Johanna Person

Joined July 2015

Arvika, Sverige

August 3, 2015 in Sweden

För att Penguins-kartan inte riktigt gör rättvisa kommer en mer exakt bild av vår resa här! Och den utlovade listan av prylar som varit extra bra att ha med:
    1. Den lilla ryggsäcken som inte tar någon plats alls. Perfekt att ha som utflyktryggsäck, eller att ha "handbagaget" i och bara lägga överst i stora ryggsäcken på resan. Sen är det bara att knosa ihop när den inte behövs!
    2. Uppblåsbar nackkudde. Den tar knappt någon plats när den inte är uppblåst. Är inte min dock, måste skaffa en.
    3. Sidenlakan. Plötsligt ligger man i den där sängen som kanske inte var så fräsh som den såg ut. It happened. Eller om man ska sova på planerat ställe på en båt. Plus, skönt om det är för varmt för vanliga lakan.
    4. Kangas som jag fick av Joannas mamma innan resan. Den användes flitigt! Kjol, klänning, filt, kudde, solskydd, you name it! Ett plus att den matchade utflyktsryggsäcken!
    5. Brandvarnare/inbrottslarm. Behövde bara använda som brandlarm (på oroväckande många ställen), men på tågluffen ifjol kändes det tryggt med inbrottslarmet vid ett tillfälle! Inte heller min dock. Står också på önskelistan.
    6. Öronproppar + ögonmask. Need I say more?
    7. Y3 tvättmedel. Det är ju så praktiskt. Fattar dock inte varför tre st låg kvar i packningen.

Med detta får jag väl säga farväl till denna resa och återvända till verkligheten. Men om en månad väntar nya äventyr, för då drar jag till croissanternas land! Gonna get fat. Ciao! <3

Åmål

August 2, 2015 in Sweden

Har varit hemma i Åmål lite mer än en dag nu, och reser snart vidare till Arvika. Känns lite tråkigt, även om det alltid är skönt att komma hem efter ett tag. Och efter två veckors intensivt resande tillsammans är det lite tomt nu..
    Tänkte göra en liten lista senare, mycket för min egen skull, om vad som varit extra bra att ha med på resan!Read more

Europa

July 31, 2015 in Denmark

Idag har varit ytterligare en ren tågdag. Vi åkte från Innsbruck kl 7.10 imorse och är fortfarande inte framme i Köpenhamn! Till en början gick allt riktigt smidigt och vi hann med tidigare förbindelser än vi räknat med. Men sedan var tåget från Hamburg till Köpenhamn försenat så att det inte hann med färjan, varför vi nu är drygt två timmar försenade. Nu längtar vi hem!Read more

Innsbruck

July 29, 2015 in Austria

Idag har vi vandrat. Hur långt vet jag tyvärr inte, men det känns! Först tog vi ett slags tåg upp 800 meter på berget (låter kanske inte så mycket, men det var faktiskt jättehögt!). Sen tänkte vi gå upp ytterligare en bit längs en led för att sedan ta av på en annan led och vandra hem till boendet. Låter ju inte så avancerat, kan man tycka! Men låt er icke luras. Nejdå, först gick vi rätt brant uppför i skinande solsken och det kändes rätt bra (men ansträngande, såklart!). När vi väl kom till någon form av korsning var det antingen inte utskrivet vart vi var, eller med namn som inte hjälpte ett dugg med kartan vi hade. Så vi gick och gick. Och sen, plötsligt, kom kylan. Och regnet.
    Men vi hade ju haft framförhållning och tagit med våra ponchos, så det var bara att fortsätta vandra och hålla tummarna för att skorna hinner torka till morgondagen. Det var en fin tur, som känns i hela kroppen. Särskilt magen. Vi hittade inte en enda fjällstuga, så maten fick vänta tills alldeles för sent.
    Så nu ligger jag här i sängen och funderar över hur min kropp ska orka bära mig imorgon. Tur att vi ska sitta stilla på tåg i mer än 10 timmar!

Innsbruck

July 28, 2015 in Austria

Tåg, tåg, tåg, idag har vi åkt massa tåg! En sträcka fick vi byta två gånger pga att det var något problem. Men vi fick se många fina landskap när vi åkte i Alperna! Och nu är vi i Innsbruck! Vi kom rätt sent, så hann inte mer än att äta inne i stan och upptäcka att bussystemet är obegripligt. Hoppas vi lyckas ta oss härifrån när det är dags i övermorgon!Read more

Pesaro

July 28, 2015 in Italy

Vi ägnade nästan hela gårdagen till att ligga på stranden och bada i havet. På kvällen gick vi in till centrum för att äta och fixa kuvert och frimärken till mina utbytespapper som stressat mig lite för mycket under resan, för att de inte skulle hinna fram om jag väntade tills jag kom hem. Nu är det skickat dock, och får slappna av från det de sista dagarna i alla fall!
    Vi åt pizza, som var god, på en trevlig restaurang, och gick sedan hem och la oss. När klockan ringde imorse och solen lyste över havet utanför fönstret kände vi att en natt här var för lite, men då vi har planerat och bokat boende för resten av resan var det bara att säga farväl och gå till bussen.
    Så nu sitter vi på ett fullknökat tåg med all vår packning i knät och kan inte röra oss.

Pesaro

July 27, 2015 in Italy

Sista dagen i Kroatien spenderade vi i Split, mestadels med att dricka vatten och försöka förhindra solsting. Kände oss lite medtagna båda två. Vi hann ta ett litet dopp på fullsatt strand, annars höll vi oss mest i skuggan och väntade på att det skulle bli dags för nattfärjan till Italien. Till middag åt vi jättegod ( och jättestor) vegetarisk lasagne. Väl på färjan slog vi till slut läger vid en soffa, som jag fick turen att sova på, medans Joanna slog upp sin säng (sidenpåse) på golvet bredvid. Jag sov helt okej! Det var värre för Joanna..
    Nu är vi framme i Pesaro, Italien för en andra, och sista stranddag!

Stobreč

July 25, 2015 in Croatia

Idag har vi varit på playan och haft det gött. Kom iväg först vid ett, så allt blev lite sent idag. Fick börja dagen med en tur till apoteket, för min fot ballar ur och är nu lindad och mycket vacker och praktisk. I alla fall, vi har mest badad och latat oss i skuggan, och lite grann i solen idag. Nu ska vi dricka iste, också lite väl sent, och allmänt njuta av livet.Read more

Krka nationalpark

July 24, 2015 in Croatia

Idag har vi superturistat! Åkte med på en organiserad tur till nationalparken Krka, som låg ca 1.5 timme från Split med buss. Där badade vi i det turkosa, klara vattnet från vattenfallen, och gick runt i parken och tog typ tusen kort. Enda minuset var antalet besökare, som ibland gjorde det svårt att ta sig fram på gångbroarna. På hemvägen stannade bussen till i en jättefin liten by där vi köpte lyxglass! Mmm!
    Väl tillbaka i Split gick vi lite i gränder, köpte bl.a. en handgjord tvättvål som vi hoppas kan göra våra numera gula linnen vita igen. Vi åt gott, tog första doppet i havet och kollade en stund på "Classical music in the cellar", inne i slottets dunkla källare. Det var häftigt, men vi orkade inte stå särskilt länge efter allt vandrande. Nu ser vi fram emot sovmorgon imorrn!

Never miss updates of Johanna Person with our app: