Diwali feestdagen (2)

October 31, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 22 °C

Vandaag trekken de kinderen er nog voor de middag op los. Overigens nemen ze daarbij ook de hele tijd een zware box mee, waarmee ze hun muziek kunnen afspelen. Daarmee zijn ze in vergelijking met andere groepen wel speciaal! Die hebben ze vorig jaar uit de opbrengst van het feest gekocht, niet slecht.
    Terwijl de kinderen onderweg zijn willen Uma en haar dochter wat speciaals bakken, iets wat bij het festival hoort blijkbaar. Ze noemen het brood. 2 dagen geleden zijn ze al met de voorbereidingen begonnen en hebben rijst gewassen, in de zon laten drogen en dan tot meel verwerkt. Daarvan wordt nu een redelijk vloeibaar deeg gemaakt. In een soort wok wordt olie warm gemaakt, en dan wordt het deeg in een ronde in olie gebakken. We mogen natuurlijk proeven en het doet me een beetje denken aan oliebollen... mmmmm :) Na een poosje overnemen wij het bakken en het eindresultaat zijn 2 megagrote pannen vol met ´brood´.
    Onze kids zouden als het goed is hun laatste optreden bij ons in de buurt doen. Aangezien ze niet in zicht zijn, gaan we zelf een toer door de ons inmiddels bekende straten doen en komen verschillende groepen tegen. Net terug, komt ook bij ons huis toch nog een groep jongens voorbij en ze zijn zeer volhardend ;) Natuurlijk moeten we weer mee dansen. Dan komen een paar van onze kids een jas halen en laten weten waar ze op treden. We gaan mee en dat was een goede keus. Hier moet een rijke familie wonen... groot huis, grote auto en als we door de voordeur kijken zien we een reusachtige woonkamer. De meiden draaien hun programma voor de zoveelste keer af, maar nog altijd vol overgave. Tot slot komt een groot dienblad met de nodige lekkernijen en het gewenste geld. Dan bij de buren nog eens hetzelfde programma, want die hadden het blijkbaar gevraagd of ze nog langs konden komen. Hier dan meer publiek, want de hele buurt schijnt zich hier te verzamelen. Het is bijna 23 uur en berekoud, maar onze meiden dansen nog altijd op blote voeten en in hun lichte jurken zonder mouwen... Dan is het genoeg geweest voor vandaag en dat is maar goed ook, want de kleinsten is de vermoeidheid van het gezicht af te lezen.