Pakse and the Bolaven Plateau

September 11, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 15 °C

We vonden het weer eens tijd om onze motor-rij-skills bij te werken en wat is nu een betere plek dan de 'Southern Swing' in Laos :)
    Bij Miss Noy (heel lief vrouwtje) hebben we een semi-automatic scooter gehuurd, dat betekent schakelen met je voet, maar nog geen koppeling. Anika is even voor een oefen rondje geweest en dit ging best aardig, dus we besloten op weg te gaan voor 'The Big Loop'. Na 40 km rijden kwamen we in onze eerste regenbui terecht en na een half uurtje schuilen leek het niet op te klaren. Zelfs de locals gebaarden naar ons dat het zo nog wel even door kon gaan. Wij moesten toch verder dus zijn (met regenponcho aan) op de scooter gestapt naar Tad Lo, een mooi authentiek dorpje met 3 watervallen. De vrolijke kinderen onderweg maakten de regen meer dan goed. Het 'sabaidee' (hello) in Laos is tot nu toe verreweg de leukste hello van onze reis.
    Na een nachtje slapen in een heerlijk bed gaan we vroeg op weg naar de Tad Soeung waterval en door via Sekong (mooi stukje jungle) naar het dorpje Ban Nong Oy. Hier is 1 GuestHouse en ook maar 1 restaurantje waar wat aangewaaide dorpelingen zaten. We konden alleen maar Noodlesoup krijgen, niet onze favoriet, maar weinig keus.
    De volgende ochtend zijn we een stukje terug gereden zodat we voldoende de tijd hadden om een aantal watervallen in de jungle te bekijken. Dit bleek in het regenseizoen een hele klus, maar met wat hals brekende toeren en vallen en opstaan zijn we toch bij een aantal geraakt. Anika is zelfs nog in een waterval gedoken omdat het glad was, dit was wel verkoelend na de warme wandeling door de jungle. Gelukkig niet de grootste, deze hebben we trouwens toch niet kunnen vinden in de jungle en zijn we misgelopen, hetzelfde overkwam een ander stel daar aanwezig.
    Een mooie 3 dagen door het Bolaven Plateu, o ja, Mike vond de koffie heel lekker ;)