Walvissen & Orca's

December 3, 2015 in New Zealand ⋅ ☀️ 24 °C

Van de familie van den Bergen heeft Anika een vervroegd verjaardagscadeautje gekregen, namelijk een tripje op zee om walvissen te spotten. Het weer blijkt goed te zijn, alleen wordt er gewaarschuwd voor lichte zeeziekte. We merken hier niets van, zeker niet als de kapitein zijn luisterapparatuur aan zet en het geluid van een walvis hoort. Nu alleen nog de kunst om op de goede plek te zijn als hij boven komt. Onze kapitein is een oude rot in het vak en spot de walvis als eerste. De walvis spuit water uit zijn blowhole om adem te halen en blijft zo’n 10/15 minuten liggen om vervolgens weer het water in te duiken. Dit laatste is een mooi gezicht omdat de walvis bijna recht naar beneden duikt en zo zijn staart boven het water laat uitsteken. Op naar de volgende walvis! We varen een beetje rond en al snel zien 2 meiden een vin boven het water steken, is het een dolfijn, of zelfs een haai (wishful thinking van Mike). De crew denkt dat het een zeehond is, die in grote getale voorkomt (en dus niet zo boeiend is), maar het blijkt een groep Orca’s te zijn (ja, die van Free Willy). We gaan er meteen op af en volgen deze dieren, een mooi gezicht hoe ze zwemmen en dan weer boven water komen om adem te halen. In het begin zijn ze nog wat ver, maar later zwemmen ze richting de boot en kunnen we ze van dichtbij bekijken. Het meisje welke het commentaar verzorgde vertelde dat dit pas haar 2e keer is dat ze Orca’s ziet, dus dat dit toch redelijk speciaal is.
    De kapitein doet ondertussen zijn gehoorapparaat weer in, en vertelt dat hij niets hoort, dit betekent dat er een walvis naar de oppervlakte zwemt! Nu weer de grap om te bepalen waar hij zal bovenkomen, en onze kapitein is een echte held, want van alle 3 de boten welke inmiddels op het water zijn, is hij er het dichtst bij en hebben we de mooiste uitzichten met de bergen op de achtergrond. Het was een mooie dag!