Route 66, eller næsten - femte del.

August 8, 2016 in the United States ⋅ 🌙 20 °C

Vi startede dagen med morgenmad på hotellet, der var en lille buffet. Derefter fik vi gjort os klar og pakket bilen.

Vi kørte ind til Albuquerque, og parkere ved en souvenirbutik. Butikken var fyldt af alt muligt indiansk lavet ler krukker, drømmefangere, smykker, tæpper i meget mere. Her kunne vi med en kupon få en lille gratis drømmefanger. Ekspedienten var meget venlig og fortalte os hvor vi skulle tage hen og se og høre noget om indianerne, til sky city. Han guidede os i retningen af "old town" i Albuquerque. Vi fandt så ud af at det lå ret tæt på hotellet. Det var okay, en del gamle bygninger. Men butikkerne i de gamle bygninger mindede nu ret meget om hinanden, indianske souvenirs. Så fik lige set lidt af de gamle bygninger inden vi besluttede os for at gå tilbage til bilen.

Vi kørte så mod Sky City. Turen derud var lidt kringlet, øde bjerglandskab, med stort set ingen huse hele vejen fra highway området og de ca. 15 miles (1 mile = 1,6 km) til turist centeret hvor der var ture fra. Helt vildt flot landskab dog. Vi kom også ind i et område med køer, så pludselig stod der to med kalv ude midt på vejen. De kom dog hurtigt væk fra vejen da de så os. Vi kom ud til en stor bygning med få huse omkring. Dette var turist centeret hvorfra man kunne købe guidede ture til Sky City. Den eneste måde at se byen var på de guidede ture. Vi gik først på cafeen for at se om vi kunne få noget indiansk frokost. Vi var på vej ud til Sky City forbi et monument, men da vi fandt ud af det var en gåtur på mindst en time til monumentet måtte vi indse det havde vi ikke nok tid til. Men damen der fortalte os om gåturen anbefalede fried bread. Vi skulle ko så prøve det her fried bread. Det blev serveret med bønner, salat, tomater, sour cream og en form for mild chilisauce. Det er åbenbart indiansk, det var ret godt!
    Så købte vi billetter til turen. Vi fik set lidt af museet og en film om denne indianer stamme inden turen.
    Man blev kørt i en lille bus op på toppen af et bjerg, her var byen bygget. Byen blev bygget i 1100 tallet. Guiden fortalte at stammen havde fået at vide de skulle finde deres lokation baseret på ekko. De boede først på en bjergtop i nærheden, men i en storm slog lynet ned i den eneste vej op til toppen. Så de måtte igen lede efter et sted at slå sig ned. De fandt så bjergtoppen vi var på. De boede i små huse bygget op med træ, sten og noget der lignede en blandning af sand, ler og halm. Der lå også en stor kirke som en italiensk præst tvang indianerne til at bygge. Der var få oprindelige bygninger fra 1100 tallet da spanierne ødelagde byen med kanoner, i et 3 dages slag mellem indianerne og spanierne. Byen blev dermed genopbygget vist nok i 1600 tallet. Husene beboes stadig om sommeren af stammen, der er ingen rindende vand eller elektricitet.
    Det var en sindsyg spændene tur, kan virkelig anbefales.

Vi satte så Frida (GPS'en) til at guide os til Gallup, hvor der var billige hoteller. Vi var så heldige, at der klokken 19 skulle være indiansk dans og sang på byens torv, havde Charlotte læst i en af de 100 brochurer vi har. 😅 vi nåede lige at få et værelse og komme ind til det begyndte. Det var fedt at se. En mand der spillede og sang og fortalte lidt om kulturen og 4 dansere i indianer tøj. Det tog lige omkring en time. Så fik vi lidt at spise og kørte så mod hotellet. Nu kører tv'et i baggrunden, men jeg vil nu til at sove, da der venter endnu en lang og spændene dag i morgen! Godnat! 😄😴😴