Satellite
Show on map
  • Day 4

    Traditioneel kleed in de maak

    September 12, 2022 in Iran ⋅ ☀️ 13 °C

    In het dorpje waar wij overnacht hebben maken de bewoners heel veel zelf. Zo ook kleden. Mohammed, de man rechts in beeld en tevens de man die (hopelijk) weet waar de nomaden zijn, bracht mij naar dit meisje dat bezig is met het maken van een kleed. Dit kleed wordt dus helemaal met de hand geweven. Ook het patroon wordt zonder voorbeeld gemaakt. Het kleed wordt zo gemaakt dat er geen begin en einde is. Het loopt rond. Ik schat de lengte in op zo’n 12 tot 15 meter. Hier doet ze maximaal 2 weken over. Het filmen mocht ik alleen vanuit deze hoek doen, zodat het gezicht van het meisje niet zichtbaar zou zijn.

    Wanneer het kleed af is kan het verder verwerkt worden als kleed, kussen of tapijt. Voor een kleed worden meerdere banen aan elkaar gemaakt. Vervolgens vouwen ze het dubbel om er vulling in te kunnen doen. Het resultaat is een warm en enorm stevig kleed. Ik vond het patroon zo mooi dat ik er graag een stuk van mee naar huis neem. De prijs voor 2 meter was 20 euro, maar ik vond het meer waard. We hebben afgesproken dat Mohammed de stof voor mij gaat ophalen wanneer het klaar is en dan aan mij geeft voordat ik weer naar huis ga. Hopelijk komt dat goed.
    Read more