Studeren in Seoul

February - July 2022
Vanaf 9 februari tot 14 juli ga ik studeren aan Konkuk University om daar meer te leren over de cultuur, taal en mensen. Read more

Vliegens'vlug' naar Seoul

February 10, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 1 °C

Vlucht details:
    - 9395 km vliegen
    - 10:20 uur in de lucht

Na wat vertraging met het boarden vanwege bagage die nog ingeladen moest worden 1,5 uur na het instappen waren we eindelijk vertrokken.

Note: ik ben niet gemaakt om zo lang stil te zitten. Na 3 uur vroeg ik mij al af hoe lang het nog zou duren 😅. Ook de poging om wat slaap in te halen was niet gelukt 🥱.

Voor aankomst kregen we ook een 4tal papieren met betrekking tot covid. Deze moeten ondertekend worden om onder de huidige omstandigheden het land te mogen betreden.

Quarantaine

February 11, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 5 °C

Het heeft even geduurd voordat ik de deze Footprint geplaatst heb. De quarantaine viel mij nogal zwaar, waardoor ik niet veel zin had in het schrijven van deze Footprint. Daarnaast wil ik hier geen Instagram van maken. Het lijkt mij leuker en veel interessanter om hier een blog van te maken waar ik mijn ervaring met jullie deel.
    Na het verlaten van het vliegtuig bleek dat er nog een formulier ontbrak aan mijn stapel papieren. Deze moest ik daarom nog snel invullen. Gelukkig was ik niet de enige zonder dit formulier. Het was helaas wel in het Koreaans en met wat gepuzzel kwamen we tot de conclusie dat ook dit voor Covid was. Het immigratie proces in Korea is erg anders dan wij in Nederland gewend zijn dankzij Corona. Na 4 balies waar onder andere mijn Visum, temperatuur, negatieve PCR test en quarantaine adres gecontroleerd werden mocht ik eindelijk naar de bagageband. Dit was echter nog niet het einde van het vliegveld verhaal. Ik moest in een speciale ruimte wachten op een quarantaine taxi die mij naar het hotel zou brengen.
    Eenmaal in mijn hotelkamer aangekomen, werden mijn zenuwen eindelijk minder. Dit is mijn thuis voor de komende 7 dagen. Tijdens deze quarantaine mag ik alleen voor de verplichte PCR testen mijn kamer uit. Doe ik dat niet, dan staat er een fikse boete en celstraf van maximaal 1 jaar op mij te wachten. Oke, ik mag niet van de kamer af, dus hoe kom ik dan aan eten? Het ontbijt, lunch en avondeten werden voor de deur gezet. Uiteraard waren het Koreaanse gerechten met telkens vreemde soepen waar ik mij niet aan gewaagd heb 😊. Een van de grootste teleurstellingen was de temperatuur van het eten. Koud. De rijst, soep, kimchi en ?vlees? waren allemaal koud. Maakte het een stuk minder smaakvol.
    Na deze quarantaine zal ik 4 dagen (van 17 tot 21feb) in een gewoon hotel verblijven alvorens naar mijn kamer op het campus te verhuizen.
    En als laatste nog een paar kleine dingetjes:
    • Elke dag moest ik mijn temperatuur op meten en samen met eventuele klachten in 4 keer per dag invullen in een speciale app en formulier.
    • De SIM kaart die ik besteld had werkte niet met mijn telefoon, waardoor ik veel gedoe kreeg met de quarantaine registratie. Na het aanschaffen van een nieuwe kaart eindelijk wel kunnen bellen/internetten.

Tussenstop

February 17, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ -5 °C

Dit hotel is niet bepaald het mooiste hotel in de stad, maar wel erg betaalbaar en toch maar voor 4 nachten, daarna naar het campus. Natuurlijk ging ook dit niet in één keer goed. De kamer die ik kreeg was vies met vlekken op het bed en in de badkamer…. Gelukig snel een betere kamer gekregen.Read more

Namsam Tower en Kattencafe

February 18, 2022 in South Korea ⋅ ☀️ 0 °C

Voordat school begint en ik het ongetwijfeld ontzettend druk ga hebben even de toerist uithangen in Seoul.

Namsam tower is officieel een zendmast, maar tegenwoordig ook een mooie plek om de hele stad te bekijken van het observatie platform. Vanaf 440m hoog kan je alle richtingen op kijken, mits de smog het uitzicht niet belemmerd.
    De lucht kwaliteit van Seoul is absoluut niet vergelijkbaar met Hoenderloo. Sterker nog, Seoul heeft de slechtste lucht kwaliteit van de 35 rijkste landen. Hier zijn een paar redenen voor. Zuid-Korea is sinds de 2de Wereld Oorlog steeds meer gaan produceren en exporteren, aangedreven door 61 kolencentrales.
    Veel Zuid-Koreanen geven China de schuld van de vervuiling vanwege de verspreiding van hun gele stof dat wordt geproduceerd door enorme fabrieken en kolengestookte elektriciteitscentrales. China veroorzaakt 30 tot 50 procent van de PM2.5 in Zuid-Korea op normale dagen, maar 60 tot 80 procent op de ergste dagen. China krijgt vooral de schuld wanneer trage luchtstromen in koudere maanden smog-achtige omstandigheden creëren. Veel deskundigen zeggen echter dat Korea's zware afhankelijkheid van kolengestookte elektriciteitscentrales en dieselbrandstof ook een groot deel van het probleem is.

Even ter inbeelding: Het maakt niet uit welke kant je opkijkt. Aan elke kant staan zo veel gebouwen als op de eerste foto.

Na de Namsam Tower gingen we door naar een kattencafe. De naam zegt het eigenlijk al, een cafe met maar liefst 30 katten, die kunnen gaan en staan waar ze maar willen. De dag hebben we afgesloten met een Koreaanse BBQ. Koreaanse barbecue, of Koreaanse BBQ, is de ervaring van het koken van gemarineerd vlees boven een hete grill die in het midden van de tafel staat.

Sport klimmen op Samsungsan

February 19, 2022 in South Korea ⋅ ☁️ 0 °C

Onder begeleiding van een gids voor het eerst buiten wezen klimmen. Het was droog en koud, ideaal weer voor mijn zweterige handen.

Nadat ik de metro uitstapte werd ik meteen begroet door tientallen mensen die allemaal gingen wandelen en klimmen. En dat terwijl het klim seizoen nog niet eens begonnen is!

In totaal hebben we 4 pitches (muren) beklommen. Per stuk schat ik ze op zo'n 10 a 12m hoog. Ga dit zeker vaker doen.

Dormitory

February 21, 2022 in South Korea ⋅ ⛅ 2 °C

Op 21 februari kon ik eindelijk inchecken in mijn kamer op het campus. Natuurlijk kon ook dit niet in één keer goed gaan. Direct na het openen van de deur kwam de stank mij tegemoet. Dit leek niet op een kamer, het had meer weg van een stal. Ik zal jullie de beelden besparen, want het was echt goor. Gele toilet, afval met etensresten, overhoopgehaalde meubels en overal vlekken/vuil. Hier ga ik echt niet naar binnen dacht ik bij mijzelf. Dus weer met al mijn bagage naar het kantoor van de dorms. Hier kreeg ik te horen dat ik de verkeerde kamer aangewezen had gekregen. Gelukkig. Op naar de juiste kamer op de 10de verdieping. Deze kamer zag er een stuk beter uit, het was tenminste niet vies.
    Mijn kamergenoot was ook al gearriveerd en na een kort gesprek heb ik mijn bagage voor (hopelijk) de laatste keer in lange tijd uitgepakt. Dit wordt mijn thuis voor de komende 5 maanden.
    Over de kamer:
    Ik deel deze met een mede Nederlandse student uit Drenthe. De kamer is wat ruimer dan ik verwacht had, maar nog steeds niet geweldig. Ik had op zijn minst verwacht dat er basis spullen zoals wc-papier of iets van schoonmaakmiddelen zouden zijn. Er was echter helemaal niks. Enkel een bed, kast en bureau. De badkamer heeft geeneens een gewoon gordijn of douchegordijn. Geen tijd voor uitrusten, eerste moet er gewinkeld worden.

Vakkenpakket

February 24, 2022, Yellow Sea ⋅ ☀️ -6 °C

Het kiezen van vakken hier in Zuid-Korea gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. Wij zijn gewend vakken te kunnen volgen die we willen. Dit is echter niet het geval bij Konkuk en vrijwel alle Koreaanse universiteiten. Studenten concurreren voor bepaalde klassen die binnen enkele seconden (geen minuten!) gevuld kunnen zijn zodra de inschrijving opent. Veel klassen zijn binnen 5 minuten gevuld. In totaal zijn er 4 inschrijf rondes en 1 ‘add & drop’ periode. De eerste twee periodes werkten al volgt: vakken die aan het winkelwagentje worden toegevoegd, worden automatisch geregistreerd zolang het aantal studenten dat de cursussen heeft toegevoegd het inschrijvingsquotum niet overschrijdt. Als het aantal ingeschreven studenten het inschrijvingsquotum overschrijdt, zal niemand automatisch ingeschreven worden en zal men het opnieuw moeten proberen tijdens de 2de automatische inschrijvingsperiode (8 feb) of handmatige inschrijving (wie het eerst komt, het eerst maalt, 18 feb & 24 feb~25)

Dit bezorgde mij aardig wat stress, maar gelukkig heb ik bijna alle vakken kunnen kiezen die mij leuk leken. Dit zijn:
    1. Cultuur en geschiedenis van Seoul
    2. Basis Koreaans
    3. Product ontwerpen 1
    4. Hand building (keramiek)
    5. Lichaam & decoratie (sieraden maken)