ANZAC day – Veteranse day II

April 25, 2017 in Australia ⋅ ⛅ 25 °C

Dan verkennen we verder de binnenstad. We komen langs enige historische gebouwen, maar het zijn er niet veel meer vertellen ons 2 Australische dames als we voor het oude postkantoor staan, GPO (General Post Office) genaamd. Van dit voormalig postkantoor staat alleen nog de gevel, daarachter verbergt zich een Hotel-Tower. Sydney’s bouwkundigen hebben blijkbaar geen goede reputatie de oude gebouwen te willen behouden. De vrouwen wachten, net als vele andere (inclusief meerdere tv camera teams) op de begin van de ANZAC gedenkceremonie die hier op het plein plaatsvindt. Ook hier staat een speciaal monument voor de gevallenen waar al vele bloemen gelegd zijn.
    Op onze toer vluchten we tijdens een heftige regenbui het Queen Victoria Building in, het eerste warenhuis uit 1898 wat ook vandaag de dag nog 200 kleine shops huisvest. Echte blikvangers zijn de 2 grote klokken die aan het plafond hangen waaronder de animerende Royal Clock, die de ieder uur de onthoofding van Charles I uitbeelt.

Tegen de avond gaan we nogmaals naar ‚The Rock‘ buurt want van wat we gelezen hebben, moet in de oud gevestigde Pubs vandaag vanwege de nationale feestdag het een en ander aan de hand zijn. En zo is het ook... De straten zijn gedeeltelijk afgesloten, zodat ook buiten de Pub plaats is om feest te vieren. Bij de eerste blijven we alleen maar voor een snel biertje, want de jongens en meiden eromheen hebben al enige meer geconsumeerd… Onderweg worden we door een Australier, die net een maand in Europa was, voor een bier uitgenodigd. In de Pub waar we heengaan, meer passend deze keer qua leeftijd ;-), treffen we ook nog een dame uit Macedonie die vele grappige verhalen te vertellen heeft.

‘s Avonds komen we nogmaals aan het ANZAC Memorial voorbij, dat zich prachtig weerspiegelt in het water van de ‚Pool of Remembrance‘ (zie laatste foto).