Caves, caves and more caves

July 21, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 14 °C

Na het nemen van een Vietnamese nachtbus (zeer luxe met stoelen die bijna horizontaal liggen), maar toch weinig geslapen, komen we aan in het Phong Nha Nationaal Park. Hier komen we voor de grotten!
    We besluiten meteen naar Phong Nha Cave te gaan met een groepje, hier worden we met een motorbootje naar de grot gevaren en stappen we over op een klein peddelbootje welke door 2 Vietnamezen door de grot gepeddeld wordt. De grot is indrukwekkend, maar het verhaal achter de grot nog indrukwekkender. In de Vietnamese oorlog werd de grot zowel als ziekenhuis als opslagplaats gebruikt. Gedurende de nacht werden allerlei spullen op vlotten via de rivier (die uitmondt in de grot) naar de Ho Chi Minh trail (route van Noord naar Zuid Vietnam) vervoerd. Dit gebeurde dus onder de neus van de Amerikanen, die dit niet konden zien en er ook maar niet achter konden komen waar al die spullen vandaan kwamen (totdat ze op een nacht het hele gebied met 'flares' verlichtten en constateerden dat de grot het supply station moest zijn).
    De dag erna lekker gerelaxt bij het zwembad :)
    We hebben ook een scootertje gehuurd om rond het Nationaal Park te toeren. Op het programma: Paradise cave en de Dark Cave. Vooral de Dark Cave (te bereiken via 'ziplinen', een soort kabelbaan naar beneden) was erg gaaf. Zwemmend naar binnen waar het compleet donker is (vandaar de naam) om uiteindelijk in de modder te belanden. Hier kon je lekker op blijven drijven en gingen onze hoofdlampen uit. Uiteindelijk zijn we per kayak de grot weer uitgekomen en heeft Mike zich nog uitgeleefd in het Funpark.
    PS: best coffee ever @ mountain river cafe!