Rapa Nui

January 2, 2016 in Chile ⋅ ⛅ 26 °C

Na de vreemde kerstdagen op Bora Bora konden we ons opmaken voor Paaseiland en de eerste indrukken van een nieuw werelddeel (en lekker Spaans praten ahum).

Het begin viel even zwaar met wederom een korte nacht op het vliegveld in Papeete, en daarna een vlucht van 5u met ook nog eens 5u tijdsverschil. De eerste dagen stonden dan ook in het teken van relaxen en bijslapen, al ging dat moeizaam met een kamergenoot die volledige bossen deed verdwijnen in zijn slaap en het klamme klimaat hier. De temperatuur is iedere dag 24 graden ('s nachts 23), op zich best lekker, alleen de vochtigheid is iedere dag boven de 90% en er zijn dagen bij geweest van 100%.

Voordat we het goed en wel beseften was het al weer Oudjaarsdag. We hebben de feestdagen traditie doorgezet en zijn weer gaan duiken. De duikschool was niet al te professioneel en om 9u duiken betekende meer iets van 10:30, maar uiteindelijk hadden we alle apparatuur en werkte alles ook nog. Tijdens deze duik kreeg Anika officieel de naam van 'Turtle misspotter' en vroeg een Japanner voor de grap aan haar of ze het Moai beeld (kenmerkend beeld van Paaseiland, deze zo'n 4m lang) op de zeebodem toch wel had gezien. Maar met name het rotsachtige landschap onder water was indrukwekkend en erg leuk om voor het eerst met zaklantaarn een echte grot in te gaan (Le Cathedrale).

Tijdens de 2e duik ontmoetten we Nick uit België en raakten al snel aan de praat. Uiteindelijk hadden we voor Oudjaarsavond samen een leuke groep mensen bij elkaar gekregen (nog wat meer NL'ers, paar Fransen en een Amerikaan). En wat een avond werd het! Het hele eiland kwam naar één locatie langs de oceaan waar iedereen de gehele avond vermaakt werd met dans en muziek. Het vuurwerk was werkelijk fenomenaal. Dit spektakel kan in een adem genoemd worden met de welbekende grote steden en dat op zo'n klein eilandje. En wie denkt dat ze de polonaise alleen in NL kennen. Nee hoor, de Rapa Nui kennen het fenomeen ook. Nadat al het bier en de champagne op was (bring your own festival) gingen Mike en Nick op zoek naar nieuw bier. Dit werd een fles wodka, cola, drie bekertjes en een beker ijsklontjes. Uiteindelijk zijn we nog met zes man op de achterbank van een taxi beland samen met onze duikinstructeurs van die dag en naar de enige club op het eiland toegereden. Na een lange nacht hoorden we de volgende dag van onze roomie dat we rond 5:30 binnen waren komen zetten. En nee, dit keer geen last van zijn gesnurk gehad.

Na een vrij vervelende 1 januari, besloten we 2 januari dan toch maar een scooter te huren en het eiland eens te gaan verkennen. Of we nog steeds uit ons doen waren van O&N weten we niet, maar helaas ging het hier op de scooter een keer mis. De scooter was relatief klein en met ons gewicht wilde hij amper een bocht maken. Daarom waren we al erg voorzichtig, maar viel de schade aan Mike en de scooter toch tegen na een glijder met 10 km/h (al is dit een schatting, want de km teller was kapot) over grind en gravel. Gelukkig bij het inleveren geen schade geconstateerd, al kon hij dat niet echt zien van een afstandje. Wij zagen het vrij duidelijk, maar we waren ook duidelijk niet de eersten geweest met een valpartijtje.

Het eiland is vrij apart met een geheel eigen sfeer en natuurlijk zijn de Moai standbeelden die zo kenmerkend zijn voor Paaseileind best indrukwekkend. Al zal bij ons de geweldige oud en nieuw langer bijblijven dan de stukken steen. Volgend jaar O&N weer op Rapa Nui! Wie gaat er mee?