Vertrokken richting de nomaden

September 11, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 23 °C

Daar gaan we dan. Nu gaat het avontuur toch echt beginnen. Onderweg zie ik veel volgeladen auto’s met groenten en fruit. In Nederland moet je dat niet proberen, dan word je meteen van de weg gehaald. We gaan dit eerste stuk met de taxi naar Qom. Daar stappen we over op een andere taxi naar Arak, waar onze jeep staat te wachten.
    Het bleek wel een echte uitdaging te zijn om een bus of taxi te vinden. Het is namelijk bijna Arba'een (Martelaarschap van Hussein). Dit is een Sjiitische gedenkdag. Veertig dagen na Asjoera (op 20 Safar) wordt op deze dag het martelaarschap van Hussein, de kleinzoon van de profeet Mohammed, herdacht, die op 10 Muharram is overleden. Mensen reizen dan massaal af richting Iraq. Alle bussen en veel taxi rijden dan enkel heen en weer in deze richting. Na een tijd wachten hebben we dan toch een taxi kunnen vinden.
    De auto’s zijn hier wel van wat andere kwaliteit. Tot nu toe heb ik geen enkele keer een gordel om kunnen doen, omdat die er simpelweg niet was. Rijstroken zijn er ook niet echt. Het is daarom zeer chaotisch op de weg.