Jiuzhaigou & Huanglong

June 11, 2015 in China ⋅ ⛅ 28 °C

Bij ons hostel hadden we een 3-daagse Chinese tour geboekt naar Jiuzhaigou national park (inclusief Huanglong mountain), omdat we meer van de schitterende Sichuan provincie wilden zien en we dit op eigen gelegenheid niet goedkoper konden regelen. Op stap met een buslading Chinezen dus. Deze tours zijn m.n. goedkoop vanwege het waardeloze eten (voor zover het eten te noemen is, zelfs de Chinezen doken continu de snackbar in) en de laatste terugreisdag die omgedoopt is tot shopping day (verplichte stops bij winkels onderweg, waardoor de terugreis zo’n 14u duurde ipv 10u). Het was wel een leuke ervaring om de Chinezen te zien onderhandelen, maar jammer dat we het niet helemaal konden volgen, omdat we het Chinees nog steeds niet machtig zijn (gelukkig was er 1 meisje in de tourgroep die nog een beetje Engels sprak).
    Op de Huanglong mountain hebben we een hike gedaan van zo’n 3 uur tussen de 3200 en 3700 meter waarbij het uitzicht op de top van de trail erg mooi was over een soort van terras met meren. Mike kreeg hier behoorlijk last van hoogteziekte, maar gelukkig daalden we na deze hike meteen weer af naar het dorpje Jiuzhaigou (bij aankomst lijkt het een soort Las Vegas in het klein) dat op 2000 meter ligt.
    Jiuzhaigou , tot nu toe een van de meest adembenemende plekken op aarde waar wij geweest zijn. Een schitterende bosrijke omgeving in de bergen (3200 meter) met o.a. kristalheldere meren en watervallen. Volgens iedere Chinees ook het mooiste plekje van China, vandaar dat ook hier de Chinese toeristen een aantal van van hun schamele vrije dagen (vijf in een overheidsfunctie) inzetten voor hun jaarlijkse uitje. Op een doordeweekse dag zijn er gemiddeld 10.000 toeristen in dit park en in de weekenden is dit nog vele malen meer, laat staan de nationale feestdagen (Efteling eat your heart out). Gelukkig was het park hier wel op ingericht en was het na de ingang opvallend rustig in onze optiek zodat we optimaal van de schoonheid van deze omgeving konden genieten, de foto’s spreken voor zich.