Wildlife spotten op de Galapagos

April 10, 2016 in Ecuador ⋅ ☀️ 8 °C

Mike kan nog net even de decompressiekamer in voordat we de taxi pakken naar de aanlegplaats van onze boot :)
    Het is een relatief kleine boot, maar wel van alle gemakken voorzien. Nadat we ons op het dek hebben geïnstalleerd ontmoeten we onze 14 mede cruise gangers, en zowaar 2 bekenden van Tilburg/Plato, Calle en Guido (zij doen de Galapagos in 2 weken vakantie). De eerste middag ontmoeten we ook onze gids Milton, ware natuur en snorkel liefhebber. 's Middags blijft Mike op de boot en gaan we met de groep naar El Chato, een Turtle farm voor land schildpadden. Deze grote beesten kunnen wel 150 jaar oud worden, heel indrukwekkend hoe zij hun grote schild overal mee naar toe slepen.

Elke avond krijgen we een briefing aan boord van het schip wat we de volgende dag gaan doen. Meestal houdt dit een wandeling op een landingsplek in met aansluitend snorkelen, lunchen, weer een wet of dry landing en snorkelen. Elke dag leggen we aan bij een ander eiland zodat we heel wat kunnen zien. Ook vaart de boot op sommige avonden om de grote afstanden te overbruggen.

De meeste vogels hebben we gezien op Genovesa eiland in het noorden. De vogels zitten hier gewoon in de struiken en je kunt heel dichtbij komen. Alle dieren blijven ook gewoon stil zitten omdat ze gewend zijn aan mensen en er nooit op hen gejaagd is. Het is broedseizoen, dus we zien veel opgeblazen rode kelen van de Frigate bird om de vrouwtjes te verleiden en al heel wat nestjes met eieren bij de Boobies (Jan van Genten). Op dit eiland leven Nazca en Red-footed Boobies, deze zijn heel zeldzaam en komen alleen hier voor.

We gaan ook naar een eiland waar bijna alleen maar marine iguanas (leguanen) leven. Zij voeden zich in het water (en zwemmen en duiken dus), en drogen op in de zon op het land. Omdat afgelopen jaar El Niño jaar is geweest, is het 'koude water seizoen' niet gekomen. Hierdoor zijn veel (migratie) dieren niet gekomen, zijn de jongeren gestorven en groeien planten niet zoals normaal. Zo zijn ook de algen die worden gegeten door deze iguanas niet aangegroeid. Door het tekort aan voedsel zien we veel dode iguanas liggen op het strand. Dit is natuurlijke selectie en overleven van de fitste in de dagelijkse praktijk. Charles Darwin zou hier wel een paar theorieën op los kunnen laten.

Tijdens het snorkelen zien we heel wat White-tip haaien, veel marine turtles, verschillende roggen en vissen en zelfs pinguïns en zeeleeuwen in het water en op de kant. Het onderwater leven is heel indrukwekkend. We hebben genoten van de cruise en we hadden een heel toffe groep.