Diwali Feestdagen (3)

November 1, 2016 in Nepal ⋅ 🌧 23 °C

Wederom een belangrijke feestdag, broederdag. Vandaag vindt een speciale ceremonie plaats tussen de zussen en hun broers. Daarbij krijgen de jongens een kado, en als bedankje geven zij wederom een beetje geld terug.
    Uma heeft ons al een paar dagen geleden gezegd, dat ze ons deze dag in een traditionele sari wil kleden. Hm… moet dat echt?? Maar okay, zo gebeurt het inderdaad... We moeten een stof uitkiezen uit haar kledingkast en zij en Indira helpen ons om die megalap stof tot een mooi gedrappeerd gewaad tot sari te maken. Oh jee... een gedaanteverandering... zijn wij dat echt?!?! :) Jazeker, vandaag dan maar eens heeeel anders ;0)
    In de keuken bereiden de meiden borden voor, die kort voor 12 uur aan de jongens overhandigd worden. Wat ligt er dan zoal op? Appels, bananen, mandarijnen, verschillende soorten noten en het zelfgemaakte brood natuurlijk. Dat gaat er wel in, want ontbijt is deze morgen overgeslagen.
    Okay, de officiele ceremonie begint. Het gaat met 3 tegelijk en de kleinsten zijn als eerste aan de beurt en mogen in de ceremonieruimte (eigenlijk de slaapkamer van de 2 oudste jongens...) komen. Ze knielen en dan komen de meisjes in actie. Er wordt eerst een streep op het voorhoofd gezet, en dan worden daar verschillende kleuren poeder opgeplakt wat als resultaat een zeer kleurrijke tika oplevert. Met een takje wordt water om de jongens gesprenkeld en tot slot krijgen ze een bloemenketting (waaraan we zelf nog meegewerkt hebben) omgehangen. Deze keer krijgen ze allemaal een nieuw t-shirt als kado. Dan is het de beurt aan de volgende voor hetzelfde ritueel. Wel mooi dat we alles van zo dichtbij mogen meemaken. Tot slot is Himal aan de beurt, samen met een vriend (die zelf geen zus heeft en dus naar hier komt voor de ceremonie). Zijn zus Shova voert bij hem het ritueel uit. Aangezien het hier om volwassenen gaat, krijgen ze geld en worden de voeten van de zus gekust. Dan worden wij er tot slot ook nog in betrokken en krijgen dezelfde ceremonie als de andere zussen... een vreemd gevoel maar het is een teken van gastvrijheid. Zeer speciaal allemaal en een zeer bijzondere ervaring! De foto´s spreken voor zich.
    Dan feestmaal! Er is lang voorbereid en gekookt, en afgezien van de normale rijst en groenten is er vandaag vlees, kip en geit. Verder nog een gefrituurd groentehapje en 2 verschillende soorten ḱroepoek´. Van alles rijkelijk vandaag... te veel. Dan is het tijd voor groepsfoto´s, voordat we met de meeste kinderen naar de lokale openbare schommel gaan. Deze is gebouwd van hele lange dikke bamboestokken, waaraan een touw gehangen wordt. Op straat worden we als ´witten´ altijd bekeken, maar vandaag nog extra in onze sari... ;0) Maar ook de nodige complimenten :)
    In de namiddag gebeurt niet veel meer, ze zijn allemaal moe en voldaan. Er wordt nog een beetje nagekletst, maar als Uma een vriend van de familie naar huis begeleid, trekken we ons gelijk terug. Avondeten hoeven we vandaag zowiezo niet meer.
    Na een paar uur wordt het ineens luid beneden. Toch nog!? Inderdaad, onze kinderen komen toch nog naar hier om voor de familie van onze verhuurder op te treden. Ze hebben een zeer hechte band met opa en zoon Sudip. Ze hebben hier nl enige maanden gewoond in de onderste 2 etagen. Dat was na de aardbeving. Hun toenmalig onderkomen was dusdanig verwoest dat ze daar niet meer in konden leven. Na enige tijd in tenten te hebben geleefd, hebben ze dan hier tijdelijk hun onderkomen gevonden.
    Het wordt weer een lange uitvoering ;0) We dansen en zingen en tot slot geld van opa en Sudip, en natuurlijk ook van ons. Ze zijn helemaal happy! Dan komen ook nog de huurders van de eerste etage en brengen ook weer een schaal met de nodige baksels en geld. Oh oh, wat worden ze verwend deze dagen :) Tot onze verrassing krijgen we ook zo´n schaal met lekkernijen van de buurvrouw. Dat is echt lief (echter veel te veel).
    De kinderen kruipen na deze 3 dagen volledig uitgeput maar helemaal voldaan in hun bedjes.