Zuidoost-Azië

July - October 2015
A 104-day adventure by Anika and Mike

Hanoi & Halong Bay

July 16, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit China pakken we overdag de bus naar Hanoi, Vietnam. Zo’n 8 uur in de bus + de perikelen van de grensovergang. Blijkbaar hebben we een moderne grensovergang gevonden, want nog nooit zo makkelijk zijn we zelfs met een golfkarretje voor ons en de bagage overgegaan, een geoliede machine ;)
    Wat is het makkelijk om te reizen in Vietnam, echt een verademing. Er zijn Westerse toeristen, veel Westerse toeristen, waarvan ongeveer de helft Nederlands is naar ons idee (en vanuit de verte al te herkennen). De Vietnamezen spreken een aardig woordje Engels en het eten bij straatstalletjes is hemels. Wat een contrast met China!
    Vanuit Hanoi hebben we een toertje geboekt naar Halong Bay, een prachtige baai met mooie karst gebergten. Helaas denken vele andere toeristen hier hetzelfde over en zijn we omsingeld door andere boten. Toch is het fijn om de zee te zien en er zelfs in te zwemmen en natuurlijk te relaxen op het dakterras :)
    Er zijn ook 2 Nederlandse gezinnen aan boord en we belanden met hen aan de ‘non-seafood’ tafel. ’s Avonds komen we erachter dat ze dachten dat we studenten waren van de Technische Universiteit, waarschijnlijk omdat we onze afritsbroeken aanhadden haha.

Cultuur!!

July 19, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 32 °C

We zijn gedurende onze trip al vele malen cultureel bezig geweest, maar de intellectuele invalshoek ontbrak nog een beetje. Vandaar dat we vonden dat we maar eens een museum moesten bezoeken. De echte reden is dat we in Vietnam voor het eerst iets dergelijks kunnen doen zonder meteen ons dagelijks budget kwijt te zijn. Dus maar meteen 3 musea bezocht!
    Het indrukwekkendste museum was met stip het ‘Vietnamese women’s museum’, hierin staat de Vietnamese vrouw centraal. Na een bezoekje aan dit museum kijk je opeens heel anders aan tegen de ‘irritante’ verkoopvrouwen op straat. En wist je dat 40% van de Vietcong uit vrouwen bestond! Na een bezoek aan dit museum kun je alleen maar veel respect hebben voor de vrouwen in Vietnam. Maar eigenlijk geldt dit natuurlijk voor de gehele Vietnamese bevolking. Ongelooflijk hoe dit land continu onderdrukt is, de littekens zijn te zien door het hele land en het land gaat nog steeds gebukt onder deze zware historie. Al zie je aan de andere kant het land wel herrijzen door de creatieve en ondernemende jeugd.
    Daarnaast hebben we een kijkje genomen in de ‘Hoa Lo prison’ die door de Fransen is gebouwd en gebruikt werd om Vietnamese opstandelingen in op te sluiten. Later hebben de Vietnamezen zelf deze gevangenis ook gebruikt om Amerikaanse piloten die neergeschoten waren in onder te brengen. Deze gevangenis werd onder de Amerikanen ook wel gekscherend het ‘Hanoi Hilton’ genoemd, omdat de omstandigheden beter waren dan in een hotel (kerstdiners, sporttoernooien, etc.) Waarschijnljk verstandig om ook af en toe de Vietnamees gekleurde bril even af te zetten.
    Ook zijn we naar de Imperial Citadel van Hanoi geweest die recentelijk op de Unesco World Heritage lijst is geplaatst. Dit is de ‘Verboden stad’ van Beijing en vanuit hier werd ook het commando gevoerd voor de oorlogen (zowel door de Fransen gedurende de koloniale periode als door de Vietnamezen tijdens de Vietnamoorlog – hier de American War genoemd). Dit was verder niet heel indrukwekkend, maar Mike was al meer dan tevreden om de commandobunker binnen te lopen van waaruit de belangrijke beslissingen genomen werden in de verschilende oorlogen.

Caves, caves and more caves

July 21, 2015 in Vietnam ⋅ ☀️ 14 °C

Na het nemen van een Vietnamese nachtbus (zeer luxe met stoelen die bijna horizontaal liggen), maar toch weinig geslapen, komen we aan in het Phong Nha Nationaal Park. Hier komen we voor de grotten!
    We besluiten meteen naar Phong Nha Cave te gaan met een groepje, hier worden we met een motorbootje naar de grot gevaren en stappen we over op een klein peddelbootje welke door 2 Vietnamezen door de grot gepeddeld wordt. De grot is indrukwekkend, maar het verhaal achter de grot nog indrukwekkender. In de Vietnamese oorlog werd de grot zowel als ziekenhuis als opslagplaats gebruikt. Gedurende de nacht werden allerlei spullen op vlotten via de rivier (die uitmondt in de grot) naar de Ho Chi Minh trail (route van Noord naar Zuid Vietnam) vervoerd. Dit gebeurde dus onder de neus van de Amerikanen, die dit niet konden zien en er ook maar niet achter konden komen waar al die spullen vandaan kwamen (totdat ze op een nacht het hele gebied met 'flares' verlichtten en constateerden dat de grot het supply station moest zijn).
    De dag erna lekker gerelaxt bij het zwembad :)
    We hebben ook een scootertje gehuurd om rond het Nationaal Park te toeren. Op het programma: Paradise cave en de Dark Cave. Vooral de Dark Cave (te bereiken via 'ziplinen', een soort kabelbaan naar beneden) was erg gaaf. Zwemmend naar binnen waar het compleet donker is (vandaar de naam) om uiteindelijk in de modder te belanden. Hier kon je lekker op blijven drijven en gingen onze hoofdlampen uit. Uiteindelijk zijn we per kayak de grot weer uitgekomen en heeft Mike zich nog uitgeleefd in het Funpark.
    PS: best coffee ever @ mountain river cafe!

Wild Boar Eco Farm

July 25, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

In het Nationaal Park hebben we ook een fiets gehuurd om naar een lokale boerderij te fietsen, eerst over de snelweg, daarna over een zandpaadje naar een afgelegen plek: de Wild Boar Eco Farm. Hier aangekomen hebben we lunch besteld (bbq pork met rijst en groentes en de wereldberoemde pindasaus). Na anderhalf uur in de hangmatten te hebben gelegen (er was niemand anders) en genoten te hebben van het uitzicht krijgen we de meest geweldige verse lunch, home made en heerlijk.
    Na de lunch rijden we terug via de 'Pub with Cold Beer' om natuurlijk een lekker koud biertje te nemen :) Rural Vietnam!

Relive an episode of *M*A*S*H*

July 27, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 29 °C

Stel je voor: Een schuttersputje waar je in zit met je maten, een helicopter die aankomt vliegen en bommen die om je oren vliegen. We zijn aanbeland in de DeMilitarizedZone; de voormalige grens tussen Noord en Zuid Vietnam. Hier is zwaar gevochten en de lokale bevolking heeft zelfs een 3 verdieping tellende schuiltunnel meets ziekenhuis meets hoofdkwartier van de lokale verzetsgroep gebouwd; de Vinh Moc tunnels. Deze tunnels liggen aan de kust, omdat via deze tunnels er weer spullen naar een eiland 28km van de kust werden gesmokkeld om via zee naar het zuiden te vervoeren (super creatieve Vietnamezen) We verkennen een voormalige militaire basis, maar zijn vooral geïnteresseerd in en onder de indruk van de geschiedenis van de Vietnam oorlog. Wat een hel is dat geweest voor de Vietnamezen!Read more

Full Moon Light Festival

July 29, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 28 °C

Vanuit Hué (spreek uit Hway) hebben we weer een busje gepakt, deze keer naar Hoi An, wereldberoemd om de goedkope op-maat-gemaakte-pakken. Wij zijn er tekort om dit ook te laten doen, maar misschien kijken we nog even in Saigon.

In Hoi An blijken we met onze neus in de boter te vallen, want het is vanavond volle maan, zo verteld een overwinterend Australisch echtpaar. Nu kennen ze hier geen party, maar wel een lichtjes festival. Aan de rivier zetten alle restaurantjes de lichten uit, en gaan de kaarsen en lantaarns aan, heel sfeervol. Uiteraard hebben we ook een lantaarn op de rivier gelaten en daarbij een wens gedaan. In het boeddhisme mag je alleen niets voor jezelf wensen, alleen voor anderen of voor de gehele mensheid, wat ook een mooie gedachte is.

Vietnam in "one shot"

July 30, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 26 °C

- Lekker eten in de vele restaurantjes en lokale straattentjes.
    - Soya en chili saus voor op het eten.
    - Palmbomen
    - Bootjes en fietsen als vervoer (de brommer is het enige dat nog mist op de foto).
    - Stroomkabels provisorisch in de lucht bevestigd.
    - Verkoop van alles en nog wat op straat.
    - Goedkoop bier en een typische Vietnamese koffie.
    - Een paraplu: tegen regen, maar ook tegen de zon.

Easy rider: op pad met Mr. Cuc

August 1, 2015 in Vietnam ⋅ ⛅ 22 °C

De omgeving van Dalat leent zich perfect voor een ritje op de motor. We gaan op pad met onze gids: Mr. Cuc. De eerste dag heeft Anika bij hem achterop de motor gezeten en heeft Mike met een brommertje ernaast gereden. Het is fijn om lekker om je heen te kunnen kijken en te genieten van het uitzicht. De 2e dag zat Mike achterop en kon Anika lekker scooteren. Van tevoren had Mr. Cuc weinig vertrouwen in Anika's rijkunst, maar toen ze eenmaal bezig was, bleek dat ongegrond, een natuurtalent, zeker in het drukke verkeer in Nha Trang ;)

Onderweg zijn we bij allerlei lokale bedrijfjes en families gestopt om een kijkje te nemen. Een bijzondere stop was de koffieplantage met een aparte soort koffie. De koffiebonen worden als ze klaar zijn niet meteen gemalen, maar ze laten de koffiebonen eerst opeten door, let op, een wezel! die de bonen verteert en daarna uitpoept. Hier wordt dan koffie van gezet (en 4 keer de normale prijs van koffie voor gevraagd). Mike heeft een kopje geprobeerd en het was inderdaad puurder en de nasmaak niet meer bitter. Maar prijs/kwaliteit technisch is de doodnormale Vietnamese koffie prima.