Australia
Wanniassa

Burgerlijk in Canberra

April 14, 2023 in Australia ⋅ ⛅ 20 °C

Excuses voor de extreme vertraging van dit nieuwe bericht! Sinds de vorige footprint zijn we minder bezig met reizen en meer met van alles regelen, zoals de verkoop van ons busje, het kopen van een nieuwe auto en het zoeken naar werk.

We hebben besloten ons busje te verkopen omdat we toch liever een 4x4 drive willen die meer verschillende wegen aankan. Ook hebben we veel geld zitten in het busje en begint ons budget op te raken. Het verkopen van het busje ging helaas niet zo soepel als we hadden gehoopt. Laten we het er maar op houden dat we heel veel hebben geleerd over remslangen, olielekken, roestplekken etc. Gelukkig hebben we uiteindelijk een koper kunnen vinden en het busje met een klein verlies verkocht.

Diezelfde dag hebben we meteen een andere auto gekocht, een Toyota Prado uit 2002. Dit keer konden we een beter overwogen keuze maken met alle nieuw opgedane auto-kennis, bel ons wanneer je een tweedehands auto wilt aanschaffen ;) Met onze Prado zijn we naar Canberra gereden, wat heerlijk voelde dat ineens in een automaat met cruise control <3

In Canberra passen we op het huis en de 18 jarige kat Jelly van een achteroom van Kwint, die twee maanden naar Nederland is precies in deze periode. Dat betekent dus gratis verblijf en een goed moment om te gaan werken om zo te sparen voor onze roodtrip door Australie. Het vinden van full time werk ging niet even soepel, vaak kregen we te horen dat ze niet iemand willen aannemen die maar een paar maanden blijft, of hebben ze maar een paar shifts per week beschikbaar. Inmiddels werkt Marleen 6 dagen per week als serveerster in 2 café’s, en Kwint als pizza bezorger en receptionist bij een artsenpraktijk. Waar we eerst van plan waren om 15 juni weer door te gaan met onze reis, hebben we besloten nog 3 weken langer te blijven omdat we helaas meer moeten sparen voordat we door kunnen.

De tijd in Canberra kunnen we goed gebruiken om onze Prado te pimpen en helemaal kampeer-klaar te maken met zonnepaneel, koelkast en daktent. Daarnaast knuffelen we veel op de bank met Jelly en heeft Kwint tijd om nieuwe muziek te maken. De dagen zijn hier kort, want het wordt herfst. Het is om 18:00 al donker en het vriest soms s’nachts. Het is gek om te bedenken dat het in Nederland juist lente wordt, terwijl wij onszelf verwarmen aan de warme chocomelk.

Kortom, een iets minder avontuurlijke periode maar wel veel geleerd. We moeten het nog even twee maanden volhouden om daarna hopelijk weer een aantal maanden door Australië te kunnen crossen!

Wanniassa, Q7968044