Expedice Ukrajina

• 43photos
  • 0videos
  • 2.1kkilometers
  • Day 1

Vyrážíme

August 17, 2017 in Czech Republic ⋅ ⛅ 24 °C

Konečně se to povedlo a dnes vyrážíme s Mírou na Ukrajinu. Tuhle dovolenou chceme podniknout už asi dva roky a letos to konečně klaplo. Jízdenky na většinu přesunů máme zajištěny, ubytování taky, tak snad to bude v pohodě. Plán je jasný, jaká bude realizace se uvidí ☺ Teď vyrážím na nádraží odkud náš vlak Leoexpresu doveze do Bohumína a tam přestoupíme na autobus, který jede do Lvova. Na první část dovolené jedeme ve třech - já, Míra a Míra ☺Read more

• Day 2

Cesta ve znamení poprvé

August 18, 2017 in Poland ⋅ 🌙 17 °C

Celá cesta z Prahy do Lvova se nese ve znamení mnoha poprvé. Poprvé jsem jela vlakem a autobusem společnosti Leo Express. Poprvé jsem taky musela použít záchod přímo v buse 😂😁, protože ten nezastavoval na žádné benzínce. A poprvé jsem zažila dlouhé čekání na hranicích..K hranicím jsme dorazili asi ve dvě ráno, o půl šestý si teprve celníci na polské straně vzali naše pasy a čekání pokračuje. Ale zatím jsme v klidu, do Lvova to je od hranic cca 50 kilometrů a vlak do Oděsy odjíždí až večer. Jen mě mrzí zkrácený čas ve Lvově.Read more

• Day 2

Lvov

August 18, 2017 in Ukraine ⋅ ⛅ 29 °C

Tak jsme se dočkali. Po 5 a půl hodinách strávených na hranicích jsme kolem 10:30 místního času přijeli do Lvova (pozn. Ukrajina je v jiném časovém pásmu... Mají oproti nám o hodinu víc).

Naše první cesta vedla do úschovy zavazadel, kde jsme nechali velké batohy, a pak na snídani. Dali jsme si čiburieky - smažené kapsy plněné různými směsmi, my měli masovou. K tomu soljanku - polívku a kvas - kvašený místní mírně alkoholický nápoj.

Pak jsme se vydali na obhlídku města. Došli jsme do historického jádra, kde jsou domy už docela slušně opravené. Mimo centrum je to pak už horší. A sídliště na okrajích vypadají, jako by se měla za chvíli zhroutit. Ale uvnitř to prý tak hrozné nebývá.

Vylezli jsme si také na radniční věž, abychom se podívali na město z výšky. Na oběd jsme si zašli do sítě místních jídelen... Dobře tam vaří, vyberete si, na co máte chuť a je to za slušné peníze. Oběd pro dva ve složení polévka nebo salát, hlavní jídlo, zákusek a pití vyšel asi na 170 Kč ☺

Šli jsme se také svézt místní hromadnou dopravou. Ve Lvově jsou tramvajové tratě užší než u nás. Mají rozchod jen 1000 mm. A v dopravních prostředcích tu hrají bezva hru 😁 Jízdenky lze bez přirážky koupit u řidiče. Jedna jízda vyjde na 2 hřivny. Pokud nastoupíte zadními dveřmi a potřebujete jízdenku, tak vezmete odpočítání obnos a strávíte to nejbližšímu člověku ve směru k řidiči. Peníze takto doputují k řidiči a ten stejnou cestou začne posílat zpět jízdenku, která doputuje k vám. A prý, dle místních, doputuje vždy. Jízdenku je pak nutné označit v "kompostéru", které jsou umístěné mezi okny.

Další lahůdkou místní dopravy je to, že nejsou zastávky moc často označeny svým názvem a ani na nich nevisí nic, co by se podobalo jízdnímu řádu.

Večer jsme se stavili na večeři tam, kde na oběd. Po večeři už jen přesun na nádraží (trochu hektický, protože tramvaje kvůli výlukám jezdí jinak) a odjezd do Oděsy nočním vlakem.

• Day 3

Oděsa den první

August 19, 2017 in Ukraine ⋅ 🌙 23 °C

Po noci strávené ve vlaku v lehátkovém kupé jsme ráno vystoupili v Oděse. První kroky vedly opět na snídani. Po vydatné snídani jsme se šli podívat na místní trh. Dá se tu sehnat vše od ponožek přes bundy, ovoce, zeleninu, maso a ryby... Místní řezníci bourají maso přímo před očima zákazníků. Ovoce je za směšně nízké ceny oproti tomu u nás.

Po té, co jsme měli dost davů jsme se vydali směrem k moři. Nejprve jsme dojeli do přístavu, kde byly obrovské lodě a nákladní jeřáby. Přímo proti přístavu jsou i Potěmkinovy schody známé z filmu Křižník Potěmkin.

Po výborném obědě jsme šli hledat pláž. Museli jsme popojet tramvají. Místní doprava už má lepší léta za sebou. A v tramvaji bylo tak narváno, že nejlíp to vystihuje povídka Šimka a Grossmanna Moje jízda tramvají. More jsme nakonec našli. Bylo teplé, ale ne úplně čisté, plavaly tam hodně řasy. Ale vykoupali jsme se 😊

Poté, co jsme vyzvedli zavazadla z úschovny jsme se došli ubytovat. Hostel je pěkný, čistý a blízko nádraží. Večeři jsme vyřešili pizzou, ale nic moc dobrého to nebylo... Zítra chci opět na typickou ukrajinskou stravu - tu umí zdejší podstatně lépe 😊

• Day 4

Oděsa a okolí

August 20, 2017 in Ukraine ⋅ ☀️ 31 °C

Dnes jsme ráno vyjeli vlakem asi 60 km od Oděsi. Tam je rozlehlá pevnost Bilhorod-Dnistrovskyi. Jedná se o pevnost že 13.-14. století. První pevnost tu stála už ve 4. století.

Po prohlídce jsme se ještě dojeli maršrutkou vykoupat k moři. Moře bylo krásně teplé, ale bylo v něm hodně řas. Bylo to poslední koupání v moři, protože zítra z Oděsi večer odjíždíme a nechce se nám být nastolený jak slanečci. Přece jen batohy musíme dát do úschovny.Read more

• Day 5

Oděsa den 3

August 21, 2017 in Ukraine ⋅ ☁️ 24 °C

Dnešní den byl ve znamení procházek a projížděl po Oděse. Vzhledem k tomu, že jsme museli vyklidit ubytování už do deseti hodin a vlak do Kyjeva nám jel až o půl jedenácté večer, tak jsme si dali batohy do úschovny a vydali se procourat město. Svezli jsme se místní lanovkou, která jezdí na pláž, tramvajemi do nejzapadlejších koutů města apod. Bylo děsné vedro, takže jsme na poslední dvě hodiny před odjezdem zakempovali na nádraží v čekárně.Read more

• Day 7

Kyjev

August 23, 2017 in Ukraine ⋅ ⛅ 12 °C

Z Oděsi jsme se opět přes noc přesunuli vlakem do Kyjeva. Já si bohužel kromě pěkných zážitků dovezla i pekelnou bolest v krku a strašnou únavu. Do Kyjeva jsme přijeli asi v osm hodin. Rozhodli jsme se, že zkusíme zjistit, jestli by nás v hotelu neubytovali dřív, abych si mohla lehnout. Hotel byl umístěn přímo na Náměstí nezávislosti (Majdan). Všude byla vojenská technika a vojáci. Jak jsme zjistili později, tak 24. 8. je na Ukrajině státní svátek - Den nezávislosti.

V hotelu nás bohužel dřív neubytovali. Mohli jsme tam alespoň nechat batohy. Vydali jsme se na lehkou procházku přes Majdan a do Mekáče na snídani a teplý čaj. V životě jsem tak dlouho hamburger nejedla. Přes nateklý krk jsem nebyla skoro schopná procpat sousto.

Pak jsme se šli vozit metrem - tam jsem mohla sedět a spát. Do 14. hodiny jsme zabíjeli čas v metru. Hned po druhé jsme se ubytovali a já zapadla do postele. K bolesti v krku se přidala ještě zimnice. Kluci šli do města a já zbytek dne proležela a koukala na seriály... Ještě, že fungovalo WI-FI připojení.

Večer mi Míra přinesl třídenní antibiotika, která se na Ukrajině dají sehnat bez předpisu. Poté, co jsem si našla, že se prodávají i u nás a přečetla si, na co jsou, jsem usoudila, že hůř mi být nemůže a vzala si je. S představou, jak se budu s angínou dostávat domů jsem usnula.

Ráno jsem se probudila a bylo mi o moc líp než večer. Opadla teplota a i krk splasknul... Pokoj jsme museli vyklidit do 12 hodin. Tak jsem měla dost času na přemýšlení, co dál. Protože mi bylo líp a líp, tak jsem se rozhodla pokračovat v dovolené. Dopoledne nás opustil Míra, který se vracel letecky do ČR a nám s Mírou začala soukromá dovolená.

Po dvanácté jsme odvezli batohy na nádraží do úschovny. Cestou na nádraží jsme vyjeli lanovkou jako vede na Petřín na jeden kopec, kde stál krásný pravoslavný kostel. Pak už bez batohů jsme vyjeli na jiný kopec (trochu jak naše Letná). Tady byly různé památníky - památník obětem 2. sv. války, památník obětem hladomorů (1921-1922, 1932-1933 a 1946-1947). Velkou část kopce pak zabíral klášterní komplex. No a asi zdaleka nejviditelnějším bodem je socha u muzea 2. sv. války - i s podstavcem měří 91 metrů. Prošli jsme i muzeum. Pak nás chytnul déšť, tak jsme se začali přesouvat zpět k nádraží, kde jsme si došli na večeři a počkali na noční vlak do Lvova.

• Day 8

Přejezd z Kyjeva do Mukačeva

August 24, 2017 in Ukraine ⋅ ⛅ 19 °C

Celý čtvrtek byl ve znamení přesunů. Nejprve jsme ještě ve středu v noci nastoupili v Kyjevě na noční vlak do Lvova. Ve Lvově jsme měli cca 30 min. na přestup na osobák, který jel na Sijanky (Užhorodský průsmyk). Tím jsme jeli asi pět hodin. Pak jsme měli 2,5 hodiny času na procházku a znovu do vlaku a dalších 5 hodin do Mukačeva. No a jelikož zdejší vlaky nejsou nejmodernější (výroba někde v 80. letech 20. století), sedačky jsou dřevěné atd. tak jsem po těch deseti hodinách byla ráda, že můžeme vystoupit a již se ubytovat.

Ubytování jsme měli domluvené předem, tak jsme jen museli najít hospodu, kde jsme si měli vyzvednout klíče. Podle bookingcomu to vypadalo, že ubytko bude hned vedle té hospody. Trochu mě překvapilo, když nás naložil týpek do dodávky a že nás popoveze... No dobrý pocit jsem z toho neměla... A ještě horší to bylo, když nás ó pár set metrů dál vysadil a tam čekal další, který nás prý dovede dál... Už se stmívalo a Ivan (fakt se tak jmenuje) nás vytáhnul do úzké neosvětlené uličky... Asi po sto metrech zastavil a odemkl dveře od jednopatrového domku. Ubytování je docela pěkné, ale některé věci jsou mimo mě chápaní... Např. nejdou pořádně otevřít okna, protože tam překáží žaluzie, vypínač, kterým se rozsvěcí chodba je na druhé straně od pokoje apod. Ale je to docela čisté a je tu klid 😊

• Day 9

Mukačevo

August 25, 2017 in Ukraine ⋅ ⛅ 22 °C

Poslední celý den na Ukrajině jsme věnovali městečku Mukačevo. Za první republiky patřila tato oblast k Československu a je to tu hodně znát. Domy jsou stavěny ve velmi podobném stylu jako u nás.

Hlavním turistickým lákadlem je zdejší rozsáhlý hradní komplex. Vybavení hradu není dochované, tak se zde v současné době nacházejí různé expozice.

Po prohlídce hradu jsme si dali něco mezi pozdním obědem a brzkou večeři a šli se věnovat odpočinku. Zítra nás čeká přejezd do Užhorodu a pak do Košic. Dovolená pomalu končí, tak je načase směřovat domů.