Island getaway + Advanced duikbrevet

October 26, 2015 in Thailand ⋅ 🌫 9 °C

Een week lang relaxen op een mooi eiland, wat wil je nog meer?

Nou...duiken op de 2e beste duikplek in Thailand: Hin Daeng. Maar dan heb je wel je advanced duikbrevet nodig. Gelukkig hebben we onze open water brevet al in NL gedaan en kunnen we in 2 dagen onze advanced halen, waarbij we de 2e dag meteen naar de beste duikplek kunnen :)
    De eerste dag naar Koh Bida een klein eilandje bij Koh Phi Phi in de buurt. Hier kun je mooi duiken, maar het haalt het bij verre niet bij de 2e dag: Hin Daeng, hier zijn we voor gekomen. 3 meter van de rots steekt boven het water uit en de rest van het rif loopt zon 30 meter naar beneden, omringd door de echte oceaan. Gelukkig is er een boei waaraan we kunnen afdalen, dit kunnen we geleidelijk doen zodat de oren kunnen wennen aan de diepte, vooral Anika had hier op de 1e dag last van. Eenmaal beneden dalen we al snel af naar 29 meter diepte, zo diep zijn we nog niet geweest, en als je je omdraait zie je het blauw van de verre oceaan om je heen, echt geweldig, dit hebben we nog niet meegemaakt. We zien veel grote oceaan vissen zoals barracuda's en murray's (Anika's favoriet) komen voorbij en we genieten van alles om ons heen. De derde duik doen we in een lagune bij Koh Haa, hier is niet veel te beleven maar we moeten het verplichte onderdeel navigatie nog afronden...We hebben nog even wat tijd om rond te zwemmen, de meeste vissen gunnen ons niet eens een blik waardig en gaan lekker door waar ze mee bezig zijn, wij zijn geen voedsel en geen bedreiging. Maar opeens komt er een vis op Anika af. Hij heeft mooie kleuren, maar dan doet hij z'n bek open en zie je zijn best wel grote tanden. Oeps, deze vis wil ons aanvallen! Anika weert hem af met grote armgebaren en draait zich om met de flippers naar de vis toe. Tot 3 keer toe valt de vis aan, en dan ziet de duikinstructeur de vis ook en probeert deze weg te jagen. Mike zwemt een beetje achteraan en wordt ook nog gezien als bedreiging. Een flinke schopbeweging jaagt de vis weg en we zwemmen snel verder. Later blijkt het een Titan Triggerfish te zijn, welke zijn nest met eitjes verdedigde. Deze vissen worden zo'n 75 cm groot en staan bekend om hun territoriale gedrag. Later op internet lezen we verhalen van veel duikers die zijn aangevallen. Gelukkig heeft de vis niet gebeten en wilde hij ons alleen maar weghebben. Terug op de duikboot horen we dat we 'getriggerd' zijn, door deze Triggerfish. Een mooi verhaal dat we gelukkig zonder kleerscheuren na kunnen vertellen. Bij de foto's hebben we een foto van deze vis geplaatst, let even op z'n tanden ;) wel een foto van internet, geen eigen materiaal.

En verder...lekker relaxen aan het strand, en we hebben 1 dag een scootertje gehuurd om het eiland over te gaan.