Avontuur in Australië en NZ

January - October 2023
In januari 2023 begint ons grote avontuur. Geen baan en huis meer voor een tijdje. Onze reis begint in Thailand en Maleisië. Dan hebben we 7 maanden om de natuur en het werkende leven in Australië te ontdekken. Met NZ als waardige afsluiter 🏔️ Read more
  • 5sea miles

Daar gaan we dan!

January 16, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 4 °C

Het is zover! Vanochtend zijn we naar Amersfoort Centraal gebracht door mijn moeder en zijn we begonnen met onze reis! We stappen zo op de Thalys naar Charles de Gaulle waar we vanmiddag op het vliegtuig stappen en dan morgen in Bangkok aankomen.

De eerste 5 weken van onze reis zullen we door Thailand en Maleisië reizen en ook vrienden opzoeken die daar al een aantal maanden zitten 🥰. Kom maar op met de warmte, pittige curry's, jungletochten en witte stranden ☀️

Geland in Bangkok 🛬🇹🇭

January 17, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 28 °C

Na een 29-urige reis zijn we eindelijk aangekomen in Bangkok. Eerst 4 uur in de trein van Amersfoort naar Parijs, toen 4 uur vliegen van Parijs naar Amman en de 7 uur durende nachtvlucht naar Bangkok was het slotstuk. Toen waren we er ook wel klaar mee aangezien we voor lunch, diner en ontbijt drie keer hetzelfde vegetarische rijstgerecht voorgeschoteld kregen. Bij het ontbijt gingen we toch wel in protest toen we zagen dat de 'carnivoren' gewoon een croissantje met jam en een omelet kregen. 🥐

Helaas amper geslapen in het vliegtuig 🥱, dus een powernap was het eerste wat we deden toen we aankwamen bij ons verblijf, de Sawatdee guesthouse.
    Toen de stad ingegaan naar Khao San Road om wat te eten waarna we met de tuktuk snel weer terug zijn gegaan naar de guesthouse om de rest van onze achterstallige slaap in te halen! 😴

Fietstocht & Chinatown

January 18, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 32 °C

Voor onze tweede dag in Bangkok hebben we besloten om een fietstoer te doen. Gedurende 4 uur (met regelmatig pauzes gelukkig) werden we rondgeleid langs de armere buitenwijken (de Klongs, huisjes op palen in het water) tot de middenklasse huizen, om op deze manier een beeld te krijgen van hoe de mensen hier leven. Daarnaast zijn we ook langs enkele bezienswaardigheden gefietst zoals tempels en een groot standbeeld van een monnik. Achteraf gezien waren we erg blij met deze tour, dit gaf ons een inkijk in de cultuur en tevens was fietsen op zo'n hete dag ook erg lekker 😃🚴

In de avond zijn we naar Chinatown gegaan, een zeer populair gebied in Bangkok. Het was er ontzettend druk, overal influencers en lampionnetjes🏮🏮🏮. Het aanstaande Chinese nieuwjaar leefde daar namelijk al heel erg met veel kleine "attracties" met vaak ook het konijn, het symbool van het volgende jaar die het stokje overneemt van de tijger. 🐇🐉

De laatste dag in Bangkok hebben we uitgeslapen en zijn we na het uitchecken naar het grote winkelcentrum 'Siam Paragon' geweest. We waren op zoek naar een zonnebril, maar zagen alleen winkels van Gucci, Prada en Louis Vuitton, wat toch wel een beetje boven ons budget ligt. We waren volledig verdwaald door alle verschillende verdiepingen en roltrappen, en toen we de moed bijna hadden opgegeven kwamen we erachter dat er ook een goedkoper winkelcentrum aan de overkant zat. Hier hebben we onze zoektocht volbracht! (Fotos van het eindresultaat komen vanzelf bij de volgende posts 😎)

(uit)Ziek(en) met uitzicht

January 20, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit Bangkok hebben we donderdagavond de bus genomen naar Hua Hin, een kustplaatsje. Wat een verademing om weg te zijn uit het drukke Bangkok. 🥵

Na nog even wat gegeten te hebben op de night market zijn we op tijd gaan slapen want de volgende dag moeten we vroeg op voor een trip naar een national park Khao Sam Roi Yot.

Onze magen waren het niet eens met onze plannen en vanaf 02:00 hingen we om de beurt boven het toilet. 🤢🤒
    In de ochtend waren we beiden zo ziek dat we naar de dichtstbijzijnde dokter zijn gegaan die werd aangeraden door de hoteleigenaar. De lift naar beneden, taxirit van 5 minuten en het wachten in de lobby van de dokter waren een hele beproeving. Het was zo heet maar we konden geen slokje water binnenhouden. De dokter bevestigde dat het een maag- en darminfectie was, wat in deze maand blijkbaar veel voorkomt hier volgens hem. We kregen medicijnen mee waaronder antimisselijkheidspilletjes, diarreeremmers en ORS. Natuurlijk ook antibiotica, waar Nederlandse websites al voor waarschuwden dat dat hier makkelijk wordt meegegeven (dit hebben we niet genomen, eerst maar eens proberen zonder).

De eerste dag was heel zwaar, aan het eind van de dag hadden we maar een paar glazen water, wat lepels appelmoes en stukjes cracker op. Nog nooit hebben we zo snel op een vakantie gezegd naar huis te willen 😅. We waren wel heel blij met onze keuze om deze dagen op een wat luxere plek te slapen, nu hadden we airco, een koelkastje, een prachtig uitzicht (zie foto 😍) en vooral, een eigen wc!

Na een nacht goed slapen voelden we ons de dag erna gelukkig alweer een stuk beter. Niet meer zo misselijk maar nog wel erg zwak. Dus hebben we gisteren gebruikt om rustig aan te sterken en uiteindelijk hebben we gelukkig nog een stukje over de pier kunnen lopen.

National park Khao Sam Roi Yot

January 22, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 27 °C

Na een dagje uitzieken hebben we de tour gedaan die we eigenlijk 2 dagen geleden hadden gepland. Met de auto langs verschillende sightseeings gereden, waarvan de Phraya Nakhon cave het meest indrukwekkend was.

Het was een flinke klim, en ik dacht eerst dat het niet zou lukken na de voedselvergiftiging, maar het is ons toch gelukt!

Khao Sok & Sam en Jochem!

January 24, 2023 in Thailand ⋅ 🌙 23 °C

Na onze tour door het National Park bij Hua Hin hebben we avond gegeten, voor het eerst hadden we weer echte trek dus dat is een goed teken! Wel gegeten bij een Irish Pub omdat we voorlopig nog misselijk worden bij de geur van Pad Thai...

Na het eten hebben we een massage gedaan en zijn we in de nachttrein gestapt naar Surat Thani 🚂. Vanuit daar in de minivan naar Wassana Camp bij Khao Sok waar we al om 9 uur sochtends aankwamen en Sam en Jochem lekker zaten te ontbijten! ☀️Heel leuk om hen hier te zien en het voelde al heel snel weer heel gewoon, zo aan de andere kant van de wereld.

Bij Wassana Camp sliepen we in tentjes 🏕️ en hutjes, en het was heel basic maar daardoor ook een fijne plek met een hele gastvrije eigenaresse. De volgende dag zijn we met een tour meegegaan om het National Park Khao Sok te ontdekken, een super groot en onwijs mooi meer met lime stone bergen 😍. De tour door de jungle en een grot waarbij we tot onze schouders in het water stonden kwam enigzins als een verrassing maar wel een gave ervaring!

Eerste keer op de scooter in Ao Nang

January 26, 2023 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

In Ao Nang verbleven we 2 nachten in "villa's" waar we meteen hartelijk werden verwelkomd door een giga spin in onze slaapkamer 🕷
    We hebben scooters gehuurd en zijn achterop bij Sam en Jochem op pad gegaan naar het stadje en het strand om even bij te komen. Toen we hiervan terugkwamen grepen we onze kans om voor het eerst op een scooter te rijden, wat meteen vlotjes ging 🛵
    De volgende ochtend zijn we extra vroeg opgestaan om de zonsopgang mee te maken op Din Daeng Doi. Het was helaas wat bewolkt maar desalniettemin erg mooi 🌄
    Hierna hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar een hostel gegaan in Krabi Town. Toevallig was er die avond een kroegentocht georganiseerd door het hostel, na even twijfelen in verband met onze vroege wekker hebben we besloten hieraan mee te doen! De muziek was wat tegenvallend maar met zijn vieren was het sowieso heel gezellig🙌🏽

Strand & lekker eten op Koh Lanta

January 29, 2023 in Thailand ⋅ 🌬 27 °C

Met een minivan zijn we op de ferry naar Koh Lanta gegaan. Doordat het zo groot is voelde het niet echt aan als een eiland. Het waren grote afstanden die we per scooter hebben afgelegd, om zo de beste stranden en lekkerste (en goedkoopste) restaurantjes te bezoeken. Dit eiland stond dan ook in het teken van de mooie zonsondergang aan het strand 🌅, en genieten van vers gebakken zuurdesembrood 🍞 en de vegetarische restaurants 💚

De scooter van Sam en mij had een lekke band, wat resulteerde in een paar uur durende discussie met de verhuurder over wie de reparatie zou moeten betalen. Uiteindelijk is alles gelukt en hebben we nog een leuke laatste dag gehad! 🛵

Mijn favoriete aspect van de bungalows waar we sliepen was toch wel dat elke bungalow kwam met een eigen katje. Die van ons kwam elke dag miauwen voor de deur als ze hoorde dat we wakker waren, net zoals Cleo thuis deed 😻

Lekker niksen op Koh Ngai

January 31, 2023

Vanuit Koh Lanta zijn we doorgereisd naar Koh Ngai, een klein eilandje zonder wegen en supermarkten. Er zijn hier alleen maar een paar stranden, restaurants en resorts: ideale plek dus om even niks te hoeven, lekker spelletjes spelen, boeken lezen en snorkelen. Wij hebben hier drie nachten geslapen in tenten met uitzicht op de zee! Alles was hier helaas wel net eventjes wat duurder dan op het vaste land 💸

Op de eerste avond waren we gaan eten bij een restaurant verderop op het strand. Toen we hier klaar waren en terug liepen was het vloed en waren een aantal stukken van het strand onder water waar we doorheen moeten. Ook stikte het er van de krabben die in het donker vlak voor je voeten raasden 🦀

Samengevat: veel zwemmen, veel zonnen en veel spelletjes!

Full moon party 🌝

February 5, 2023 in Thailand ⋅ ⛅ 26 °C

Voor ons vertrek naar Thailand hadden we al met Sam en Jochem afgesproken om onze reis samen af te sluiten bij de Full Moon Party 🌕. Veel over gehoord en we wilden nu zelf ook wel zien waar het over ging. Het feest is op eiland Pha Ngan en het hele eiland stroomt vol met toeristen rondom de volle maan. Dat is ook zeker te merken in de prijzen, een taxirit kost snel 3 keer zoveel 💸. Het is ook een heel mooi eiland met heuvelachtig regenwoud en turquoise stranden 🏖️. We zaten zelf in een resort naast een prachtig strand waar we voor en na het feest veel hebben gezwommen.

Na onze kroegentocht in Krabi / Ao Nang waren we een beetje bang voor het feest, namelijk dat er vooral veel dronken jongeren zouden zijn en het absoluut niet onze muzieksmaak zou zijn. Uiteindelijk viel dat erg mee en was het echt een festivalsfeer, met verschillende muziek op verschillende locaties en met lekker buiten over het strand slenteren. Het voelt wel heel gek dat je in Thailand feest met alleen maar toeristen. Het is zelfs zo dat als je een zeldzaam Thais persoon ziet lopen je bang bent dat het iemand van de mafia of politie is, die hier heel corrupt is dus waar we veel voor zijn gewaarschuwd. Het is dan ook een once-in-a-lifetime experience met dubbele gevoelens, maar het was leuk om samen te feesten 🥰

Na het feest reizen we samen terug naar het vasteland en hier scheiden onze wegen 🥺. Sam en Jochem gaan door naar Indonesië en wij reizen verder naar het zuiden van Thailand om nog 1 eiland te bezoeken voor we naar Maleisië gaan!