Nelis op wereldreis

A 10-day adventure by Adventure Moments Read more

The Netherlands, Schiphol Airport

September 2, 2015 in the Netherlands ⋅ ⛅ 16 °C

Het plan:
    Mijn grote droom waarmaken, namelijk een wereldreis van 1,5 - 2 jaar door Zuid-Amerika, Nieuw-Zeeland en Azië. De volgende landen verwacht ik te gaan bezoeken in ongeveer deze volgorde: Brazilië, Uruguay, Argentinië, Chili, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Hawaii, Nieuw-Zeeland, Indonesië, Maleisië, Filipijnen, Vietnam, Cambodia, Laos, Myanmar, China, Mongolië en Rusland. Ik zal vanuit Beijing met de Trans Mongolië Express naar Moskou rijden om daarvandaan uiteindelijk weer terug te liften naar Nederland. In Nieuw-Zeeland zal ik een tussenperiode gaan werken om geld te verdienen om verder te kunnen reizen. Ik realiseer mij erg goed dat zo’n grote planning natuurlijk niet gaat verlopen zoals gepland, maar des te leuker om mijn huidige planning op te schrijven en achteraf te kunnen bekijken wat hiervan terecht is gekomen.

Mijn doel voor het schrijven van dit reisblog is in eerste instantie om mijn vrienden/vriendinnen en familie op de hoogte te houden van mijn ervaringen tijdens het reizen. Ook wil ik er zeker van zijn dat ik alle mooie momenten tijdens mijn reis nooit meer zal vergeten. Ik geloof namelijk dat herinneringen aan mooie momenten een van de meest waardevolle bezittingen zijn in het leven! Daarnaast hoop ik anderen te kunnen inspireren/motiveren om hun dromen waar te maken.

Brazil, Rio de Janeiro

September 3, 2015 in Brazil ⋅ ⛅ 22 °C

Wat een start van mijn reis zeg, wauw! De eerste week ben ik nog samen met mijn zus, zij werkt in deze periode toevallig in Sao Paulo. Zo kunnen wij gemakkelijk samen verschillende stranden en mooie plekken in Rio de Janeiro bezoeken. Wat een geweldige locatie voor zo’n indrukwekkende en diverse wereldstad. Op bijna iedere groene berg is wel een armoedige favela te vinden waardoor het grote verschil tussen rijk en arm erg duidelijk zichtbaar is. Desondanks is het uitzicht vanaf het Christusbeeld en de Sugarloaf Mountain echt spectaculair te noemen.

Wat is hetgene waar Brazilianen het meest gepassioneerd over zijn? Vrouwen? Haha dat ook! Maar nu bedoel ik voetbal! Daarom ben ik erg dankbaar dat ik bij een wedstrijd van de rivalen Flamengo – Fluminense in het legendarische Maracanã stadion aanwezig kan zijn. Tijdens deze wedstrijd zijn er 56.000 mensen in het stadion aanwezig (waarvan ¾ Flamengo supporters) en het is nog lang niet vol, in het verleden zijn er in dit stadion zelfs wedstrijden geweest waarbij meer dan 100.000 supporters aanwezig waren! Naast bijzonder gepassioneerd en uitbundig gezang, gedans, geschreeuw, gescheld en waves gooit iemand zelfs zijn 2-jarige dochtertje hoog in de lucht als er gescoord wordt! Wat een sfeer zeg!

Al snel kom ik erachter dat Rio niet de ideale plek is voor mij om mijn rug te laten herstellen aangezien er simpelweg zoveel te doen is. Al voor mijn vertrek was de diagnose gesteld dat mijn onderste vier tussenwervelschijven in mijn ruggengraad versleten zijn, hierdoor zit er een zenuw bekneld en doet mijn rug/rechterbeen serieus veel pijn. Mijn rug staat zelfs helemaal scheef om de pijn te ontwijken. ☹ Ik zoek voor de komende weken dus een rustige omgeving met strand en zwembad waar ik meer kan focussen op revalideren.

Brazil, Búzios

September 10, 2015 in Brazil ⋅ ⛅ 23 °C

Vier uur ten oosten van Rio de Janeiro ligt het pittoreske badplaatsje Búzios. Met 23 prachtige tropische stranden, een zeer gezellig centrum, Hostel met zwembad op 150m afstand van Praia de Geribá (groot surfstrand) en Praia da Ferradurinha (hele dag door schildpadden) is dit voor mij de ideale plek om te herstellen. Ik stel een ultimatum van drie weken voor mijzelf op: hersteld = verder reizen, niet hersteld = terug naar Nederland om daar optimaal te kunnen revalideren.

Wanneer ik aankom bij Lagoa Beach Hostel merk ik direct dat ik de enige ben die Engels spreekt, voor de rest spreekt iedereen Spaans. Ik ga direct met een Argentijn (die dus geen woord Engels spreekt) naar het strand om daar te genieten van een Bob Marley muziekje en een welverdiende koude cerveja. Ondanks dat wij letterlijk ‘met handen en voeten’ moeten communiceren omdat wij simpelweg niet dezelfde taal spreken hebben wij echt een topmiddag samen.

Lagoa Beach Hostel is echt een geweldige plek en de mensen zijn allemaal super vriendelijk en behulpzaam. Er overnachten ook twee professionele koks die twee keer per dag uitgebreid koken voor iedereen. Voor omgerekend €2,50 per maaltijd eet ik iedere dag heerlijke gerechten zoals: Paella, Milanesa, haai, BBQ, zelfgemaakte pizza’s, hamburgers en vele heerlijke Zuid-Amerikaanse gerechten waarvan ik soms niet precies wist wat ik nou aan het eten was. Het is dat ik geen foto’s maak van eten, anders had ik een mooie verzameling foto’s gehad waar de gemiddelde voedselfotograaf jaloers op zou zijn.

Je kent het vast wel, na het uitgaan nog even lekker een hamburger of een broodje shoarma naar binnen werken. Omdat er in Búzios dus echt helemaal niets open is na 2 uur ’s nachts staat letterlijk iedereen bij het plaatselijke tankstation in een lange rij om daar zijn nachtelijke maaltijd te scoren. De magnetron hamburgers waren hier zo populair dat deze met 10 stuks tegelijk in de magnetron werden gepropt. De double cheeseburger had de structuur en smaak van baksteen, maar wat was dat genieten zeg op dat moment!

Eén van de jongens die bij de Hostel werkte was daarnaast ook een lokale DJ. Hij was een echte techno/deephouse liefhebber en was daar iedere dag met een glimlach op zijn gezicht beukende plaatjes aan het draaien. Nadat wij onze muziekcollecties uitgewisseld hadden, werd zijn glimlach nog veel groter door alle nieuwe vrolijke techno/deephouse hitjes waar hij mee kon spelen. Wat is het heerlijk zeg om van de zonsondergang te genieten terwijl er zomerse melodieuze deuntjes door de speakers knallen! ☺

Er gebeurde zoveel op deze locatie dat ik mij echt geen moment verveeld heb. Er werd één dag zelfs een cultureel festival georganiseerd bij deze hostel waarbij er swingende muziek werd gemaakt op bongo’s, er werd gezongen en Capoeira gedanst. Op het einde van de avond werd er zelfs een grote groepsknuffel gedaan met 40 man! Ik voelde mij heel eventjes een liefdevolle hippie.

Helaas schrijf ik dit alles nu niet vanuit het prachtige Brazilië maar vanuit het koude Nederland, rechtzittend op mijn blauwe fysiobal. ☹ Het was voor mij niet mogelijk om binnen drie weken mijn rug te laten herstellen terwijl ik in Brazilië was, ik heb echt professionele hulp nodig om volledig te revalideren. Ik heb een retourtje geboekt en ik vlieg 7 januari weer terug naar Rio de Janeiro als alles goed gaat. Mijn doel is dus om voor die tijd volledig hersteld te zijn. Het voelt voor mij alsof mijn droom met een hengeltje voor mijn neus wordt gehouden, ik er even lekker van mag proeven en mijn droom dan weer keihard wordt weggetrokken. Desondanks deze tegenslag blijf ik positief en zal ik mijn wereldreis hoe dan ook voltooien! ☺

Tijdens mijn drie weken in Búzios heb ik dagelijks Spaanse woordjes geoefend en bijna alleen maar Spaans gepraat met iedereen. Op de terugweg in de taxi vanuit Rio de Janeiro naar het vliegveld heb ik drie kwartier met de taxichauffeur hetzelfde gesprek kunnen voeren als dat ik normaal met een taxichauffeur in Nederland zou voeren als ik alleen zou zijn, alleen nu alles in het Spaans. We hebben gepraat over de verkeerssituatie in Rio, zijn vrouw en kinderen, mijn tijd in Brazilië, de situatie met mijn rug en mijn reisplannen. Het ging niet vloeiend maar uiteindelijk begrepen we elkaar, daar ging het om. Als je gewoon in het diepe gegooid wordt, leer je een taal het snelst, daar ben ik nu echt van overtuigd.

In de korte periode dat ik in Brazilië ben geweest heb ik geleerd dat je echt vrienden kan maken zonder dat je 100% dezelfde taal spreekt. Toen ik na drie weken vertrok zag ik serieus bij sommige mensen in hun ogen dat ze het oprecht jammer vonden dat ik wegging. Er werd gefloten en synchroon ‘Nelis!’ ‘Nelis!’ ‘Nelis!’ geroepen, er is zelfs een vriend van me uit Uruguay mee gerend met de bus toen ik wegreed. Echt top mensen! Ik wil weer terug!

X Niels

Wordt vervolgd…