Benin
Zogbohoue

Stage in Cotonou

February 22, 2023 in Benin

Donatien heeft ervoor gezorgd dat Samuël en ik ook een weekje stage in een grootstad kunnen lopen. Gedurende 4 dagen trekken we elke ochtend naar een piepklein ziekenhuis met 5 bedden. Verschillen zijn er zeker met het ziekenhuis in het afgelegen Gohomey. Hier in Cotonou is alles net en ordelijk, hergebruikt men geen naalden of spuiten, legt men dingen uit aan de patiënt, is het veel minder druk… Veel werk is er niet voor ons. We observeren vooral, stellen veel vragen en springen bij waar kan: bloedafname, medicatie optrekken en toedienen, wondzorg, volgen van echo bij zwangere vrouwen, bloedanalyse meevolgen in labo… Vandaag mochten we zelfs assisteren bij een bevalling!Read more

Op stap met Donatien

February 22, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 29 °C

Zondag nam Veerle afscheid van Gohomey. Donatien nam ons op sleeptouw naar Ouidah en Cotonou. In Ouidah bezochten we de tempel van de koninklijke pythons. ‘s Avonds worden de (niet giftige) slangen vrijgelaten in het dorp. De bewoners vinden het een hele eer als een python hun huis binnenglijdt… ‘s Morgens keren de pythons zelf terug naar de tempel of brengen de bewoners de heilige dieren terug. Als een auto toevallig een python doodrijdt, moet de chauffeur zich gedurende 3 uren laten zuiveren door een priester in een klein laag hutje. Bijgeloof is hier heel erg aanwezig!
      Daarna reden we de ‘Route des esclaves’ af tot aan de Atlantische oceaan. Tussen de 16e en 18e eeuw werden hier zo’n 2 miljoen slaven op boten gezet richting Brazilië. Vóór hun vertrek stopte men die mensen enkele weken in kleine donkere hokken om hen te laten wennen aan de overtocht. Tijdens de bootreis liet 20% het leven. Gruwelijke toestanden…

Bonjour Cotonou

January 19, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 26 °C

Eerste indruk van Cotonou; Warm en vooral vochtig aanvoelende lucht. Als je de stad in enkele woorden moet beschrijven is het Chaotisch, luid en eclectische.
      Op onze korte rit van het vliegveld naar het hotel viel ons op dat geen enkel hoekje en kantje hetzelfde is, elk ‘huis’ (van een golfplaten constructie tot villa’s ) is uniek. De straten hebben een palet aan kleuren en de klederdracht doet mee. Cotonou slaapt nooit, dat was de boodschap van de arts Donatien die ons kwam halen.
      Deze morgen al eens door het raam gekeken, we zijn benieuwd wat we nog allemaal gaan ontdekken vandaag!

Zater-dagje weg

February 18, 2023 in Benin ⋅ ☀️ 34 °C

Okorriso (goeiedag in Adja)!
      Vandaag gingen we op stap met Marcos, We begonnen onze rit met het kopen van maniok. Een wortel die hier vaak klaargemaakt wordt zoals aardappelen bij ons. We reden verder naar Abomey, waar we de site bezochten van het paleis van de oude koningen van Benin (16-19e eeuw, dus voor de kolonisatie). We kwamen ook meer te weten over de amazones (de vrouwelijke krijgers van Benin). Onze tocht ging verder naar “la statue du roi Béhanzin” op het Goho-plein. We reden nadien terug via Dogbo naar Lokossa, waar we Marcos’ vrouw en kinderen ontmoetten. Onderweg aten we verse suikerriet en kokosnoten. We sloten ons bezoek af in Possotomé waar we water dronken van een termale bron en even het strand opzochten van het lac Ahémé.Read more

Op verkenning in Cotonou

January 19, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 30 °C

Op verkenning rond ons hotel, we waren benieuwd naar het vele lawaai en leven dat we vanuit onze kamers hoorden.
      Al snel bleek dat we meer opvielen dan we verwacht hadden. Mensen zijn extreem vriendelijk en behulpzaam maar staren ons ook enorm na en het passerend vervoer toeterde meer als ze bij ons voorbij kwamen. Het voelde raar en ongemakkelijk maar niet onveilig!
      Onze indruk van het kleine deel van de stad dat we te zien kregen was enorm gekenmerkt door dualiteit. De wijken zijn vaak bezaaid met afval en de huizen zijn vervallen en hangen soms met haken en ogen aan elkaar. Toch voel je dat er vredig en sociaal geleefd wordt.
      In de supermarkt waanden we ons even terug in België, voor vele producten waaronder bio producten en alcohol en frisdrank is er een grotere selectie dan bij ons aanwezig! Zeker 7 Belgische bieren konden we terug vinden. Aan eten en luxe geen tekort in Cotonou.

Zogbohoue