Benin
Azové

90 °…

February 14, 2023 in Benin

Op stap met Marcos begon met een paar cadeautjes, hij bracht wat plaatselijk lekkers mee en een paar mooie stoffen voor Valentijn! We reden mee in zijn auto naar D’azorve en Applahoue. Daar hebben we wat inkopen gedaan. We reden verder naar vrienden van Marcos, waar we de tekst kregen voor ‘L’aube nouvelle’ het volkslied van Benin. We spotten er deze mooie tekening van hun land. Verder kregen we meer van de dag dagelijkse gang van het leven te zien. De meeste dorpjes/stadjes slapen nooit, er is altijd wel volk te bespeuren. We namen ook een prachtige zonsondergang mee. Bij Marcos thuis zagen we een typisch beeld van mensen die akkers verbranden om het onkruid te verdelgen. Wij staken ook kort even onze slokdarm in brand met het proeven van enkele (zelfgemaakte) speciale alcoholische dranken. Waaronder palm whiskey van 90°! We sloten de avond af met wat take away, de restjes van de kip en Gali coumè (pikante pasta van maniok) aten we deze avond. We hadden verse bananen dus heb ik (Samuël) bakbanaan klaargemaakt.Read more

Église évangélique

March 19, 2023 in Benin ⋅ ☁️ 25 °C

Om 7 uur vertrok ik met de ZIM naar Azorvè, daar ontmoette ik Madame Elisabeth met wie ik 4 weken op de pediatrie gewerkt heb. Ik volgde met haar de zondag les die om 8 uur begon over ‘la parole de Jean’. Om 9 uur was het gedaan en begon de effectieve mis. Deze heeft tot 12u 15 geduurd! De mis verloopt niet zoals de dienst die ik volg in gohomey, daar is het trouwens ‘église katholieke’. Er was super veel volk in de kerk, ik schat zo’n 200 à 250 personen en er was een duidelijke opdeling tussen mannen, jonge vrouwen en oudere dames. Er waren ook 2 koren aanwezig die prachtig klonken! De mis wordt hier niet door een priester geleid maar door een groepje van een soort predikanten. Er werden verhalen verteld, gebeden en er werd heel veel rondgelopen en gedans. Wat opviel is dat er heel veel halleluja en amen werd geroepen. De dienst werd afgesloten met mij die nog een woordje moest zeggen omdat ze altijd vragen of er nog mensen van het buitenland zijn, die dan worden begroet door de hele kerk. Er is een filmpje van en ik hoop deze zo snel mogelijk te pakken te krijgen!
      Daarna ging ik nog even mee Elisabeth haar huis bezoeken en heb ik daar mee gegeten. Als afsluiter speelde ik nog een spelletje ‘pique’ met haar nichtjes en neefjes (met kaarten). (Uit respect voor hun privacy heb ik bij heb thuis geen foto’s genomen.)

Samen op de moto

January 26, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 33 °C

Vandaag namen Roger en Philippe ons mee op de moto naar een supermarktje op 20’ rijden van ons verblijf. Enkele sfeerbeelden en een klein filmpje van onderweg…

Azové, Azove