Fox Glacier

April 6, 2017 in New Zealand ⋅ ☁️ 23 °C

Het heeft de hele nacht geregend. Maar zolang het alleen maar regent zijn we al blij… Stormfront „Debbie“ richt nl veel schade aan, vooral op het noord eiland. Het is zelfs in Auckland en Wellington tot overstromingen, stroomuitvallen en aardverschuivingen gekomen. Maar de oostkust van het zuid eiland, waar wij ons nu bevinden, is gelukkig gespaard gebleven.
    Voordat we op de Highway 6 terugkeren, rijden we nog door het centrum van de voormalige goudzoekerstadje Greymouth en bezoeken we de haven. Daar staat een grote steen met een gedenkplaat ter herinnering aan alle schippers en bemanningsleden die hier verdronken zijn. Vanaf de jaren 80 tot heden zijn dat er enige… het kan hier flink spoken. Aan het eind van de pier staat een kleine boot in de mij welbekende kleuren rood-wit-blauw :0) De boot is omgebouwd en doet nu dienst als verkoopstand. En wat wordt er verkocht???... Verse stroopwafels!!! Ik kan mijn ogen bijna niet geloven. We komen in gesprek, en de man is idd een Nederlander, die met zijn stroopwafels en koffie de kost probeert te verdienen. Hij leeft hier al 25 jaar, was altijd visser maar dat heeft hij sinds kort opgegeven en zijn zoon heeft het van hem overgenomen. Het was tijd voor wat anders vertelt hij… Hij heeft zijn zus gebeld en gevraagd een stroopwafelijzer en recept op te sturen, is dan in Youtube gaan kijken hoe men überhaupt stroopwafels bakt, en sinds 4 maanden is hij ‚in business‘. Hij is dolblij even Nederlands te kunnen spreken en bedient ons met de versegebakken lekkernij… dat smaakt!!! We krijgen zelfs nog een rantsoen mee, zo blij is hij. En dat sla ik natuurlijk niet af :0)
    Dan is het hoogste tijd om te gaan rijden. We rijden richting zuiden en na een poosje komt de bergketen ‚South-Alps‘ tevoorschijn, met zijn sneeuwbedekte spitsen. De Mount Cook is met zijn 3724 m de hoogste van de keten en van Nieuw-Zeeland. De gletschers ‚Franz Josef‘ und ‚Fox‘ zijn ons doel. We arriveren in de vroege namiddag in Fox en checken snel in ons motel in. Dan gaan we gelijk op weg naar de Fox Gletscher. De weg gaat langs de de Fox rivier. Hoge bergwanden links en rechts, een brede rivierbedding met vele stenen maar weining water. Het dichtsbijzijnde uitzichtspunt ligt op 450 m van de gletscher, dichter komt men niet. Hetzij je betaalt rond de 400 $ en dan word je per helikopter naar de gletscher gevlogen en kan je onder begeleiding een toer op de gletscher maken. Voor ons blijft het bij het uitzischtspunt… wat ietwat teleurstellend is maar goed… als je al de Perito Moreno gletscher met eigen ogen gezien hebt, ben je ietwat verwend zullen we maar zeggen… ;) Het bijzondere hier is wel, dat gletscher en regenwoud naast elkaar liggen. Het woud in de wijde omgeving is regenwoud in zijn diepste vorm. We lopen hier ook nog door, naar een ander uitzichtspunt, dat weliswaar nog verder weg is, Maar wel mooi.