‘Hard seat’ does mean no sleep

June 2, 2015 in China ⋅ ⛅ 23 °C

Na alle treinbelevenissen dachten we wel al het een en ander meegemaakt te hebben. Niets bleek minder waar toen we besloten om een ‘hard seat’ te boeken voor de nachttrein vanuit Beijing naar Xi’an. Dit betekent dat we alleen een stoel hadden voor de 12u durende rit, soort van wintersport met de bus maar dan minder comfortabel. We hadden twee tickets geboekt, alleen waren er geen twee opeenvolgende stoelen te vinden die zo ver uit elkaar stonden in de trein als deze twee. Mike zat opgesloten tussen 5 Chinezen en na minder dan een half uur lag er al een Chinees op het tafeltje voor hem te slapen en lag er een op zijn schoot te kwijlen. Gelukkig was de redding nabij en was een andere Chinees zo vriendelijk om te ruilen en kon ik naast Anika zitten. Dit was uiteindelijk erg gezellig met twee Chinese dames die Engels konden. Het was een mooie ervaring ondanks de mindere aspecten van de rit (mensen die staan in de coupé omdat ze een staanplaats hebben gekocht, licht continu aan, roken was toegestaan voor in de coupé, geschreeuw van het verkoopvrouwtje bijna de hele nacht door en uiteraard niet kunnen slapen), maar de volgende treinreis van Xi’an naar Chengdu wordt een ‘hard sleeper’. Nog steeds minder luxe dan de ‘soft sleepers’ in de TransMongolië Express. We zijn weer wel een aantal zaken te weten gekomen tijdens deze ervaring, o.a.: de Chinese censuur is te omzeilen, in Chengdu schijnen alle mooie Chinese vrouwen te wonen, 1m3 woonruimte in Beijing kost €7000.Read more