Lübeck

September 3, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 21 °C

Vi tog bussen kl 10:21. Heldigvis skulle 4 andre danskere også med, fordi vi havde da ikke undersøgt noget om mundbind. Men de havde da ekstra mundbind vi måtte få. 😷.
    Jeg er så dybt imponeret over byporten ind til selve Lübeck, sikke et bygningsværk! Og endnu mere imponerende at det er bygget i 1464. Hvordan har de gjort det uden at ringe efter BMS? Og sikke en kreativitet denne arkitekt har haft. I moderne byggeri kan arkitekterne svinge sig op til at tegne en beton mur med et bølget tag.
    Bemærk at alle de sorte sten er blanke. Den anden bygning er byens Rathaus, kun bygget af sorte blanke sten. Med en masse små tårne med grønne tage. Vi kiggede ind i hall'en. 😳 Hold nu op hvor var det flot! Måske Google har billeder, det virkede lidt upassende at tage billeder, da der var folk på arbejde, som myldrede rundt.
    Vi betalte os fra at komme op i en af de store kirkers tårne, sikke en udsigt! Og måske lidt en skuffelse, da jeg havde en romantisk idé om at hele byen var bevaret med de gamle bygninger. Det var nok lidt naivt!
    Vi fandt den gamle restaurant, men de grinte lidt skævt af os, når vi troede at vi kunne få et bord lørdag aften. Så vi fandt på noget andet. Faktisk havde det også været mange timer at skulle få til at gå i byen. (Vi endte med at tage bussen kl 17 godt mætte af indtryk.)
    Midt inde i disse brosten belagte gader og torve, stødte vi på en oase af grønsager og blomster. 🥰 Kultur garten bygget op af paller med paller ammer, som var placeret lidt som en labyrint. Det summede lystigt af bier og sommerfugle. Folk sad i hyggelige kroge og på bænke og nød solen og hinandens selskab eller blot at læse en bog i ro. Blomsterne duftede fantastisk og sanserne førte os ud af byen, ud på landet.
    Senere fandt vi en fortovscafe hvor vi fik en stor fadøl.... Aaah! 🍻Der er ikke noget som at sidde i solen og nyde en øl. Og kigge på mennesker!
    Ja jeg ved godt at man plejer at tage billeder af tallerkenerne mens de er fyldte. Det nåede vi så ikke! 🤣. Vi sidder ved "voldgraven" og nyder trafikken af mennesker og både på vandet. Den gamle bydel ligger omkranset af vand, om det er menneskeskabt eller man har bygget på en ø ved jeg ikke. 🤔🤔.
    På vej ud af Lübeck så vi bussen.... I vandet! Det viste sig at være en amfibie bus, som også kører op på land. Hvad gør man ikke for at tjene penge? En sjov gimmick.
    Nå men benene er trætte og hovederne fulde af indtryk, så vi handlede ind til aftensmaden og tog bussen hjem til campingpladsen. Sjovt nok havde de 4 andre danskere fået samme idé.