Leshan & Emei Shan

June 7, 2015 in China ⋅ ⛅ 28 °C

In China zijn (natuurlijk) ook een aantal UNESCO World Heritage sites. Chinezen vinden dit geweldig en komen dan ook in grote getalen naar deze plekken toe. In de Provincie Sichuan waar ook Chengdu ligt zijn 2 van deze sites te vinden (Leshan en Jiuzhaigou). We hebben 3 dagen uitgetrokken om het gebied zo’n 2/3 uur ten zuiden van Chengdu te zien. Aangekomen met de bus staat er een soort taxibusje klaar om alle toeristen naar het park te brengen. Chinees blijft lastig dus zijn we maar gewoon ingestapt, bleek dat ze ons naar de East gate van het park hadden gebracht, en niet naar de South gate waar de Giant Buddha te zien is. Hierdoor moeten we eerst het hele park doorlopen en is van onze voorsprong (6 uur ’s ochtends al in de bus) weinig meer over. Net als in de Efteling kunnen we aansluiten in de rij met bordjes: vanaf hier nog 1,5 uur. Maar dan krijg je ook wat: de grootste zittende Buddha ter wereld! Een 73 meter hoge rotssculptuur waarlangs je met een trap kunt afdalen om de Buddha vanuit alle hoeken te bezichtigen. Een vinger is bijv. 8 meter lang. Op de terugweg naar de East gate besloten we ook maar op zoek te gaan naar de langste liggende buddha, hier hadden we toch ook al voor betaald ;) Deze is maar liefst 170 meter lang en door de begroeiing niet in één stuk waar te nemen. Waar we eerst dachten de handen gespot te hebben, bleken dat uiteindelijk de tenen te zijn.
    Hierna de bus gepakt naar Emei Shan, een van de vier heilige bergen in China met mooie tempels en hiking routes. Op de eerste dag hebben we een hike gedaan in de bergen van zo’n 25km, een groot stuk was erg toeristisch met om de 100 meter een standje voor eten, drinken, gedroogde thee of andere souvenir shit. Helaas deden deze kraampjes en de vele Chinese toeristen die de berg letterlijk afbraken (plastic zaken met eten naar apen gooien, afval op de berg gooien, tourguides die heel veel lawaai maken met microfoons, etc) afbreuk aan een hele mooie berg en de schitterende omgeving. De 2e dag zijn we naar de top geweest (3000 meter) om Buddha te vereren en te genieten van het mooie uitzicht. Afgezien van de Chinese bejaarden die elkaar in de haren vlogen en omver duwden om als eerste in een cable car te kunnen stappen, hing er een iets relaxtere sfeer op de top.