namsam Tower en Kattencafe

February 18, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 0 °C

Voordat school begint en ik het ongetwijfeld ontzettend druk ga hebben even de toerist uithangen in Seoul.

Namsam tower is officieel een zendmast, maar tegenwoordig ook een mooie plek om de hele stad te bekijken van het observatie platform. Vanaf 440m hoog kan je alle richtingen op kijken, mits de smog het uitzicht niet belemmerd.
    De lucht kwaliteit van Seoul is absoluut niet vergelijkbaar met Hoenderloo. Sterker nog, Seoul heeft de slechtste lucht kwaliteit van de 35 rijkste landen. Hier zijn een paar redenen voor. Zuid-Korea is sinds de 2de Wereld Oorlog steeds meer gaan produceren en exporteren, aangedreven door 61 kolencentrales.
    Veel Zuid-Koreanen geven China de schuld van de vervuiling vanwege de verspreiding van hun gele stof dat wordt geproduceerd door enorme fabrieken en kolengestookte elektriciteitscentrales. China veroorzaakt 30 tot 50 procent van de PM2.5 in Zuid-Korea op normale dagen, maar 60 tot 80 procent op de ergste dagen. China krijgt vooral de schuld wanneer trage luchtstromen in koudere maanden smog-achtige omstandigheden creëren. Veel deskundigen zeggen echter dat Korea's zware afhankelijkheid van kolengestookte elektriciteitscentrales en dieselbrandstof ook een groot deel van het probleem is.

Even ter inbeelding: Het maakt niet uit welke kant je opkijkt. Aan elke kant staan zo veel gebouwen als op de eerste foto.

Na de Namsam Tower gingen we door naar een kattencafe. De naam zegt het eigenlijk al, een cafe met maar liefst 30 katten, die kunnen gaan en staan waar ze maar willen. De dag hebben we afgesloten met een Koreaanse BBQ. Koreaanse barbecue, of Koreaanse BBQ, is de ervaring van het koken van gemarineerd vlees boven een hete grill die in het midden van de tafel staat.