Waitomo & Wellington

November 28, 2015 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Via de geweldige site bookme (een site om met flinke korting activiteiten te boeken in Nieuw Zeeland) hebben we een tour geboekt naar de Waitomo Caves. We hebben al vaker grotten bezocht tijdens onze reis, maar deze is bijzonder omdat je de ingang van de grot in gaat abseilen, daarna ga je glowworms (gloei wormen, of eigenlijk gloei maden) spotten, raften over de rivier in de grot (tubing) en als klap op de vuurpijl mag je de grot verlaten via een partijtje rots klimmen. Genoeg avontuur dus en een goede bestemming voor een regenachtige ochtend ;)
    We zijn blijven slapen bij een Farmstay, een echte Nieuw Zeelandse boerderij. Anika heeft van de 4-jarige Fletcher een grand tour van alle dieren gekregen, gekeken bij het schapen scherenen, een geit aan de lijn uitgelaten en zelfs een selfie met deze geit gemaakt. Leuke campsite om op te staan! En oh ja, we hebben hier Kiwi's gezien. Helaas niet in het wild maar in een park, we moesten ze toch een keer gezien hebben.

Na de grotten rijden we verder naar Wellington via een stopover bij een mooie camping gelegen aan een rivier en een stijle rotswand. Hier hebben we heerlijk geslapen en ’s avonds en ’s ochtends van het uitzicht genoten. Ook komen we onderweg langs een paar locaties van de Lord of the Rings films (Rivendell en Helm’s Deep). Natuurlijk willen we er een paar bezoeken, maar er blijkt weinig over te zijn van de films, alles is weer in natuurlijke staat teruggebracht (zie ook volgende post voor foto’s).

In Wellington heeft Mike een gratis overnachtingsplaats op het oog, aangezien de campings in Wellington nogal prijzig zijn. Daar aangekomen ligt een mooi strand en rotsen in het water, maar tot onze grote schrik staat er een bordje dat alleen ‘Self-contained’ voertuigen daar mogen staan, sinds begin november. Helaas hebben wij een ‘gewoon’ busje (dus zonder douche/toilet) en mogen wij hier niet kamperen. We rijden door naar het centrum van Wellington waar een nogal bijzondere en onze duurste kampeerplek tot nu toe te vinden is (50 dollar). We staan midden in het centrum op een parkeerplaats en langs de haven en grote weg lopen ’s middags en ’s avonds allerlei mensen die van en naar hun werk gaan. Wij gaan gewoon onze gang en zijn aan het koken terwijl de mensen langs lopen en zelfs foto’s van ons nemen. Voordeel is wel dat deze parkeerplaats gelegen is naast de haven vanwaar de boot vertrekt naar het Zuider eiland.

In Wellington brengen we nog een bezoek aan het Te Papa museum, een echte must. We stuiten al snel op de hoofdattractie, een 4,5 meter lange inktvis op sterk water. Dit is de grootste inktvis ooit gevangen en is gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden. Verder heeft het museum gratis internet, waar we gretig gebruik van maken om onze komende 3 weken te plannen.