San Sebastian

August 20, 2019 in Spain ⋅ ⛅ 20 °C

Pintxos! Otroligt goda pintxos har vi ätit, Baskiens egen variant av tapas, ofta med en pinne i. (Pintxos betyder pinne, sticka på baskiska.) Framförallt på vår kvarterskrog Casa Senra, som vi hittade av en slump första kvällen, och som visade sig vara en av de populäraste pintxos-barerna.

Vi kom hit sent i söndags kväll, fortfarande uppfyllda av bröllopet och ganska trötta. Spöregn och 20 grader svalare än i Toledo, riktigt ruggigt! Nu har vi bott i vår Airbnb-lägenhet här i två nätter.
    Igår gick vi på free tour walking med en lokal guide. Idag en långpromenad utefter den fantastiska stranden i bukten och linbana upp till toppen av Monte Igueldo med en fantastisk utsikt över staden och bukten. På toppen av berget låg en mindre, lätt bedagad nöjespark. Carin och jag passade på att ta en båttur i kärlekstunneln 😉. Vädret har blivit bättre och bättre, idag +22 och mestadels sol.

San Sebastian är alltså framförallt det fina läget längst in i Biscayabukten med fina sandstränder för surf och bad och den otroliga mängden med bra restauranger och barer. Här i denna lilla stad finns 18 restauranger med Michelinstjärnor, flera trestjärniga och ett oräkneligt antal andra riktigt bra restauranger och pintxos-barer. Hit skulle man kunna komma tillbaka, bara för maten!
    Ikväll har vi varit på Casa Senra, igen och i morgon åker vi vidare till Bordeaux.